¿Te animas a leer? Una experiencia de animación a la lectura en Educación Primaria

  1. Ortega-Quevedo, Vanessa
  2. Santamaría-Cárdaba, Noelia
  3. Ortiz de Santos, Rosa
  4. Martín Hidalgo, Irene
  5. Lobo de Diego, Félix Enrique
Revista:
Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics: / Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques / Revista de Investigación en Didácticas Específicas.

ISSN: 2462-2737

Any de publicació: 2019

Número: 5

Pàgines: 130-144

Tipus: Article

DOI: 10.1344/DID.2019.5.130-144 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics: / Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques / Revista de Investigación en Didácticas Específicas.

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

The main aim of this didactic proposal is to show a method to educate reading comprehension among children, also known as motivation to reading. This is achieved using the Montserrat Sarto’s method (Sarto, 1984, 1998), which established three objectives: approach children to readings that they can understand, promote reading enjoyment, and encourage self-reflection about what they have read. In this line, we prepared a motivation to reading experience for the sixth course of Primary Education in a state-funded school from Segovia. The reading motivation was implemented from strategies extracted from the method previously mentioned (Sarto, 1984, 1998). As a result, we observed that the participants of this specific experience showed more interest in improving their reading comprehension and wanted to continue learning with the method mentioned. In conclusion, the main aim was achieved in addition to the three objectives proposed by the animation method used, which shows that the proposal has a positive in uence in grabbing the students’ attention, thus promoting a positive approach to reading.

Referències bibliogràfiques

  • Beltrán, S., y Téllez, J. (2002). El papel de la escuela y la familia en la animación y el aprendizaje de la lectura. En D. del Río, B. Álvarez, S. G. Beltrán y J. A. Téllez (Eds.), Orientación y Educación Familiar. Madrid: UNED / Colección Actas. Recuperado de https://goo.gl/FKvqTm
  • Cassany, D. (2017). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya, Revista de investigación e innovación educativa, 32, 113-132. Recuperado de https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7275/7623
  • Flecha, R. (1997). Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: Paidós.
  • Gómez, R. (2010). El hermano secreto de Caperucita Erre. Zaragoza: Edelvives. González, R., Guízar, M. Sepulveda, I., y Villaseñor, L. (2003). La lectura: vinculación entre placer, juego y conocimiento. Sinéctica,(22), 52-57. Recuperado de https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/316/309
  • Gutiérrez, R. (2016). La lectura dialógica como medio para la mejora de la comprensión lectora. Investigaciones sobre lectura, 5, 52-58. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/62508
  • Mata, J. (2008). 10 ideas clave. Animación a la lectura. Hacer de la lectura una práctica feliz, transcendente y deseable. Barcelona: Graó.
  • Martín, M. A., y Rascón, D. (2015). La educación literaria: una oportunidad de aprendizaje servicio para la formación integral del futuro maestro. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 1(19), 350-366.
  • Moreno, C., & Valverde, R. (2004). Los cuentos y juegos, carácter lúdico necesario como recurso didactico para la animación a la lectura. Glosas didácticas, 11, 169-176. Recuperado de http://www.um.es/glosasdidacticas/doc-es/14Carmelo.pdf
  • OCEDE. (2015). PISA 2015. Resultados clave. OCEDE. ORDEN EDU/519/2014, de 17 de junio, por el que se establece el currículo y se regula la implantación, evaluación y desarrollo de la educación primaria en la comunidad de Castilla y León, 4181-44625.
  • Quinquer, D. (2000). Modelos y enfoques sobre evaluación: el modelo comunicativo. En A. Parcerisa (Dir.), Evaluación como ayuda al aprendizaje (pp. 13-20). Barcelona: Graó.
  • Sanjuán, M. (2013). La dimensión emocional en la educación literaria. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Sarto, M. (1984). La animación a la lectura para hacer al niño lector. Madrid: Ediciones SM.
  • Sarto, M. (1998). Animación a la lectura con nuevas estrategias. Madrid: Ediciones SM.
  • Sarto, M. (2000). De dónde viene y a dónde va la animación a la lectura. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 2, 45-51. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2043920
  • Sarto, M. (2004). Hacia otra forma de leer. Educación y Biblioteca, 140, 104-106. Recuperado de https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/119060/1/EB16_N140_P104-106.pdf
  • Serrano, S., & Madrid, A. (2007). Competencias de lectura crítica. Una propuesta para la reflexión. Acción pedagógica, 16, 58-68. Recuperado de https://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/17304/2/articulo6.pdf
  • Vigostky, L.S. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
  • Yubero, S., & Larrañaga, E. (2010). El valor de la lectura en relación con el comportamiento lector. Un estudio sobre los hábitos lectores y el estilo de vida de los niños. Revista OCNOS, 6, 7-20. Recuperado de https://www.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/download/ocnos_2010.06.01/168