El Proyecto de Aprendizaje Tutorado Cooperativouna experiencia en el grado de Maestra de Educación Infantil

  1. Barba Martín, José Juan 1
  2. Martínez Scott, Suyapa 1
  3. Torrego Egido, Luis 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Zeitschrift:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Datum der Publikation: 2012

Ausgabe: 10

Nummer: 1

Art: Artikel

DOI: 10.4995/REDU.2012.6125 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Zusammenfassung

In this paper, the experience of using Project Oriented Learning (POL) in University Teaching is analyzed. The use of this methodology has positive aspects in terms of reality adaptation and work mentoring, but has difficulties in clarifying the individual responsibility of each student in the workgroup. To overcome this limitation we have chosen to include cooperative learning dynamics based on the puzzle of Aronson.After some initial considerations on the features, possibilities, and limitations of cooperative learning and PAT, we discuss expertise development, which has been carried out in a group of Early Childhood Education Teacher Degree over a quarter on the first year degree. Goals pursued and axis or issues serving to achieve them are reflected, as well as the stages that organize the students as individuals and workgroups that become "experts" of the addressed issues. The experience valued by students and teachers is also shown. In this evaluation, based on a questionnaire and the teacher's diary, workgroup high assessment, advances in theoretical learning and overcoming the so‐called stowaway effect affecting the workgroup, become evident. It is also shown that the main difficulty is the theory‐practice relationship.  

Bibliographische Referenzen

  • Álvarez Álvarez, B., González Mieres, C., y García Rodríguez, N. (2007). La motivación y los métodos de evaluación como variables fundamentales para estimular el aprendizaje autónomo. RED U: Revista De Docencia Universitaria, 5(2) Recuperado de http://www.um.es/ead/Red_U/2/alvarez.pdf
  • Álvarez Rojo, V., Gracía Jiménez, E., Gil Flores, J., y Romero Rodríguez, S. (2004). La enseñanza universitaria: Planificación y desarrollo de la docencia. Almería: EOS.
  • Aronson, E., Blaney, N., Stephan, C., Sikes, J., y Snapp, M. (1978). The jigsaw classroom. Berverly Hills, CA: Sage.
  • Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., y Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Barcelona: Hipatia.
  • Bain, K. (2005). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Universitat de València.
  • Barba Martín, J. J., López Pastor, V., Manrique Arribas, J. C., Gea Fernández, J. M., y Monjas Aguado, R. (2010). Garantir l'èxit en la formació inicial del professorat d'educació física: Els projectes d'aprenentatge tutelats. Temps d'Educacio, 39, 187‐206.
  • Barrett, T. M. (2006). Effects of cooperative learning on the performance of sixth‐grade physical education students. Journal of Teaching in Physical Education, 24, 84‐102.
  • Bronkhorst, L. H., Meijer, P. C., Koster, B., y Vermunt, J. D. (2011). Fostering meaning‐ oriented learning and deliberate practice in teacher education. Teaching and Teacher Education, 27(7), 1120‐1130. doi:10.1016/j.tate.2011.05.008
  • Cannon, J., y Scharmann, L. (1996). Influence of a cooperative early field experience on preservice elementary teachers' science self‐efficacy. Science Education, 80(4), 419‐436. doi:10.1002/(SICI)1098‐237X(199607)80:43.3.CO;2‐W
  • Casey, A., Dyson, B., y Campbell, A. (2009). Action research in physical education: Focusing beyond myself through cooperative learning. Educational Action Research, 17(3), 407‐423.
  • Cohén, E. (1994). Restructuring the classroom: Conditions for productive small groups. Review of Educational Research, 64, 1‐35.
  • Domingo, J. (2008). El aprendizaje cooperativo. Cuadernos De Trabajo Social, (21), 231‐ 246.
  • Dyson, B. (2001). Cooperative learning in an elementary physical education program. Journal of Teaching in Physical Education, 20, 264‐281.
  • Dyson, B. (2002). The implementation of cooperative learning in an elemntary physical education program. Journal of Teaching in Physical Education, 22, 69‐85.
  • Escribano González, A. (1995). Aprendizaje cooperativo y autónomo en la enseñanza universitaria. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria De Didáctica, 13, 89‐104.
  • Fernández‐Río, J. (2003). El aprendizaje cooperativo en el aula de educación física. análisis comparativo con otros sistemas de enseñanza y aprendizaje. Valladolid: La Peonza.
  • Finkel, D. (2008). Dar clase con la boca cerrada. Valencia: Universitat de València.
  • Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido (16ª ed.). Madrid: Siglo XXI.
  • Gentili, K., Hannan, J., Crain, R., Davis, D., Trevisan, M., y Calkins, D. (1997). A process oriented class in engineering design: How it works. Frontiers in Education 1997 ‐ 27th Annual Conference, Proceedings, Bols I ‐ III, 972‐980. Recuperado de http://fie‐conference.org/fie97/papers/1129.pdf
  • Giroux, H. A. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós/MEC.
  • Hargreaves, A. (1996). Cultura, profesorado y posmodernidad. (Cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid: Morata.
  • Hellison, D. (1995). Teaching responsibility through physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Johnson, D. W., y Johnson, R. T. (1994). Learning together and alone: Cooperative, competitive and individualistic learning. Massachusetts: Allyn & Bacon.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., y Holubec, E. J. (1984). Circles of learning. Cooperation in the classroom and school. Alexandria, V.A.: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Learreta Ramos, B. (2005). Formación inicial del profesorado de educación física a través del aprendizaje cooperativo. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 8(1) Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1228509945.pdf
  • López Noguero, F. (2005). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Madrid: Narcea.
  • López Pastor, V. M. (2008). Implementing a formative and shared assessment system in higher education teaching. European Journal of Teaching Education, 31(3), 293‐ 311.
  • Lorenzo, J. C. (2003). La psicología de Lev Vygotsky: Algunos abordajes posibles para la enseñanza de la historia. Revista Digital Escuela De Historia, 1(2), 37. Recuperado de http://www.unsa.edu.ar/histocat/revista/revista0212.htm
  • McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación (4ª ed.). Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Meyer, V. (2002). Project oriented learning (POL) as a communication tool of environmental sciences in the community of Sohanguve. A case study. Paper presented at the International Conference on Sustainability of Water Resources, Murdoch University, Western Australia. Recuperado de www.saasta.ac.za/scicom/pcst7/meyer_v.pdf
  • Ovejero Bernal, A. (1990). El aprendizaje cooperativo. Una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Barcelona: PPU.
  • Pan, P. J. D., Pan, G. H. M., Lee, C. Y., y Chang, S. S. H. (2010). University students' perceptions of a holistic care course through cooperative learning: Implications for instructors and researchers. Asia Pacific Education Review, 11(2), 199‐209. doi:10.1007/s12564‐010‐9078‐0
  • Pujolàs Maset, P. (2008). El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.
  • Slavin, R. E. (1999). Aprendizaje cooperativo. Teoría, investigación y práctica. Argentina: Aique.
  • Traver Martí, J. A., y García López, R. (2006). La técnica Puzzle de Aronson como herramienta para desarrollar la competencia "compromiso ético" y la solidaridad en la enseñanza universitaria. Revista Iberoamericana De Educación, 40(4) Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/1519Traver.pdf
  • Velázquez Callado, C. (2004). Las actividades físicas cooperativas. una propuesta para la formación en valores a través de la educación física en las escuelas de educación básica. México: Subsecretaría de Educación Básica y Normal.
  • Velázquez Callado, C. (2010). Una aproximación al aprendizaje cooperativo en educación física. En C. Velázquez Callado (Ed.), Aprendizaje cooperativo en educación física. Fundamentos y aplicaciones prácticas (pp. 17‐95). Barcelona: Inde.
  • Vygotsky, L. S. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
  • Zabalza Beraza, M. Á. (1991). Los diarios de clase: documento para estudiar cualitativamente los dilemas prácticos de los profesores. Barcelona: PPU
  • Zabalza Beraza, M. Á. (2011). Metodología docente. Revista De Docencia Universitaria. REDU, 9(3), 75‐89. Recuperado de http://redaberta.usc.es/redu/index.php/REDU/article/view/302/pdf