Cine para aprenderde los cuentos de Vladimir Propp a las películas españolas con periodistas

  1. CRISTINA SAN JOSÉ DE LA ROSA 1
  2. ALICIA GIL TORRES 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Zeitschrift:
Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

ISSN: 2254-4496

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 8

Nummer: 2

Seiten: 42-66

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

Zusammenfassung

The cinema becomes a true reflection of reality and an inexhaustible source for learning, also for the study of journalism throughout history as in the case of this research. The transformation of the psychological, physical and social portrait of the journalist's character in 135 Spanish films analyzed over seven decades, from 1942 to 2012, allows us to detect the evolution of the informant's profile. An originality of this work is that for the study of Spanish films has resorted to the methodology of the structuralism of the Russian Vladimir Propp present in his work Morphology of the tale (1928).

Bibliographische Referenzen

  • Álvarez Ramos, Eva y Morán Rodríguez, Carmen (2016). “El cine y la literatura en el ámbito de la educación: principios metodológicos y sugerencias didácticas para el aula de Bachillerato”. Eds. José Gómez Galán, Eloy López Meneses y Laura Molina García. Instructional Strategies in teacher training. Puerto Rico: Umet Press. pp. 492-500.
  • Aparici, Roberto y García Matilla, Agustín (1987). Imagen, vídeo y educación. Madrid: Paideia.
  • Barris, Alex (1976). Stop the presses! The newspaperman in American Films. Cranbury, New Jersey: A. S. Barnes and Co.
  • Barthes, Roland (1987). El susurro del lenguaje: más allá de la palabra y la escritura. Barcelona: Paidós Comunicación.
  • Barthes, Roland. (2009). S/Z. Barcelona: Siglo Veintiuno Editores.
  • Barthes, Roland (2011). “Introducción al análisis estructural de los relatos”, en Barthes, Roland; Greimas, Algirdas Julius; Eco, Umberto; Gritti, Jules; Morin, Violette; Metz, Christian; Genette, Gerard; Todorov, Tzvetan. y Bremond, Claude. Análisis estructural del relato. México: Coyoacán.
  • Bellido López, Adolfo (1998). El aprendizaje del cine. Revista Comunicar 11, páginas 13-20. <https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=d etalles&numero=11&articulo=11-1998-03 >. (12-3-2019)
  • Benavent, Francisco María (2000). Cine español de los noventa. Diccionario de películas, directores y temático. Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • Caparrós, José María (2005). La pantalla popular. El cine durante el Gobierno de la derecha (1996-2003). Madrid: Akal.
  • Ehrlich, Matthew C. (2006). Journalism in the movies. Illinois (EEUU): University of Illinois Press.
  • Ehrlich, Matthew C. y Saltzman, Joe (2015). Heroes and Scoundrels: The Image of the Journalist in Popular Culture. Chicago: University of Illinois Press.
  • Good, Howard (1989). Outcasts: The image of the journalists in contemporary filme. London: The Scarecrow Press.
  • Good, Howard (2008). Journalism ethics goes to the movies. Maryland (EEUU): Rowman and Littlefield.
  • Greimas, Algirdas Julius (1966). Semántica estructural. Madrid: Editorial Gredos.
  • McNair, Brian (2010). Journalists in filme. Heroes and Villains. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.
  • Osorio Iglesias, Olga (2009). La imagen de la periodista profesional en el cine de ficción de 1990 a 1999. Tesis en la Universidad de A Coruña.
  • Pérez Parejo, Ramón (2010). Cine y Educación: explotación didáctica y algunas experiencias educativas. CIDD: II Congrés Internacional de Didactiques. https://dugidoc.udg.edu/bitstream/handle/10256/2642/111.pdf?sequence >. (23.3.2019)
  • Propp, Vladimir (1971). Morfología del cuento. Madrid: Editorial Fundamentos.
  • Propp, Vladimir (2011). Morfología del cuento. Madrid: Akal.
  • Ruiz Palomo, José María (2019). La complicidad entre el cine y la escuela. AOSMA, 26, páginas 45-51.
  • Tello, Lucía (2016). Hablemos de cine. 20 cineastas conversan sobre el cuarto poder. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.