Claves para el diseño de propuestas educativas intergeneracionales a partir de una experiencia de actividad física

  1. Becerril-González, Raquel 1
  2. Bores-Calle, Nicolás 1
  1. 1 Facultad de Educación de Palencia. Universidad de Valladolid
Journal:
Ágora para la educación física y el deporte

ISSN: 1578-2174

Year of publication: 2019

Issue: 21

Pages: 111-124

Type: Article

DOI: 10.24197/AEFD.0.2019.111-124 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Ágora para la educación física y el deporte

Abstract

The purpose of this work is to offer some key ideas for the design of intergenerational educational proposals. During 8 consecutive editions we have developed an “intergenerational orienteering activity" and we have collected data from participant observation and open interviews. Data collected suggest that there are many resistances and difficulties when relating between generations; the inclination to meet peers and family; the tendency to organize activities with a gerontological bias; the confirmation that not all intergenerational relationships are ideal; the relevance of participants’ awareness of the intentions of the educator; and that intergenerational relationships are more complex than merely bringing people of different ages together. From these data, we offer twelve keys ideas to take into account when planning, developing and evaluating educational activities that allow us to build a society for all ages.

Bibliographic References

  • Becerril, R. (2015). Análisis de los hitos de consciencia del envejecimiento a partir de relatos de personas mayores. Tesis de doctorado. Universidad de Valladolid. Disponible en: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/13190/TESIS697-150731.pdf;jsessionid=C1D2E5A6625E6811D77D090DDF19252A?sequence=1
  • Becerril, R.; Bores, N.J.; Rey, V. (2017). Imagen corporal, envejecimiento y educación social. RES, Revista de Educación Social, 24. Recuperado en: http://www.eduso.net/res/admin/archivo/docdow.php?id=993 (el 7 de diciembre de 2018)
  • Donati, P. (1999). Familia y generaciones. Desacatos. Revista de Antropología Social, 2, 27-49
  • Friedman, B. M. (1999) Connecting generations: integrating aging education and intergenerational programs with elementary and middle grades curricula. Needham Heights, MA: Allyn y Bacon.
  • Fundación EDE. (2015). Hacia una sociedad intergeneracional. ¿Cómo impulsar programas para todas las edades? Bilbo: Diputación Foral de Bizkaia
  • Fundación PFIZER. (2015). Estudio sobre balance vital y relaciones intergeneracionales en España. Informe de resultados. Recuperado en: https://www.fundacionpfizer.org/sites/default/files/informe_balance_vital_y_relaciones_intergeneracionales.pdf (el 8 de noviembre de 2018)
  • Goetz, J.P y LeCompte (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • Hatton-Yeo, A. y Ohsako, T. (2001). Programas intergeneracionales: política pública e implicaciones de la investigación. Una perspectiva internacional. París: UNESCO.
  • IMSERSO (2011). Libro Blanco del Envejecimiento Activo. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social, Secretaría General de Política Social y Consumo Instituto de Mayores y Servicios Sociales.
  • Instituto Nacional de Estadística, INE (2017). Gráficos y tablas sobre esperanza de vida. Recuperado el 6 de junio de 2019 en: https://www.ine.es/ss/Satellite?L=es_ES&c=INESeccion_C&cid=1259926380048&p=1254735110672&pagename=ProductosYServicios/PYSLayout
  • López, M.T; González, V. y Sánchez, A.J. (2015). Personas mayores y solidaridad intergeneracional en la familia. El caso español. Madrid: Dykinson.
  • Martínez, S.; Escarbajal, A. y Moreno, P. (2012). El rol de los abuelos en la relación con sus nietos. Una aproximación cualitativa desde el punto de vista educativo. En G. Pérez (ed.) I Simposio Internacional de Envejecimiento Activo y Solidaridad Intergeneracional. Recurso audiovisual. Madrid: UNED.
  • Martínez, S.; Moreno, P. y Escarbajal, A. (editores) (2017). Envejecimiento activo, programas intergeneracionales y educación social. Madrid: Dykinson.
  • Organización de las Naciones Unidas, ONU (2002). Informe de la II Asamblea Mundial sobre envejecimiento. A/CONF.197/9. Nueva York: Naciones Unidas,
  • Sánchez, M. (2015). Hablamos de intergeneracionalidad con Mariano Sánchez. Consultado en: http://www.aitorurrutia.eu/2015/02/mariano_sanchez/ (el 15-05-2017)
  • Sánchez, M. (Coord.). (2007). Programas intergeneracionales. Hacia una sociedad para todas las edades. Colección estudios sociales, 23. (Fundación La Caixa.) Obtenido el 15 de noviembre de 2017 en: https://www.imserso.es/InterPresent2/groups/imserso/documents/binario/0c01newmanysanchezlacaixa.pdf
  • Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.