La mirada cómplice en las modelos femeninas de Egon Schiele

  1. Escalera Fernández, Isabel 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Cuadernos de Historia del Arte

ISSN: 0070-1688 2618-5555

Year of publication: 2020

Issue Title: Artículos

Issue: 35

Pages: 123-147

Type: Article

More publications in: Cuadernos de Historia del Arte

Abstract

The main objective of this study is to make a first approach to the female nudes of Egon Schiele. While it is true that at the beginning of his career their nudes are more traditional, as time goes by their nudes will be more agressive and sensuous. Their female models look towards the spectator, so they are not a passive subject, but they become an active subject. In addition to this, it will also analyse some childish nudes, which made that Egon Schiele was acused of paedophilia, stigma associated with him today. In a nutshell, the aim is to illustrates the importance of the poses and the female nudes that Egon Schiele made.

Bibliographic References

  • Carla Carmona, «El cuerpo femenino en las obras de Egon Schiele y de Gustav Klimt. Dos concepciones de la mujer en imágenes», Thémata. Revista de Filosofía, nº 46 (2012): 667-673.
  • Carla Carmona, Egon Schiele. Escritos 1909-1918 (Madrid: La Micro Ediciones, 2014).
  • Cristoph Menke, La soberanía del arte: la experiencia estética según Adorno y Derrida (Madrid: A Machado Libros, 1997).
  • Denis Bablet, Revolution in stage design of the twenieth century (Nueva York: Leonel Amiel Publisher, 1977).
  • Georg Fischer, Egon Schiele 1890-1918: pantomimas del deseo: visiones de la muerte (Köln: Taschen, 2007).
  • Immanuel Kant, Crítica del juicio (Madrid: Espasa, 1997).
  • Jane Kallir, Egon Schiele. Drawings & Watercolours (Londres, Thames and Hudson, 2003), 65.
  • Jean Paul Sartre, El ser y la nada (Barcelona: Altaya, 1993).
  • John Elderfield, El fauvismo (Madrid: Alianza Editorial, 1983).
  • Konrad Paul Liessmann, Filosofía del arte moderno (Barcelona: Herder, 2006).
  • Miguel Ángel García, «Vistazos», en Cuerpo y mirada, huellas del siglo XX, ed. Aurora Fernández Polanco (Madrid: Museo Nacional Reina Sofía, 2007), 29-54.
  • Olivia Navarro, «El «rostro» del otro: Una lectura de la ética de la alteridad de Emmanuel Lévinas», Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, n.º 13 (2007): 177-194.
  • Priscilla Echeverría, «La representación de la mujer en la iconografía de la histeria realizada por Jean Martin Charcot en la clínica de la Salpêtrière. La mirada exaltada del surrealismo y la apropiación alegórica del arte contemporáneo» (tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, 2012), http://hdl.handle.net/10486/668002.
  • Reinhard Steiner, Egon Schiele 1890-19118: El alma de medianoche del artista (Köln: Taschen, 2005).
  • Soren Kierkegaard, Escritos de Soren Kierkegaard. O lo uno o lo otro: un fragmento de vida I (Madrid: Trotta, 2006).
  • Tim Benton y Charlotte Benton, Las raíces del expresionismo (Madrid: Adir, 1983).
  • VV.AA., Egon Schiele. Obras del Albertina Museum, Viena, (Bilbao: Museo Guggenheim, 2012).
  • Xavier Antich, «Ver para mirar. De la imagen-control a la imagen-deseo» en Cuerpo y mirada, huellas del siglo XX, ed. Aurora Fernández Polanco (Madrid: Museo Nacional Reina Sofía, 2007), 89-106.