Migration and schoolPerceptions of primary school teachers about migrant children

  1. Muñoz-Labraña, Carlos 1
  2. Ajagán-Lester, Luis 1
  3. Martínez-Rodríguez, Rosendo 2
  4. Torres-Duran, Bastian 1
  5. Muñoz-Grandón, Carlos 3
  6. Gutiérrez-Cortés, Karen 1
  1. 1 Universidad de Concepción
    info

    Universidad de Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/0460jpj73

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  3. 3 Universidad Católica de Temuco
    info

    Universidad Católica de Temuco

    Temuco, Chile

    ROR https://ror.org/051nvp675

Journal:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Year of publication: 2021

Volume: 25

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.15359/REE.25-1.14 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Electrónica Educare

Abstract

The research aimed to analyze the perceptions that primary school teachers have of migrant children. The study was conducted in four public schools in Concepción, Chile. An in-depth interview as a data collection technique was used and involved 20 teachers of both sexes who work in educational establishments that have received migrant children in the last two years. The results indicate that migrants have become a concern in the school and a phenomenon that is here to stay. It is a phenomenon that divides the teaching staff at times, and for which they consider themselves unprepared since migrant children make teaching work in the classroom more complex. They perceive migration as a process closer to other countries’ reality and difficult to understand, especially for the long-serving staff. However, the research shows that teachers positively value the increase in enrollment, as well as the possibility of talking about diversity in the classroom and thinking about the country and the continent’s reality. They also value the importance of language to communicate and due respect for teachers.

Bibliographic References

  • Ajagan Lester, L. (2016). Det interkulturella mötet och hermeneutiken i globaliseringens tid. En F.M. Kirsch, R. León Rosales y C. Rodell Olgaç (Reds.), Vem vågar vara interkulturell? En vänbok till Pirjo Lahdenperä (pp. 147-158). TRT.
  • Ajagan Lester, L. y Muñoz Labraña, C. (2017). Siete tesis en torno al texto escolar como artefacto cultural. Revista Brasileira de Educação, 23, 1-19. https://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230070
  • Ǻlund, A. (1997). Multikultiungdom. Kön, etnicitet, identitet. Studentlitteratur.
  • Anderson, B. (2006). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Económica.
  • Bauman, Z. (1996). Postmodern etik. Bokförlaget Daidalos.
  • Berger, P. L. y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Amorrortu Editores.
  • de la Garza Toledo, E. (2012). La metodología marxista y el configuracionismo latinoamericano. En E. de la Garza Toledo y G. Leyva (Eds.), Tratado de metodología de las ciencias sociales: Perspectivas actuales (pp. 229-255). Fondo de Cultura Económica.
  • Eco, U. (2000). De los espejos y otros ensayos. Lumen.
  • Elster, J. (1986). Vetenskapliga förklaringar. Korpen.
  • Eneroth, B. (2009). Kvalitativ metod för samhällsvetenskaplig forskning. Akademilitteratur.
  • Giddens, A. (2012). Las nuevas reglas del método sociológico. Crítica positiva de las sociologías comprensivas. Amorrortu Editores.
  • Gilje, N. y Grimen, H. (2007). Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Daidalos.
  • Hobsbawm, E. J. (2013). Naciones y nacionalismo desde 1780. Crítica.
  • Instituto Nacional de Estadísticas y Departamento de Extrajería y Migración. (2019). Estimación de personas extranjeras residentes en Chile al 31 de diciembre de 2018. https://www.extranjeria.gob.cl/media/2019/07/Estimaci%C3%B3n-Poblaci%C3%B3n-Extranjera-en-Chile.pdf
  • Instituto Nacional de Estadísticas y Departamento de Extrajería y Migración y Dirección para la Comunidad de Chilenos en el Exterior. (2017). Segundo registro de chilenos en el exterior ¿Cuántos son, dónde están y cómo son los chilenos? https://chilesomostodos.gob.cl/chilesomostodos/documentos/segundo-registro-de-chilenos-en-el-exterior-dicoex-ine
  • Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
  • Lotman, Y. M. (1990). Universe of the mind. A semiotic theory of culture. Tauris Publishers.
  • Lukács, G. (1990). History and class consciousness. Studies in marxist dialectics. Merlin Press.
  • Ödman, P.-J. (2007). Tolkning, förståelse vetande: Hermeneutik i teori och praktik. Nordstedts Akademiska Förlag.
  • Pierce, C. S. (1990). Pragmatism och kosmologi. Daidalos.
  • Taylor, C. (1994). Det mångkulturella samhället och erkännandets politik. Daidalos.
  • Touraine, A. (1997). ¿Podremos vivir todos juntos? La discusión pendiente: El destino del hombre en la aldea global. Fondo de Cultura Económica.
  • Vice, S. (1997). Introducing bakhtin. Manchester University Press.
  • Volóshinov, V. N. (2009). El marxismo y la filosofía del lenguaje. Los principales problemas del método sociológico en la ciencia del lenguaje. Ediciones Godot.