El trabajo por proyectos a partir del juego por rinconesplanificación y puesta en marcha

  1. Martín Sánchez, Beatríz 1
  2. Pacheco Sanz, Deilis Ivonne 1
  3. Canedo García, Alejandro 2
  4. Bleye Varona, Yvet 1
  5. Gago Morate, Ángela 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: CRECIMIENTO PSICOLÓGICO Y AFRONTAMIENTO DE LA MADUREZ

Volum: 2

Número: 1

Pàgines: 167-176

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2020.N1.V2.1829 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

The game is one of the methodological principles that is identified with theories related to the constructivist current, founded by authors such as Vygotsky, Ausubel or Piaget, and which guides and frames project work. The game allows the child to act naturally, spontaneously, freely, safely, relaxedly, with possibilities for error and without criticism. Furthermore, it is a fundamental element of individual and progressive identity as it allows you to express and share ideas, contrast and test knowledge of yourself and your environment, being able to develop and consolidate them progressively. Being the gamethe methodological principleand the basis of thelearning processthat guides the teaching practice of the author of this work in Early Childhood Education, the modification of the play corner of the house, which until now existed, wascarried outand planning and launch arestaurantcorner. Theexperience was carried out with a group of 14 students or 4-year-old children from a fishing village on the ntabrian coast. The learning situations that occurred in the classroom were very diverse, having the child as the central axis and main protagonist, to guarantee their educational success. The role play that involves the organization of a restaurant corner in the class, led the children to have an ever deeper and more complete knowledge of themselves, to promote their personal autonomy, in addition to having a greater knowledge of the close environment and actively participate in it. Another result of the practice carried out was the development of different types of languages to express feelings, ideas, thoughts, etc., leading to reaching the final objective that was intended with the project.

Referències bibliogràfiques

  • Balcells, M. (2014). El trabajo por proyectos: una metodología global. Madrid: Cuadernos de Pedagogía, Wolters Kluwer, No. 450.
  • Decreto 78/2008, de 14 de agosto por el que se establece el currículo del segundo ciclo de Educación Infantil en la Comunidad Autónoma de Cantabria.
  • Laguía, M.J. (2008). Rincones de actividad en la escuela infantil (0 a 6 años). Barcelona: Graó.
  • Martín Sánchez, B. (2018). El trabajo por proyectos en Educación Infantil: Una experiencia real en el aula. (Trabajo Fin de Grado). Universidad de Valladolid, España. Recuperado de: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/33051
  • Mérida, R., Barranco, B., Criado, E., Fernández, N., López, R.M. y Pérez, I. (2011). Aprender investigando en la escuela y la universidad. Una experiencia de investigación- acción a partir del Trabajo por Proyectos. Investigación en la escuela, 73, 65-76.
  • Mérida Serrano, R. y Ruiz Torres, M. C. (2016). Promover la inclusión de las familias a través del desarrollo de Proyectos de Trabajo. Un estudio de caso. Revista Complutense de Educación, 27(3), 943-961. DOI: 10.5209/rev_RCED. 2016.V27. N3.47022.
  • Ortega Rodríguez, P.J. (2016). Los trabajos por proyectos en Educación Infantil. En primera persona: estudio de caso biográfico-narrativo de una maestra. Investigación en la Escuela, (88), 112-116. Recuperado de www.investigacionenlaescuela.es/articulos/R88/R88-7.
  • Pacheco Sanz, D. I. (2016). Desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje basado en las Inteligencias Múltiples. Material Docente del Máster en Inteligencias Múltiples aplicadas en la Educación Secundaria. Universidad de Alcalá, Fundación General de la Universidad de Alcalá y OFINET S.L.
  • Ureña Borrego, M. (2013). Competencias y proyectos en Educación Infantil: hacia una educación holística. Calanda: Revista didáctica de la acción educativa española en Francia, (8), pp. 22-31.
  • Ventura, M. (2013). La perspectiva de los proyectos de trabajo como un motor de cambio en la organización del currículum y en la gestión del tiempo y el espacio. Investigación en la escuela, 79,19-30.