Formación de maestros para el fomento del desarrollo sostenible en Educación Infantil

  1. Mercedes Ruiz Pastrana 1
  2. Sandra Laso Salvador 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Año de publicación: 2019

Título del ejemplar: I Jornadas de la ÁPICE. La formación inicial en ciencias de maestros/as. Transferencia a la práctica

Volumen: 3

Número: 2

Páginas: 166-169

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Resumen

Environmental Education must begin in the early stages, as different international organizations have pointed out. This work has as a general objective to design activities, based on inquiry, focused on the transmission of values and attitudes respectful with the environment for the students of the Degree in Early Childhood Education. The proposed activities have been implemented with 3rd year students in the subject "Nature Sciences in the curriculum of Early Childhood Education". In order to assess the evolution of students, various data collection instruments have been used, both at the beginning and at the end of the development of the activities. The results reveal clear examples of improvements in the attitudinal and cognitive fields of these students.

Referencias bibliográficas

  • Alea, A. (2006). Diagnóstico y potenciación de la educación ambiental en jóvenes universitarios. Odiseo, Revista electrónica de pedagogía., 6, 1-29.
  • Banchi, H. y Bell, R. (2008). The many levels of inquiry. Science and Children, 46(2), 26-29.
  • Chuliá, E. (1995). La conciencia medioambiental de los españoles en los noventa. Analistas socio‐políticos, 12.
  • Gomera, A. (2008). La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario. En: https://www.miteco.gob.es/ca/ceneam/articulos-deopinion/2008_11gomera1_tcm34-163624.pdf
  • Laso, S. (2018). La conciencia ambiental de los futuros maestros de educación primaria: diseño de una propuesta didáctica mediante la aplicación de herramientas metacognitivas. Tesis Doctoral. Valladolid: Universidad de Valladolid.