Estrategias de construcción discursiva del microrrelato en Antonio Pereiraanálisis de tres ejemplos

  1. Morán Rodríguez, Carmen 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Aldizkaria:
Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras

ISSN: 0570-7218

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 70

Orrialdeak: 263-290

Mota: Artikulua

DOI: 10.17811/ARC.70.2.2020.263-290 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras

Laburpena

This paper analyzes compositional procedures in three short-short stories by Antonio Pereira (1923-2009): “Una novela brasileña”, “Picassos en el desván” y “Pastoral”. The three of them shows some of Pereira’s most outstanding aspects, such as the game between the stated and the suggested information, between reality and fiction, the metafictional meaning displayed in a few lines, the implicit erotism and a rare skill in the selection and disposition of words and the gradation of emotions, in order to achieve an extraordinary density.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvarez Méndez, Natalia; Encinar, Ángeles (e. l.) (2019) Antonio Pereira y 23 lectores cómplices, León, Eolas, 2019.
  • González Boixo, José Carlos (2004) “Introducción”, en Pereira, Antonio, Recuento de invenciones, Madrid, Cátedra, 11-56.
  • Gullón, Ricardo (1986) “Una comedia humana de bolsillo”, Ínsula 470-471, 6. Recurso en línea: http://cabila.unileon.es:8383/greenstone3/sites/localsite/collect/producci/index/assoc/HASH01bf/8a0660fa.dir/doc.pdf [18/02/2020].
  • Gullón, Ricardo (1988) “El ingeniero Balboa y otras historias civiles”, ABC Literario, 12/11/1988. Recurso en línea: http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1990/08/11/051.html [01/03/2020].
  • Gullón, Ricardo (1991) “Picassos en el desván”, ABC Literario, 23/2/1991. Recurso en línea: http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1991/02/23/059.html [09/02/2020].
  • Celma Valero, María Pilar (2016) Realidad y ficción en Cuentos de la Cábila, León, Universidad de León.
  • Martínez, José Enrique (2006) “Microrrelatos y poesía. El caso de Antonio Pereira” [Texto de la conferencia pronunciada en 2006]. Recurso en línea: http://cabila.unileon.es:8383/greenstone3/library/collection/producci/document/HASH01c648f14bc04fd164e5ae8d;jsessionid=722071395AED762F49D463ADAC61070A [09/02/2020].
  • Ordás, Sabino (1985) “A modo de Prólogo. Sabino Ordás entrevista a Antonio Pereira”, en Pereira, Antonio, Reseñas y confidencias, León, Diputación provincial de León, 1985, 7-16. Texto aparecido originariamente en Pueblo literario, 25-5-1979. Recurso en línea: http://cabila.unileon.es:8383/greenstone3/sites/localsite/collect/producci/index/assoc/HASH06a0/31bd08b0.dir/doc.pdf [22/02/2020].
  • Pereira, Antonio (1982) “Nota con algunos nombres”, Los brazos de la i griega, Oviedo, Noega, 170.
  • Pereira, Antonio (1985) Reseñas y confidencias, León, Diputación Provincial de León.
  • Pereira, Antonio (1995) “Reflexiones de un escritor de cuentos”, en Santonja, Gonzalo (ed.), Actas del Congreso Internacional de escritores castellano leoneses, hispanoamericanos y portugueses, Valladolid, Sociedad V Centenario Tratado de Tordesillas, 167-170.
  • Pereira, Antonio (1998) Relatos sin fronteras, Valladolid, Junta de Castilla y León.
  • Pereira, Antonio (1999) “Prólogo”, Me gusta contar, Barcelona, Mario Muchnik, 9-11
  • Pereira, Antonio (2006) Meteoros: poesía 1962-2006, Madrid, Calambur.
  • Pereira, Antonio (2011) Sesenta y cuatro caballos, Madrid, Calambur.
  • Pereira, Antonio (2012) Todos los cuentos, Madrid, Siruela.
  • Pereira, Antonio (2019) Oficio de mirar (andanzas de un cuentista, 1970-2000), Valencia, Pre-Textos.
  • Rosell, María (2009) “Autobiografías mínimas: la invención del yo en una página”, S. Montesa (ed.), Narrativas de la postmodernidad. Del cuento al microrrelato, Málaga, AEDILE, 489-500.
  • Senabre, Ricardo (2011) Antonio Pereira y el arte de narrar, León, Universidad de León.
  • Unamuno, Miguel de (1977) El espejo de la muerte, Madrid, Espasa-Calpe [1913].
  • Valls, Fernando, “El microrrelato como género literario”, en Ette, O; Ingenschay, D.; Schmidt-Welle, F.; Valls Taberner, F. (coords.), MicroBerlín: de minificciones y microrrelatos, Madrid/Fráncfort, Iberoamericana/Vervuert, 21-49.
  • Varga Llamazares, Raquel de la (2018) “La frontera entre géneros en la ficción hiperbreve de Antonio Pereira”, Microtextualidades 5, 106-115. Recurso en línea: https://revistas.uspceu.com/index.php/microtextualidades/article/view/152 [18/02/2020].