El patrimonio cultural y artístico, los vínculos y las comunidades patrimoniales en red. Indicadores de alto impacto a través de las TIC

  1. Marín-Cepeda, Sofía 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revue:
Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

ISSN: 1695-5951

Année de publication: 2020

Titre de la publication: AI, Arts & Design: Questioning Learning Machines

Número: 26

Type: Article

DOI: 10.7238/A.V0I26.3329 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

Résumé

This article tries to analyse the influence of ICT in the formation of communities around artistic and cultural heritage. In a way of deepening the understanding of heritage from a humanistic and relational perspective, in recent years, our line of research has focused on the study of links, their characteristics, architecture and particularities. Taking another step in the study of the link, we propose a concept of heritage closely linked to the concept of community. The present study is aimed at locating, knowing and analysing the online dissemination of scientific production through the analysis of network bibliometric indicators in the last decade. To do this, we carry out an analysis of high impact indicators relating to heritage from the perspective of links and their connection to the concept of community, conducting micro-specialised searches in specialised databases on the Internet: Web of Science and Scopus. We apply a mixed methodology, based on content analysis (NudistVivo) and statistical-descriptive analysis (Excel), through two online bibliographic reference managers (RefWorks and EndNote). The results allow us to know the impact of technology in dissemination, connection and scientific evolution in our line of study, as well as the lines of research developed and the possibilities of continuity that are opened to us in the future.

Références bibliographiques

  • Ansio, Heli, Piia Seppälä y Pia Houni. 2017. «Teacher’s experiences and perceptions of a community music projecto: impacts on community and new ways of working». International Journal of Education and the Arts 18(37): 1-29. https://bit.ly/2q73jN8
  • Barchana-Lorand, Dorit y Efrat Galnoor. 2009. «Philosophy of art education in the visual culture: aesthetics for art teachers». Journal of Philosophy of Education 43(1): 133-148. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9752.2009.00661.x
  • Bordolli, Marita Fornaro, Laura Monestier, Cecilia Mauttoni, y Sergio Marcelo De los Santos. 2015. «Articulation of levels in artistic edu-cation: an experience of educational research in a latin american context». En Edulearns 5TH International Conference on Education and New Learning Techonologies, 6395-6403.
  • Carman, John. 2018. «Links: Going Beyond Cultural Property». Archeo-logies 14(1): 164-183. https://link.springer.com/article/10.1007/s11759-018-9337-y. https://doi.org/10.1007/s11759-018-9337-y
  • Arriolabengoa, Miren, Ana Urrutia, Miriam Peña, Alazne Porcel y Aintzane Cámara. (ed.) 2016. «Artistic intervention of public spaces in the school of education in Bilbao». En Edulearn16: 8TH International Conference on Education and New Learning Technologies, editado por Gómez Chova, Luis; A. López Martínez e I. Candel Torres, 8677-8681. https://bit.ly/2XlusYD. http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2016.0887
  • Conforti, María Eugenia, María Vanesa Giacomasso, Mercedes Mariano y María Luz Endere. 2016. «Wiews and perceptions of journalists about the archaeological heritage. The case of Olavarria». Historelo8(15), 309-334. https://cutt.ly/veFjrB4 http://dx.doi.org/10.15446/historelo.v8n15.51514
  • Consejo de Europa. 2005. Convención sobre la protección y la promo-ción de la diversidad de las expresiones culturales. París: Unesco. 20 de octubre de 2005. https://bit.ly/33R2w1p
  • Corazza, Sandra Mara, Carla Gonçalvez Rodríguez, Ester María Deher Heuser y Silas Borges Monteiro. 2014. «Escrileituras: um modo de lerescrever em meio á vida». Educaçao e pesquisa 40(4): 1029-1043. https://bit.ly/3595IWp
  • Criado-Boado, Felipe y David Barreiro. 2013. «El patrimonio era otra cosa». Estudios Atacameños 45. https://bit.ly/33LelGh
  • De Marinis, Pablo 2011. «La teoría sociológica y la comunidad. Clá-sicos y contemporáneos tras las huellas de la buena sociedad». Entramados y Perspectivas 1(1): 127-164. https://bit.ly/2KqX6Ct
  • Etxeberria, Juan y Javier Tejedor. 2005. Análisis descriptivo de datos en educación. Madrid: La Muralla.
  • Fontal, Olaia. 2013. La educación patrimonial, del patrimonio a las personas. Gijón: Trea.
  • Fontal, Olaia y Álex Ibáñez-Etxeberria. 2017. «Educación y patrimonio: innovación y reflexión». Pulso, Revista de Educación 40: 9-12. https://bit.ly/3599leH
  • Fontal, Olaia y Marín-Cepeda, S. (2018). «Nudos Patrimoniales. Análisis de los vínculos de las personas con el patrimonio personal». Arte, Individuo y Sociedad 30(3): 483-500. https://bit.ly/32O7k6l
  • Fontal, Olaia, Silvia García y Álex Ibáñez-Etxebarria. (Coords.). 2015. Educación y Patrimonio visiones caleidoscópicas. Gijón: Trea.
  • Fontal, Olaia, Marín, Sofía y García, Silvia. (2015). Educación de las ar-tes visuales y plásticas en educación primaria. Madrid: Paraninfo.
  • Gillate, Iratxe, Álex Ibáñez-Etxeberria y José María Cuenca. 2018. «Competencia digital y patrimonio: posibilidades de adquisición a través de videojuegos y apps». En La educación histórica ante el reto de las competencias. Métodos, recursos y enfoques de enseñanza, coordinado por Pedro Miralles y Cosme Jesús Gómez, 27-39. Barcelona: Octaedro. https://bit.ly/377sbF5
  • Gómez, M.a del Carmen. 2013. Procesos de patrimonialización en el arte contemporáneo: diseño de un artefacto educativo para la identización. (tesis doctoral inédita) Valladolid: Universidad de Valladolid. https://bit.ly/33Qru0O
  • Gómez, M.a del Carmen, Olaia Fontal y Álex Ibáñez-Etxeberria, A. 2016. «Procesos de patrimonialización e identización patrimonial con uso de TIC en torno al arte contemporáneo». Artnodes, Revista de Arte, Ciencia y Tecnología 17. https://core.ac.uk/download/pdf/83003902.pdf
  • Haroutounian, Joanne. 2017. «Artistic ways of knowing in gifted education: encouraging every student to think like an artist». Roeper review a jorunal on gifted education 39(1): 44-58. http://dx.doi.org/10.1080/02783193.2016.1247397
  • Herrera, Manuel. 2003. «Relación social y teoría de las formas en Michel Maffesoli». Reis 101(3): 89-117. https://bit.ly/358cuf8
  • Huerta, Ricard y Ricardo Domínguez. 2016. «The demands of the Arts Education Teachers in front of the new curriculum obstacles: the Project Second Round: Art iLluita a Secundaria». EARI- Educación Artística Revista de Investigación 7: 10-18. https://bit.ly/32L3kmV
  • Ibáñez-Etxeberria, Álex, Olaia Fontal y Pilar Rivero. 2018. «Educación Patrimonial y TIC en España: marco normativo, variables estruc-turantes y programas referentes». Arbor 194(788): 1-17. https://bit.ly/2KpU41d http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2008
  • Kastoriano, Riva. 2000. «Inmigration, Transnational Communities and Citizenships». Jurnal Revue Internationales des Scien-ces Sociales 165: 353-359. https://bit.ly/2CKfJNt https://doi.org/10.1111/1468-2451.00261
  • Lintridis, L. Insua. 2010. «Artistic Project network. Spreading platform of the fine arts (UCM) students work». En Edulearn10: international conference on education and new learning technologies. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=500205
  • Limón, Pedro y Sergio Claudio García. 2016. «Heritage, place and neighborhood: itineraries as public space contention in ringroad districts of Madrid». Research in Urban Sociology 15: 255-285. http://dx.doi.org/10.1108/S1047-004220160000015011
  • Lucio, Pilar Baptista, Roberto Hernández Sampieri y Carlos Fernández Collado. 2010. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
  • Maffesoli, Michel. 1990. El tiempo de las tribus. Barcelona: Ikaria.
  • Marín, Sofía (2017). «Patrimonio en conserva. Los vínculos identi-tarias como clave de aprendizaje en el grado de magisterio». Midas, Museos e estudos interdisciplinares 8: 1-16. https://bit.ly/32R3Wra
  • Pérez-Prat, Luis. 2015. «La protección internacional del patrimonio y las comunidades patrimoniales». AFDUAM 19: 121-151. https://bit.ly/2XmRSwP
  • Portoles, Ángel. 2017. «¿Qué es para ti una comunidad patrimonial?». Revista Memoria Viva 9: 51-60.
  • Robinson, Mike. 2018. «Talking of heritage: the past in conversarion». En The Routledge Handbook of Language and Superdiversity: a interdisciplinary perspective, coordinado por Angela Creese y Adrian Blackledge, 194-207. London: Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/e/9781315696010 https://doi.org/10.4324/9781315696010
  • Segura, Ramiro. 2013. «The senses of place. Temporalities, social relations and memories in a segregated neighborhood of la Plata (Argentina)». Sociedade e Cultura 16(1): 59-68. https://bit.ly/2OfYyJ6
  • Marfil-Carmona, Rafael y Pedro Chacón. 2017. «Arts Education and Media Literacy in the Primary Education Teaching Degree of the University of Granada». Education, Health and ICT for transcul-tural World 237: 1166-1172. https://bit.ly/2pkNvpr http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.174