La instalacióndel objeto a su desmaterialización. Algunas contribuciones en el contexto español

  1. Llamazares Blanco, Pablo 1
  2. Ramos Jular, Jorge 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Zeitschrift:
Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

ISSN: 1130-4715

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: El objeto desbordante. Espacios inmersivos y estrategias multisensoriales en el arte

Nummer: 9

Seiten: 357-378

Art: Artikel

DOI: 10.5944/ETFVII.9.2021.30490 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Since the sixties of the twentieth century, the sculptural has been abandoning the isolated and self-referential piece, to become interested in its relationships with the viewer and the room. The progressive dematerialization of the object led to new formats such as the «installation», closer to the scenography. This article aims to analyze, with architectural instruments, graphic and visual, that gradual predominance of spatiality, through some pioneering works in the Spanish context. The tour begins with those works that are most indebted to the objectual, and progresses through proposals that increase in scale and integrate the viewer. It ends with those creations that downplay the material, in favor of a message that aims to connect physical and mentally with the public. Thus the consolidation of the «installation» format is witnessed, structured as an immersive and multisensory experience.

Bibliographische Referenzen

  • Asins, Elena: «Antecedentes más inmediatos», en Borja Villel, Manuel (dir.): Elena Asins. Fragmentos de la memoria. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS), 2011, pp. 268-271.
  • Borja Villel, Manuel & Peiró Carrasco, Rosario (2018): «Poéticas de la democracia. Imágenes y contraimágenes de la Transición»
  • Bosch i José, Eulàlia (2010): «Frecuencias. Dossier de prensa de la exposición Frecuencias, de Eugènia Balcells, Museo de Arte Contemporáneo de Gas Natural Fenosa, A Coruña, 2010», en: https://www.naturgy.es/servlet/ficheros/1297091415242/40072.pdf [26.03.2021].
  • Calvo Serraller, Francisco (1988): «Presentado el pabellón español de la Bienal de Venecia», en: https://docplayer.es/54096209-Dossier-de-prensa-eugenia-balcells-museo-de-arte-contemporaneo-de-gas-natural-fenosa.html [26.03.2021].
  • Chavarría Díaz, Javier: Artistas de lo inmaterial. Hondarribia, Editorial Nerea, 2002.
  • Cooke, Lynne: «Dentro y fuera. Una identidad estética en formación», en Cooke, Lynne (dir.): Cristina Iglesias. Metonimia. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS), 2013, pp. 47-65.
  • Díaz Cuyás, José (dir.): Encuentros de Pamplona, 1972. Fin de fiesta del arte experimental. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS), 2009.
  • Enguita Mayo, Nuria & Marí Ribas, Bartomeu: «Conversación con Eulàlia Valldosera», en Enguita Mayo, Nuria & Marí Ribas, Bartomeu (dirs.): Eulàlia Valldosera. Obras, 1990-2000. Barcelona, Fundació Antoni Tàpies, 2001.
  • Foster, Hal: El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid, Ediciones Akal, 2001.
  • Fried, Michael: «Art and Objecthood, 1967», en Battcock, Gregory (dir.): Minimal Art: a Critical Anthology. Berkeley, University of California Press, 1995, pp. 116-147.
  • Gárate, Antonio & Herranz, Alejandra (2013): «Entrevista a Cristina Iglesias», en:
  • Hontoria Berasategui, Javier: «La altura del vacío», en Ponce Martín, Raquel (dir.): Esther Pizarro. Redes de contención. Madrid, Galería Raquel Ponce, 2007, pp. 2-6.
  • Krauss, Rosalind: «Sculpture in the Expanded Field», October, 8 (1979), pp. 30-44.
  • Larrañaga Altuna, Josu: Instalaciones. Hondarribia, Editorial Nerea, 2001.
  • Lippard, Lucy R. & Chandler, John: «The Dematerialization of Art», Art International, 12:2 (1968), pp. 31-36.
  • Lippard, Lucy R.: Seis años: La desmaterialización del objeto artístico, de 1966 a 1972. Madrid, Ediciones Akal, 2004.
  • López Rojo, Alfonso: «Eugènia Balcells. La ampliación de la mirada», Lápiz. Revista Internacional de Arte, 97 (1993), pp. 38-43.
  • Maderuelo Raso, Javier: La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid, Ediciones Akal, 2008.
  • Maderuelo Raso, Javier: «Menhir dos. Catálogo de la exposición Menhir dos, Centro Cultural de la Villa, Madrid, 1995», en Borja Villel, Manuel (dir.): Elena Asins. Fragmentos de la memoria. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS), 2011, pp. 297-301.
  • Marchán Fiz, Simón: Del arte objetual al arte de concepto. Epílogo sobre la «sensibilidad» postmoderna. Madrid, Ediciones Akal, 1994.
  • Ortiz Echagüe, Javier & Alonso Pedrero, Fernando: «Elena Asins. Menhires», Cuadernos Coleccionables del Museo de la Universidad de Navarra, 24 (2018), pp. 1-4.
  • Pardo Pérez, Tania: «Una conversación entre Esther Pizarro y Tania Pardo. Sobre cartografías, derivas y ciudades», en Pardo Pérez, Tania (dir.): Esther Pizarro. Derivas de ciudad, cartografías imposibles. Fuenlabrada, Ayuntamiento de Fuenlabrada-Centro de Arte Tomás y Valiente (CEART), 2013, pp. 32-53.
  • Ramos Jular, Jorge: «Estrategias espaciales en Eulàlia Valldosera», en VV.AA.: Intercambios. Seminarios de Investigación de Arquitectura. Valladolid, Real Academia de Bellas Artes de la Purísima Concepción, 2011, pp. 25-44.
  • Rassel, Laurence & Villaespesa, Mar: «Entrevista a Esther Ferrer. Todas las variaciones son válidas, incluida esta», en Rassel, Laurence & Villaespesa, Mar (dirs.): Esther Ferrer. Todas las variaciones son válidas, incluida esta. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS), 2017, pp. 53-108.
  • Sánchez Argilés, Mónica: La instalación en España, 1970-2000, (Tesis doctoral inédita), Universidad Autónoma de Madrid, 2006.
  • Villa Ardura, Rocío de la: «En torno a la generación de los noventa», en Aliaga Espert, Juan Vicente & Mayayo Bost, Patricia (dirs.): Genealogías feministas en el arte español, 1960-2010. León-Madrid, Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC)-This Side Up Libros, 2013, pp. 261-274.
  • VV.AA.: «Spagna: Avanguardia artistica e realtà sociale, 1936-1976», en Gregotti, Vittorio (dir.): La Biennale di Venezia, 1976. Ambiente, partecipazione, strutture culturali. Venezia, La Biennale di Venezia-Alfieri Edizioni d’Arte, 1976, pp. 175-186.
  • Watkins, Jonathan: «Installation is Everythings and Everythings is Installation», en Bingham, Juliet & Masterson, Piers (dirs.): You Are Here. Re-siting Installations. London, Royal College of Art, 1997