Análisis de una experiencia de prácticas cotidianas de democracia en educación infantil

  1. Gajardo Espinoza, Katherine 1
  2. Torrego Egido, Luis 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Ano de publicación: 2022

Volume: 34

Número: 1

Páxinas: 139-165

Tipo: Artigo

DOI: 10.14201/TERI.25174 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Teoría de la educación

Resumo

Democratic education is essential for building more just and equitable societies. Hence the importance of children's participation and the exercise of citizenship in school, which must be carried out from an early age, as soon as children begin the process of socialization with their peers. However, experiences of democratic practices in formal childhood education are scarce, perhaps due to the scarce consideration of children as subjects of citizenship rights. In this article, we analyze the actions and dialogues, both in the classroom and outside it, of a teacher with an intense career in the Movements of Pedagogical Renewal (MRP), and the children of pre-school education in a public school in Spain, regarding the exercise of democratic education. The research is carried out through a case study conducted over two academic years (2018 to 2020) and which uses participant observation, informal interviews, in-depth interviews, and documentary analysis. The results indicate that it is possible to favor actions focused on students and their citizen participation, with the perspective of democratic education and from a very early age (2 to 5 years). To this end, it is essential that teachers be committed to the rights of the child, that they use dialogue as the backbone, encourage care for themselves and others, promote coexistence and cooperation among peers, denounce injustice, promote equality and develop diverse relationships with their surroundings.

Referencias bibliográficas

  • Abela, J. A. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: Una revisión actualizada. Universidad de Granada.
  • Apple, M. W., y Beane, J. A. (1997). Escuelas democráticas. Morata.
  • Belavi, G., y Murillo, F. J. (2016). Educación, Democracia y Justicia Social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(1), 13-34. https://revistas.uam.es/ riejs/article/view/4371
  • Bernabé, M. M. (2016). Formación para la ciudadanía intercultural en Educación Infantil. ¿Qué sucede en las universidades valencianas? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(2), 328-348. https://www.redalyc.org/pdf/567/56746946018.pdf
  • Blanco, B. E. (2009). La desigualdad de resultados educativos: aportes a la teoría desde la investigación sobre eficacia escolar. Revista mexicana de investigación educativa, 14(43),1019-1049. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405- 66662009000400003&lng=es&tlng=es
  • Boardman, K. (2018). Early Years Teachers as leaders of change through reflexivity praxis? Early Child Development and Care, 190(3), 322-332. https://doi.org/10.1080/0300443 0.2018.1471473
  • Bøe, M., & Hognestad, K. (2017). Directing and facilitating distributed pedagogical leadership: Best practices in early childhood education. International Journal of Leadership in Education, 20(2), 133-148. https://doi.org/10.1080/13603124.2015.1059488
  • Bolívar, A. (2004). La educación secundaria obligatoria en España: en la búsqueda de una inestable identidad. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1), 1-22. https://hdl.handle.net/10486/660702
  • Cameron, C., & Moss, P. (Eds.). (2020). Transforming Early Childhood in England: Towards a Democratic Education. UCL Press.
  • Carbonell, J., Martínez, M., Puig, J., Trilla, J., Uruñuela, P., Badia, P., Bujons, C., Fernández, C., Sacristán, J., Grado, A., Nieto, P., y Núñez, L. (2018, 14 de septiembre). Manifiesto por una educación democrática en valores. Convivencia y educación en valores. Diario de la Educación. https://bit.ly/34sYBux
  • Casas, F. (2008). Los derechos de los niños y las relaciones intergeneracionales. Educación Social: Revista de intervención socioeducativa, 38, 15-25. https://www.raco.cat/index. php/EducacioSocial/article/view/165583
  • Castro, A., Ezquerra, P., y Argos, J. (2016). Procesos de escucha y participación de los niños en el marco de la educación infantil: Una revisión de la investigación. Educación XX1, 19(2), 105-126. https://doi.org/10.5944/educXX1.14271
  • Correa, J. M. C., Aberasturi, E., y Gutiérrez-Cabello, A. (2016). Ciudadanía digital, activismo docente y formación de futuras maestras de educación infantil. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 39-54. https://relatec.unex.es/article/ view/2578correa
  • Delgado-Salazar, R. (2011). Educación para la ciudadanía desde la acción colectiva. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 4(7). 201-210. https://doi. org/10.11144/Javeriana.m4-7.epcd
  • Dewey, J. (1946). Democracia y Educación. Losada.
  • Domínguez, J. (2008). Centros democráticos. Los centros educativos democráticos como ecosistemas necesarios para los currículos democráticos. Confederación MRP. https:// bit.ly/34qlFtQ
  • Esteban, S. (2016). La renovación pedagógica en España: un movimiento social más allá del didactismo. Tendencias Pedagógicas, 27, 259-284. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.012
  • Freinet, C. (1972). La educación moral y cívica. Laia.
  • Freire, P. (1990). La naturaleza política de la educación. Paidós.
  • Gajardo, K. E. (2019, 18 de junio). Prácticas docentes más citadas para la educación inclusiva ¿qué expone la literatura reciente? [comunicación en Congreso]. I Congreso Seminario sobre Formación de Profesorado, Investigación y Justicia Social. Zaragoza, España. https://bit.ly/3dkQW2m
  • Gergen, K. J. (1994). Realidades y relaciones. Paidós.
  • Ghirotto, L., & Mazzoni, V. (2013). Being part, being involved: the adult’s role and child participation in an early childhood learning context. International Journal of Early Years Education, 21(4), 300-308. https://doi.org/10.1080/09669760.2013.867166
  • González, W. O. L. (2013). El estudio de casos: una vertiente para la investigación educativa. Educere, 17(56), 139-144. https://www.redalyc.org/pdf/356/35630150004.pdf
  • Gutiérrez, M., Domene, S., y Morales, J. A. (2010). Educación para la ciudadanía: referentes europeos. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 22(2), 85-110. https://hdl. handle.net/10366/121598
  • Hart, R. (1992). Children’s participation: From tokenism to citizenship. UNICEF International Child Development Centre.
  • Hedefalk, M., Almqvist, J., & Östman, L. (2015). Education for sustainable development in early childhood education: A review of the research literature. Environmental Education Research, 21(7), 975-990. https://doi.org/10.1080/13504622.2014.971716
  • Hernández Díaz, J. M. (2011). La renovación pedagógica en España al final de la transición. El encuentro de los movimientos de renovación pedagógica y el ministro Maravall (1983). Educació i història: Revista d’història de l’educació, (18), 81-105. https://doi. org/10.2436/20.3009.01.86
  • Jiménez, M. (2016). Gerencia Académica de la Pedagogía del Amor. Revista Scientific, 1(1), 267-276. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2016.1.1.15.267-276
  • Kanyal, M., Luff, P., & Osadiya, O. (2019). Advocating for democratic, participatory approaches to learning and research for sustainability in early childhood. En P. Bamber (Ed.), Teacher Education for Sustainable Development and Global Citizenship: Critical Perspectives on Values, Curriculum and Assessment (pp. 122-131). Routledge.
  • Knoester, M. (2015). Democratic education in practice: Inside the Mission Hill school. Teachers College Press.
  • Labaha, B. (2014). Zapatillas para un día de lluvia. La participación de los niños y niñas en una escuela infantil noruega. Infancia en Europa: revista de una red de revistas europeas, (27), 11-12. https://www.rosasensat.org/revista/construyendo-la-cualidad-en-la-escuela/
  • Lansdown, G. (2001). Promoting children’s participation in democratic decision-making. UNICEF. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/insight6.pdf
  • Leinonen, J., Brotherus, A., & Venninen, T. (2014). Children’s participation in Finnish pre-school education-Identifying, Describing and Documenting Children’s Participation. Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, 7, 1-16. https://doi.org/10.7577/nbf.725
  • Liebel, M. (2019). Janusz Korczak, los derechos y el protagonismo de la infancia. RES: Revista de Educación Social, (28), 176-195. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6 877393&orden=0&info=link
  • Malaguzzi, L. (2001). La educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.
  • McLaren, P. (1984). La vida en las escuelas. Siglo XXI.
  • McNally, S. A., & Slutsky, R. (2017). Key elements of the Reggio Emilia approach and how they are interconnected to create the highly regarded system of early childhood education. Early Child Development and Care, 187(12), 1925-1937. https://doi.org/10.1080/ 03004430.2016.1197920
  • Mesquita-Pires, C. (2012). Children and professionals’ rights to participation: a case study. European Early Childhood Education Research Journal, 20(4), 565-576. https://doi.org/ 10.1080/1350293X.2012.737242
  • Moss, P. (2014). Transformative change and real utopias in early childhood education: A story of democracy, experimentation and potentiality. Routledge. https://doi. org/10.4324/9781315779904
  • Moss, P. (2015). There are alternatives! Contestation and hope in early childhood education. Global Studies of Childhood, 5(3), 226-238. https://doi.org/10.1177%2F2043610615597130
  • Moss, P. (2017). Power and resistance in early childhood education: From dominant discourse to democratic experimentalism. Journal of Pedagogy, 8(1), 11-32. https://doi.org/10.1515/ jped-2017-0001
  • MRPC. (2011). Compromiso ético del profesorado. Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Cataluny. https://www.mrp.cat/admin/magatzem/inicides/compromisoeticoCAST.pdf
  • Ortiz de Santos, R., Torrego, L., y Santamaría-Cárdaba, N. (2018). La democracia en educación y los movimientos de renovación pedagógica: Evaluación de prácticas educativas democráticas. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 7(1), 197-213. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.010
  • Pericacho, F. J. (2015). Actualidad de la renovación pedagógica en la Comunidad de Madrid: un estudio a través de escuelas emblemáticas [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/29332/1/T35915.pdf
  • Puig, J. M.ª (2000). ¿Cómo hacer escuelas democráticas? Educaçao e Pesquisa, 26(2), 55-69. https://doi.org/10.1590/S1517-97022000000200005
  • Rinaldi, C. (2001). Una pedagogía de la escucha: perspectiva desde Reggio Emilia. Infancia en Europa: Revista de una red de revistas europeas, (1), 3-6.
  • Santamaría-Cárdaba, N., Torrego Egido, L., & Ortiz de Santos, R. (2018). Identidad profesional docente y Movimientos de Renovación Pedagógica. Tendencias Pedagógicas, 32, 177-192. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.013
  • Santamaría-Goicuria, I., y Stuardo-Concha, M. (2018). Una Mirada a Prácticas Docentes desde un Marco de Justicia Social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 177-196. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.009
  • Shön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de lo enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
  • Stake, R. E. (2005) Investigación con estudio de casos. Morata.
  • Terrén, E. (2003). Educación democrática y ciudadanía multicultural: el reaprendizaje de la convivencia. Revista Práxis, 3, 5-28. https://webcasus.usal.es/orgyprof/_private/Lecturas/ terren/educaiondemocterren.htm
  • Tójar, J. C., y Serrano, J. (2000). Ética e investigación educativa. Relieve, 6(2). https://www. uv.es/RELIEVE/v6n2/RELIEVEv6n2_2.htm
  • Tonucci, F. (2009). ¿Se puede enseñar la participación? ¿Se puede enseñar la democracia? Investigación en la Escuela, 68, 11-24. https://doi.org/10.12795/IE.2009.i68.02
  • Torrego, L. E., y Martínez, S. S. (2018). Sentido del método de proyectos en una maestra militante en los Movimientos de Renovación Pedagógica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 1-12. https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323181
  • Trindade, V. (2016). Entrevistando en investigación cualitativa y los imprevistos en el trabajo de campo: de la entrevista semiestructurada a la entrevista no estructurada. En P. Schettini e I. Cortazzo (Eds.), Técnicas y estrategias en la investigación cualitativa (pp. 6-105). Edición Universidad de la Plata. https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/53686/ Documento_completo__.pdf?sequence=1#page=18
  • Uranga, W. (2007). Mirar desde la Comunicación. Una manera de analizar las prácticas sociales. Centro de Estudios Sociales. https://ces.unne.edu.ar
  • Verhellen, E. (1999). Facilitating children’s rights in education: Expectations and demands on teachers and parents. Prospects, 29(2), 223-231. https://doi.org/10.1007/BF02736915
  • Winter, M. D. (1995). Children as fellow citizens. Participation and commitment. Radcliffe Medical Press.
  • Yin, R. K. (1989). Case Study Research: Design and Methods, Applied social research Methods Series. Sage.