Iconografía heréticaEl vultus trifrons de la iglesia de Santa María la Mayor de Fuentepelayo (Segovia)

  1. Usero Liso, Luis M. 1
  2. Pérez García, Joaquín 1
  3. González Llamas, José Luis 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Zeitschrift:
TRIM: Tordesillas, revista de investigación multidisciplinar

ISSN: 2173-8947

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 16

Seiten: 41-53

Art: Artikel

DOI: 10.24197/TRIM.16.2019.41-53 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: TRIM: Tordesillas, revista de investigación multidisciplinar

Zusammenfassung

The Christian dogma of the Holy Trinity has produced, over the centuries, a rich iconography. However, one of its manifestations, the three-headed or three-faced Trinity (vultus trifrons) was considered heretical and was prohibited by the Catholic Church. The church of Santa Maria la Mayor of Fuentepelayo (Segovia), have one of the few representations of this kind preserved in Spain.

Bibliographische Referenzen

  • AMMAR MAJAD, M., 2008, Breve historia de las representaciones trifaciales y tricéfalas en Occidente, http://www.letralia.com/ed_let/trifaz, [acceso: 17.11.2017].
  • ARRIBAS ARRIBAS, S., 1984, Fuentepelayo, Segovia.
  • BALTRUSAITIS, J., 1983, La Edad Media fantástica. Antigüedades y exotismos en el arte gótico, Madrid.
  • PAMPLONA, G., 1970, Iconografía de la Santísima Trinidad en el arte medieval español, Madrid.
  • MAQUÍVAR, M., 2006, De lo permitido a lo prohibido. Iconografía de la Santísima Trinidad en la Nueva España, México.
  • MARTÍNEZ, F.J., 2013, “Trinidad trifacial y milenarismo joaquinita”, Acta artis. Estudis d'Art Modern, 1, 51-67.
  • PETTAZZONI, R., 1946, “The pagan origins of the three-headed representations of the Christian Trinity”, Journal of the Warburg and Courtland Institutes, vol. 9, 135-155.
  • SASTRE VAZQUEZ, C., 2014, “Sobre dos noticias en la obra de Fray Martín Sarmiento”. En MOURELLE DE LEMA, M., La Ilustración Española (Galicia): Guerra y cultura, 129-136. Madrid.
  • TEIJEIRA PABLOS, M.D., 1991, “La iconografía del trifonte en el gótico final en los reinos de León y Castilla”. Estudios humanísticos: Geografía, historia y arte, nº 13., 287-294.
  • YARZA LUACES, J., 1979, “Del ángel caído al diablo medieval”. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 45, 299-316. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2691034.pdf, [acceso: 17.11.2017].