La mitad del diablo y El juego del diábolo: intertextualidad en el relato cuántico
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1887-3731
Año de publicación: 2021
Número: 29
Páginas: 55-77
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos
Resumen
The collections of short stories La mitad del diablo (2006) y El juego del diábolo (2008) were conceived by its author, Juan Pedro Aparicio, as complementary works. Between both volumes there is a dialogue that starts from its structure and transcends each of its hyper-short fictions. This model of Quantum Literature tries to reveal and isolate the minimum essence of narrative microtexts or literary quanta; In accordance with this terminology, a sample of minifictions framed in their corresponding intertextual categories is presented: biblical quantum, mythological quantum, quantum tales, quantum-narrative, quantum-poetic and quantum-quantum, transtextuality quantum, metalliterature quantum and quantum intratextuality.
Referencias bibliográficas
- Andersen, Hans Christian. (1971), Cuentos de hadas, contados para los niños, Ciudad de México, Ediciones Libra.
- Andrés-Suárez, Irene (2012), Antología del microrrelato español (1906-2011). El cuarto género narrativo, Madrid, Cátedra.
- Aparicio, Juan Pedro (1975), El origen del mono y otros relatos, Madrid, Akal.
- Aparicio, Juan Pedro (1986), El año del francés, Madrid, Alfaguara.
- Aparicio, Juan Pedro (1989), Retratos de ambigú, Barcelona, Ediciones Destino.
- Aparicio, Juan Pedro (1994), La forma de la noche, Madrid, Alfaguara.
- Aparicio, Juan Pedro (1998), El viajero de Leicester, Madrid, Salto de Página.
- Aparicio, Juan Pedro (2006), La mitad del diablo, Madrid, Páginas de Espuma.
- Aparicio, Juan Pedro (2008), El juego del diábolo, Madrid, Páginas de Espuma.
- Aparicio, Juan Pedro (2012), “Cuentos cuánticos: una teoría sobre el microrrelato”. Otro Lunes, 24, pp. 18-24.
- Aparicio, Juan Pedro (2015), London Calling, Madrid, Páginas de Espuma.
- Aparicio, Juan Pedro (2019), Cien relatos cuánticos de la literatura clásica española, León, Eolas Ediciones.
- Artigue, Luis (2008), Empezar por el número tres (Poesía 1995-2005), León, Instituto Leonés de Cultura.
- Arreola, Juan José (1952), Confabulario, Ciudad de México, Fondo Económico de Cultura.
- Aub, Max (1957), Crímenes ejemplares, Ciudad de México, Juan Pablos.
- Beerbohm, Max (1919), Seven Men. London: Heinemann.
- Cervantes, Miguel de (1998), Don Quijote de la Mancha, ed. Francisco Rico, Barcelona, Instituto Cervantes y Editorial Crítica.
- Cuenca de, Luis Alberto (2005), Su nombre era el de todas las mujeres y otros poemas de amor y desamor, Madrid, Renacimiento.
- Culler, Jonathan (1988), The pursuit of sings. Semiotics, Literature, Deconstruction, Ithaca, Cornell University Press.
- Dolezel, Lubomir (1999), Heterocósmica: ficción y mundos posibles, Madrid, Arco Libros.
- G. Egido,Luciano (2003), Cuentos del lejano oeste, Barcelona, Tusquets.
- G. Navarro, Hipólito (2000), Los tigres albinos: un libro menguante, Valencia, Editorial Pre-textos.
- Genette, Gerard (1989), Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus.
- Gil González, Antonio(2013), + Narrativa(s), Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.
- Goethe, Johann Wolfgang von(2009), Fausto, Madrid, Espasa Calpe.
- Larra, Mariano José (1998), Artículos de costumbres, Madrid, Austral.
- Martínez Fernández, José Enrique (2011), La intertextualidad literaria, Madrid, Cátedra.
- Neus Rotger y Valls, Fernando (2005), Cienpiés: Los microrrelatos de Quimera, Barcelona, Montesinos.
- Quevedo, Francisco (1988), Poesía Varia, Madrid, Cátedra.
- Stoker, Bram (1897), Drácula, Londres, Archibald Constable and Company.
- Swedenborg, Enmanuel (1758), Sobre el cielo y sus maravillas y sobre el infierno, Londres, Reina y Valera.
- Ordás, Sabino (2002), Las cenizas del fénix, eds. Juan Pedro Aparicio, Luis Mateo Díez y José María Merino, Madrid, Calambur.
- Quenau, Raymond (2012), Ejercicios de estilo, ed. Antonio Fernández Ferrer, Madrid, Cátedra.
- Riffaterre, Michael (1983), Text production, Nueva York, Columbia University Press.
- Tolstoi, León (1859), La felicidad conyugal, Barcelona, Acantilado.
- Vásquez Guevara, Rony (2012).Circo de pulgas. Minificción peruana. Lima, Micrópolis.
- Virgilio (2008), Eneida, trad. de Javier de Echave-Sustaeta, Barcelona, RBA.
- Zorrilla, José (1844), Don Juan Tenorio, Madrid, Cátedra.