El uso de podcast como instrumento de evaluación sobre el aprendizaje en la enseñanza de las ciencias

  1. Cristina Gil Puente
  2. Vanessa Ortega-Quevedo
Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2022

Volume: 11

Pages: 14-27

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.72231 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Abstract

This research addresses the use of podcasts as an innovative teaching tool to reflect on and evaluate the teaching-learning process in the training of trainers, giving students a voice. The main objective is twofold: on the one hand, to contribute to the development of competences for the 21st century and, on the other, to analyse student learning through the content of the podcasts, checking whether the objectives of the subject (Didactics of Experimental Sciences) have been achieved. The methodology used is qualitative based on the qualitative content analysis technique. The analysis of the results shows how all the objectives of the subject have been reflected in the students' learning reflections, with special emphasis on the topics related to promoting a positive attitude towards the process of teaching science; understanding and encouraging reflection and critical thinking; the design of teaching materials and evaluation. Consequently, it is concluded that the use of the podcast as a teaching tool in this context promotes the development of competences for the 21st century and provides a glimpse of the learning obtained by the students.

Bibliographic References

  • Almerich, G, Suárez-Rodríguez, J, Díaz-García, I y Orellana, N (2020). Estructura de las competencias del siglo XXI en alumnado del ámbito educativo. Factores personales influyentes. Educación XX1, 23(1), 45-74. https://doi.org/10.5944/educXX1.23853
  • Amado, J, Costa, AP y Crusoé, N (2014). A técnica da análise de conteúdo. En J. Amado (Coord.), Manual de Investigação Qualitativa em Educação (pp. 301-352). Universidade de Coimbra.
  • Bilbao, A y Villa, A (2019). Avances y limitaciones en la evaluación del aprendizaje a partir del proceso de convergencia. Visión docente y discente en los grados de Educación Infantil y Primaria. Educación XX1, 22(1), 45-69, doi: https://doi.org/10.5944/educXX1.19976
  • Comisión Europea (2017). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones sobre una agenda renovada de la UE para la educación superior.
  • Davies, A, Fidler, D, & Gorbis, M (2011). Future Work Skills 2020. University of Phoenix Research Institute.
  • Díaz-García, Isabel; Cebrián-Cifuentes, Sara & Fuster-Palacios, Isabel (2016). Las competencias en TIC de estudiantes universitarios del ámbito de la educación y su relación con las estrategias de aprendizaje. RELIEVE, 22 (1). https://dx.doi.org/0.7203/relieve.22.1.8159
  • Erstad, O, & Voogt, J (2018). The twenty-first century curriculum: issues and challenges. In J Voogt, G Knezek, R Christensen, & KW Lai (Eds.), Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education, (19-36). Springer.
  • Fraile, J, Gil-Izquierdo, M, Zamorano-Sande, D y Sánchez-Iglesias, I (2020). Autorregulación del aprendizaje y procesos de evaluación formativa en los trabajos en grupo. RELIEVE, 26(1). https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17402
  • Gabarda, V, Colomo, E y Romero, MM (2019). Metodologías didácticas para el aprendizaje en línea. REIDOCREA, 8(2), 19-36. https://doi.org/10.30827/Digibug.66304
  • González-Galli, L (2016). El problema de la teleología y la metáfora del diseño en biología: cuestiones epistemológicas e implicancias didácticas. Tecné Episteme y Didaxis: Ted, 40, 149-173. https://doi.org/10.17227/01203916.6151
  • González-Fernández, N, Ramírez-García, A y Salcines-Talledo, I (2018). Competencia mediática y necesidades de alfabetización audiovisual de docentes y familias españolas. Educación XX1, 21(2), 301-321. https://dx.doi.org/10.5944/educXX1.16384
  • Gutiérrez-Martín, A, Torrego-González, A, & Vicente-Mariño, M (2019) Media education with the monetization of YouTube: the loss of truth as an exchange value. Cultura y Educación, 31 (2), 267-295. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1597443
  • Hinostroza, JE (2017). TIC, educación y desarrollo social en América Latina y el Caribe. UNESCO.
  • López-Pastor VM y Pérez-Pueyo, A (coords.) (2017). Buenas prácticas docentes. Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. León: Universidad de León.
  • Manassero-Mas, MA y Vázquez-Alonso, A (2020). Evaluación de destrezas de pensamiento crítico: Validación de instrumentos libres de cultura. Tecné, Episteme y Didaxis: ted, (47), 15-32. https://doi.org/10.17227/ted.num47-9801
  • Marbán, JM (2010). Memoria de plan de estudios del título de Grado Maestro o Maestra en Educación Primaria. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • OCDE (2018). The future of education and skills. Education 2030.
  • Ritchhart, R, Church, M, y Morrison, K (2011). Making Thinking Visible. How to Promote Engagement Understanding, and Independence for All Learners. Wiley.
  • Scheid, NMJ (2016). Os desafios da docência em ciências naturais no século xxi. Tecné, Episteme y Didaxis: ted, 40, 177-196. https://doi.org/10.17227/01203916.6153
  • Schleicher, A (2016). Desafíos para PISA. RELIEVE, 22(1).
  • Solano IM y Sánchez MM (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: el podcast educativo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 125-139.
  • Souto, R, Jiménez, F y Navarro, V (2020). Percepción de los Estudiantes sobre los Sistemas de Evaluación Formativa Aplicados en la Educación Superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 11-39. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.001
  • UNESCO (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? Paris, France: UNESCO.