Las relaciones entre administraciones públicas y Tercer Sector en el marco de las políticas de inclusión social en Castilla y León
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1695-7253, 2340-2717
Year of publication: 2019
Issue Title: Políticas regionales de inclusión social
Issue: 44
Pages: 63-79
Type: Article
More publications in: Investigaciones Regionales = Journal of Regional Research
Abstract
The social protection system in Castilla y León is characterized, as in the other regions of the Spanish State, by adopting a “welfare mix” model in which public and private agents collaborate with different roles and from different positions. This paper analyzes the role played by the Third Sector (voluntary sector) and its relationships with public administrations within the framework of social inclusion policies in Castilla y León. The way in which the public-private relationship takes place in this particular area of public management constitutes a differentiating fact that distinguishes the case of Castilla y León in relation to other Spanish regions.
Bibliographic References
- Abrams, P. (1980). Social Change, Social Networks and Neighborhood Care. Social Work Services, 22, pp. 12-23.
- Adelantado, J., & Gomà, R. (2000). Las políticas sociales entre el Estado de Bienestar y el Capitalismo Global. En F. Morata (ed.): Políticas públicas en la Unión Europea, pp. 188-214. Barcelona: Ariel.
- Alguacil, J. (2004). Los desafíos del nuevo poder local: la participación como estrategia relacional en el gobierno local. Polis, 12, pp. 57-88.
- Anheier, H.K. (2004). Third Sector-Third Way: Comparative Perspectives and Policy Reflections. En J. Lewis & R. Surender (ed.): Welfare State Change: Towards a Third Way?, pp. 111-134. Oxford: Oxford University Press.
- Ascoli, U., & Pavolini, E. (2000). Las organizaciones del Tercer Sector en las políticas socio-asistenciales en Europa: comparación de diferentes realidades. En S. Muñoz Machado, J.L. García Delgado & L. González Seara (dir.), Las estructuras del bienestar en Europa, pp. 827-858. Madrid: Civitas-Escuela Libre.
- Atkinson, R. (1998). The life story interview. London: Sage.
- Bloor R, M., Frankland, J., Thomas M. and Robson, K. (2001). Focus groups in social research. London: Sage.
- Coston, J.M. (1998). A model of typology of Government-NGO Relationships. Voluntas. International Journal of Voluntary and Non-Profit Organizations, 27 (3), pp. 358-382.
- Donati, P.P. (2004). Nuevas políticas sociales y Estado social relacional. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 108, pp. 9-47.
- Evers, A. (1995). Part of the welfare mix: the third sector as an intermediate área. Voluntas. International Journal of Voluntary and Non-Profit Organizations, 6 (2), pp. 159-182.
- Fresno, J.M. (2010). El Tercer Sector no lucrativo como agente social de las políticas de inclusión. En L. Cayo (ed.), Discapacidad, Tercer Sector e inclusión social. Homenaje a Paulino Azúa, pp. 529-544. Madrid: BBVA.
- Gidron, B., Kramer, R., & Salamon, L.M. (1992). Government and the Third Sector in Comparative Perspective: Allies or Adversaries? En B. Gidron, R. Kramer & L.M. Salamon (eds.), Government and the Third Sector. Emerging relationships in Welfare Sates , pp. 1-30. San Francisco: Jossey – Bass Publishers.
- Guiteras, A. (2012). La relación entre público y privado en los Servicios Sociales: El papel del Tercer Sector. Cuadernos de Trabajo Social, 25-1, pp. 125-132.
- Henriksen, L. S. (1996). Voluntary organizations and local government: lessons from Danish case study. Voluntas. International Journal of Voluntary and Non-Profit Organisations, 7 (2), pp. 177-194.
- Herrera Gómez, M., & Castón Boyer, P. (2003). Las políticas sociales en las sociedades complejas. Barcelona: Ariel.
- Izquieta Etulain, J.L., Callejo González, J., & Prieto Lobato, J. Mª (2008). El Tercer Sector y las administraciones públicas. Relaciones en el ámbito de la atención social en los niveles regional y local. Revista Internacional de Sociología, vol. LXVI, nº 49, pp. 115-139.
- Jaraíz Arroyo, G. (2018). El Tercer Sector de Acción Social como prestador de servicios. Revista Española del Tercer Sector, 38, pp. 91-112.
- Kramer, R. M. (1981). Voluntary agencies in the Welfare State. London: University of California Press.
- Llopis Goig, R. (2004). Grupos de discusión. Madrid: ESIC Editorial.
- Marbán Gallego, V. (2007). Tercer Sector, Estado de Bienestar y Política Social. Política y Sociedad, 44, pp. 135- 169.
- Marbán Gallego, V., & Rodríguez Cabrero, G. (2006). Estado de Bienestar y Tercer Sector Social en España. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, CIRIEC, 56.
- Najam, A. (2000). The Four-C´s of Third Sector – Government Relations: Cooperation, Confrontation, Complementarity and Co-optation. Nonprofit Management & Leadership, 10 (4), pp. 375-396.
- Osborne, D., & Gaebler, T. (1993). La reinvención del gobierno. Barcelona: Paidós.
- Passey, A. and Tonkiss, F. (2000). Trust, Voluntary Association and Civil Society. En F. Tonkiss et al. (eds.), Trust and Civil Society, pp. 38-51. London: MacMillan Press.
- Pérez Díaz, V., & López Novo, J. P. (2005). El Tercer Sector en España. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
- Prieto Lobato, J. Mª (2011). Tercer Sector Social y Administraciones Públicas: Perspectivas teóricas y análisis de sus relaciones en Castilla y León, Tesis doctoral. Valladolid: Universidad de Valladolid.
- Proulx, J., Bourque, D., & Savard, S. (2007). The Government – Third Sector Interface in Québec. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 18, pp. 293-307.
- Rodríguez Cabrero, G. (2008). “Actores institucionales y sociales en las políticas sociales”. En Fundación FOESSA VI informe sobre exclusión y desarrollo social en España, pp. 467-524. Madrid: Cáritas.
- Rodríguez Ruiz, O. (2005). La triangulación como estrategia de investigación en ciencias sociales. Revista Madri+d, Nº 31.
- Rossel Odriozola, C. (2008). Tercer Sector y co-gestión de políticas públicas en España y Uruguay. ¿Un matrimonio de conveniencia? Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública.
- Sajardo Moreno, A. (1996). Análisis económico del sector no lucrativo. Valencia: Tirant lo Blanch.
- Salamon, L. (1987). Partners in Public Service: The Scope and Theory of Government. En W.W. Powell (ed.), The Nonprofit Sector. A Research Handbook, pp. 99-117. New Haven – Connecticut: Yale University Press.
- Salamon, L. et al. (coord.) (1999). La sociedad civil global: Las dimensiones del sector no lucrativo. Madrid: BBVA.
- Sarasa, S. (1995). La sociedad civil en la Europa del Sur. Una perspectiva comparada de las relaciones entre Estado y asociaciones altruistas. En S. Sarasa, & L. Moreno (coord.), El Estado de Bienestar en la Europa del sur, pp. 157-186. Madrid: CSIC.
- Taylor, S. J., Bogdan, R., & Devault, M.L. (2016). Introduction to Qualitative Research Methods. A guidebook and resource. Hoboken-New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
- Valles, M. S. (2000). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
- Van Til, J., & Ross, S.W. (2001). Looking Backward: Twentieth-Century Themes in Charity, Voluntarism and the Third Sector. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 30 (1), pp. 112-129.
- Vicente Mariño, M. (2009). Desde el análisis de contenido hacia el análisis del discurso. La necesidad de una apuesta decidida por la triangulación metodológica. En F. Sierra Caballero (coord.), Iberoamérica: Comunicación, cultura y desarrollo en la era digital: Ibercom 06, IX Congreso Iberoamericano de Comunicación. Sevilla: Universidad de Sevilla.
- White, G., & Robinson, M. (2000). Towards synergy in social provision: civic organizations and the state. En M. Minogue, Ch. Polidano, & D. Hume (eds.), Beyond the New Public Management. Changing Ideas and Practices in Governance, pp. 94-116. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
- Young, D.R. (2000). Alternative Models of Government-Nonprofit Relations: Theoretical and International Perspectives. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 29, pp. 149-172.