Construir desde el trauma. Representación y testimonio en La imagen perdida (2013) de Rithy Panh

  1. Álvaro Martín Sanz 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Ano de publicación: 2022

Número: 34

Páxinas: 121-138

Tipo: Artigo

DOI: 10.31921/DOXACOM.N34A927 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

Resumo

The Missing Picture (2013) by Rithy Panh is one of the most celebrated non-fiction works in contemporary cinema that attempts to reconstruct traumatic images from the genocide committed by the Khmer Rouge regime. This article analyses the film from a cultural studies’ perspective on memory and trauma using a methodology based on textual analysis. Our research hypothesis is based on the idea that Panh’s non-fiction proposal in the film does not consist so much in searching for an absent image (or images) from the Cambodian genocide, as suggested by its title, as to propose an adequate methodology for witnessing personal trauma that may apply to similar phenomena. To argue in favour of this, we propose an analysis based on three elements: the representations of the perpetrators, the inclusion of fantasy in the film’s narrative, and, finally, the creator’s metaphorical apology of the testimony. Beyond verifying the hypothesis, the main conclusion is that the testimony arises as a duty and a necessity in the face of traumatic acts, which can be represented through various cinematographic forms.

Referencias bibliográficas

  • Alkan, D. (2018). De l’image à la narration: la reconstruction mémorielle du génocide cambodgien par Rithy Panh. Litera: Journal of Language, Literature and Culture Studies, vol. 28, no. 2, 131-149.
  • Assman, J. (1995). Collective Memory and Cultural Identity, New German Critique, no. 65, 125-133.
  • Becker, E. (1988). Les larmes du Cambodge. Paris: Presses de la Cité.
  • Besse, O. (2016). Entre théâtre miniature et scène de l’Histoire, les mises en récit de soi dans L’Image manquante de Rithy Panh [trabajo fin de máster 2]. Université Toulouse Jean Jaurés, Toulouse.
  • Bonnaud, F. y Viviant, A. (21 de octubre, 1998). Quand Jean-Luc Godard nous contait ses Histoire(s) du cinéma. Les Inrockuptibles. Recuperado de https://www.lesinrocks.com/1998/10/21/actualite-cinema/actualite-cinema/jean-luc-godard-histoires-du-cinema/.
  • Bradshaw, N. (2017). Memories of murder: Rithy Panh on The Missing Picture. Sight & Sound. Recuperado de https://www.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/interviews/memories-murder-rithy-panh-missing-picture
  • Brzeski, P. (17 de enero, 2014). Cambodia Celebrates First Oscar Nomination. The Hollywood Reporter. Recuperado de https://www.hollywoodreporter.com/-news/cambodia-celebrates-first-oscar-nomination-671787
  • Caswell, M. (2014). Archiving the Unspeakable. Silence, Memory, and the Photographic Record in Cambodia. Wisconsin: The University of Wisconsin Press.
  • Couteau, C. (2000). Rithy Panh. Des territoires en revue, no. 4/5, 20-28.
  • Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo: memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós.
  • Duffaud, L. (2015). Rithy Panh: L’image manquante, 2013 –CR de film de lecture. Indomémoires. Recuperado de https://indomemoires.hypotheses.org/17375
  • Ekchajzer, F. (9 de octubre, 2013). “Rithy Panh vit dans la mort, c'est un rescapé”, Christophe Bataille, écrivain. Télérama. Recuperado de https://www.telerama.fr/¬television/rithy-pan-vit-dans-la-mort-c-est-un-rescape-christophe-bataille-ecrivain,103199.php
  • Ferrer, A. y Sánchez-Biosca, V. (2019). En una selva oscura. Introducción al estudio de los perpetradores. En Ferrer, Anacleto & Sánchez-Biosca, Vicente (eds.), El infierno de los perpetradores. Imágenes, relatos y conceptos (pp. 13-51). Barcelona: Edicions Bellaterra.
  • Hamilton, A. (2013). Cambodian Genocide: Ethics and Aesthetics in the Cinema of Rithy Panh. En Bangert Axel, Gordon Robert S. C. & Saxton Libby (eds.), Holocaust Intersections: Genocide and Visual Culture at the New Millennium (pp. 170-190). Nueva York: Modern Humanities Research Association and Routledge.
  • Hirsch, M. (2012). La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holocausto. Madrid: Editorial Carpe Noctem.
  • Lacapra, D. (2005). Escribir la historia, escribir el trauma. Buenos Aires: Nueva Visión.
  • Lanzmann, C. (2011). La liebre de la Patagonia. Madrid: Seix Barral.
  • Lefeuvre-Deotte, M. (2016). Le travail de Rithy Panh: un appareil funéraire. Appareil, articles, 29/06/16, 1-7.
  • Ly, B. (2017). Se remémorer le 17 avril 1975: à la recherche des images manquantes. En Patrick Nardin, Suppya Hélène Nut & Soko Phay (eds.), Cambodge: cartographie de la mémoire (pp.167-180). Le Pré-Saint-Gervais: L’Asiathèque.
  • Margolin, J. L. (1997). Cambodge: au pays du crime déconcertant. En Stéphane Courtois, Nicolas Werth, Jean-Louis Panné, Andrzej Paczkowski, Karel Bartosek & Jean-Louis Margolin (eds.), Le libre noir du communisme: crimes, terreur et répression (pp. 680-750). París: Robert Laffont-Bouquins.
  • Martín Sanz, A. (2018). Poética de la violencia en busca de un relato. El drama del refugiado en Exil (2016) de Rithy Panh. Archivos de la Filmoteca, no. 75, 211-224.
  • Martín Sanz, A. (2018b). Memoria y Trauma de los otros en el cine de Rithy Panh: la trilogía sobre el S-21. IC- Revista Científica de Información y Comunicación, no. 15, 297-327.
  • Nath, V. (2008). Dans l’enfer de Tuol Sleng: L’inquisition khmere rouge en mots et en tableaux. Paris: Calmann-lévy.
  • Panh, R. & Chaumeau, C. (2009). La machine Khemère Rouge. París: Flammarion.
  • Panh, R. y Bataille, C. (2013). La eliminación. Barcelona: Anagrama.
  • Panh, R. & Bataille, C. (2013b). L’image manquante. Paris: Bernard Grasset.
  • Phay, S. (2014). L’Image manquante de Rithy Panh. Le cinéma comme expérience de l’Histoire. Écrire l'histoire. Histoire, Littérature, Esthétique, 13-14, 157-167.
  • Phay, S. (2017). Davy Chou, ou la survivance des images perdues. En Patrick Nardin, Suppya Hélène Nut & Soko Phay (eds.), Cambodge: cartographie de la mémoire (pp. 181-196). Le Pré-Saint-Gervais: L’Asiathèque.
  • Raspiengeas, J. C. (8 de octubre, 2013). Rithy Panh: “Comment parler de cette mort en nous?”. La Croix. Recuperado de https://www.la-croix.com-/Culture/Cinema/Rithy-Panh-Comment-parler-de-cette-mort-en-nous-2013-10-08-1036456
  • Renard, C. (2018). El sujeto del trauma. Ética & Cine Journal, vol. 8, no. 2, 73-78.
  • Rollet, Sylvie (2011). Une éthique du regard. Le cinema face à la Catastrophe, d’Alain Resnais à Rithy Panh. Paris: Hermann Éditions.
  • Sanchez-Biosca, V. (2015). Le visage fluctuant des victimes. Images de l’affliction au Cambodge (1975-2003). Témoigner entre histoire et mémoire, no. 121, 152-169.
  • Sánchez-Biosca, V. (2016). El eslabón perdido de las imágenes del genocidio camboyano: En torno a La imagen perdida (Rithy Panh, 2013). Secuencias, vol. 43-44, 51-71.
  • Sanchez-Biosca, V. (2018). Le chaînon manquant d’un génocide. Autour de L’Image manquante (Rithy Panh, 2013). Savoirs en Prisme, vol. 2, No. 9, 1-24.
  • Sontag, S. (2010). Ante el dolor de los demás. Barcelona: De bolsillo.
  • Tavernier, B. (2002). Entretien avec Rithy Panh à propos de S21. Paris: Éditions Montparnasse.
  • Torchin, L. (2014). Mediation and remediation: La parole filmée in Rithy Panh’s The Missing Picture (L’image Manquante). Film Quarterly, vol. 68, 32-41.
  • Walker, J. (2005). Trauma Cinema: Documenting Incest and the Holocaust. Londres y Berkeley: University of California Press.
  • Williams, P. (2004). Witnessing Genocide: Vigilance and Remembrance at Tuol Sleng and Choeung Ek. Holocaust and Genocide Studies, vol. 18, no. 2, 234-254.
  • Winston, B. (2012). Ça va de soi: The Visual Representation of Violence in the Holocaust Documentary. En Joram Ted Brink & Joshua Oppenheimer (eds.), Killer Images: Documentary Film, Memory and the Performance of Violence (pp. 97-119). Londres: Wallflower Press.
  • Zylberman, L. (2015). Ante la imagen ausente. Exploraciones de la subjetividad en el cine de no ficción. DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário, no. 17, 100-127.