A mixed methods approach to identity, investment, and language learning in study abroadthe case of erasmus students in finland, romania, and catalonia

  1. MOCANU, VASILICA
Dirigida por:
  1. Enric Llurda Director/a

Universidad de defensa: Universitat de Lleida

Fecha de defensa: 17 de junio de 2019

Tribunal:
  1. Josep Maria Cots Caimon Presidente/a
  2. María Rosa Garrido Sardà Secretario/a
  3. Yasemin Bayyurt Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 621825 DIALNET

Resumen

La recerca al voltant de l'impacte de les estades a l'estranger sobre la identitat i de la relació entre l'estudi a l'estranger, la identitat i l'aprenentatge d'idiomes, majoritàriament duta a terme mitjançant mètodes qualitatius, mostra una varietat de resultats que poden arribar a semblar contradictoris. Mentre que alguns acadèmics manifesten una actitud escèptica sobre el fet que un període d'estudi a l'estranger constitueixi un tipus de mobilitat suficientment llarg i desestabilitzador perquè pugui tenir un impacte en les identitats dels participants (Block, 2014), altres afirmen que estudiar a l'estranger pot desencadenar una ‘alteració’ o una modificació del jo a causa de la necessitat de viure en un idioma estranger (Pellegrino Aveni, 2005). Aquest projecte d'investigació adopta una metodologia mixta amb un enfocament longitudinal per tal d’abordar el tema de la identitat, la inversió i l'aprenentatge d'idiomes en estades de mobilitat universitària a l'estranger. L’estudi segueix un disseny PRE-POST, amb dades obtingudes en diferents moments durant el curs acadèmic 2015-2016, mitjançant qüestionaris i entrevistes semiestructurades amb estudiants Erasmus en tres contextos europeus: Oulu (Finlàndia) al nord, Bucharest (Romania) a l’est, i Lleida (Catalunya) al sud. L'estudi examina el sentit de pertinença, les identitats imaginades, les actituds cap als idiomes i les diferències culturals, les expectatives i el grau d'inversió en l'aprenentatge personal i professional entre els estudiants europeus d'educació superior. Els resultats de l'estudi revelen que l’experiència Erasmus té un impacte en les identitats dels participants i en la percepció de la seva pròpia ocupabilitat. No obstant això, els resultats de l'estada a l'estranger estan influenciats per les expectatives i el grau d'inversió dels estudiants, així com pels contextos i els paisatges lingüístics de la seva estada. Paraules clau: identitat, estudis a l'estranger, inversió, aprenentatge d'idiomes, Erasmus.