Dos cadenas para el Documental en España. Uso y sentido del género en TVE (1958-1975)

  1. Navarro Sierra, Nuria 1
  2. García Herrero, Ismael 2
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Any de publicació: 2022

Volum: 27

Número: 1

Pàgines: 283-296

Tipus: Article

DOI: 10.5209/HICS.71565 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Historia y comunicación social

Resum

This research explains how the documentary programming of Televisión Española, in its two channels, was structured in the period from 1958 to 1975, with the advent of democracy. The main objective is to understand what this non-fiction genre meant in the TVE programming and what place it occupied in the television programming and in the History of Spanish Television. It has been analyzed all the preserved documentary contents -own and foreign production- are reviewed, series or film format, as well as their distribution by time slots and days of the week, and other variables that appear on the TVE grid in the period of this investigation. The analysis is carried out through an exploratory and descriptive study of the documentary genre for which a database has been prepared that includes the total of 6,835 documentary broadcasts. It is concluded that the existence of these slots responds to first and second grade documentaries that are distributed on the programming with importance on the television grid, or just in order to fill spaces in programming regardless of the origin or thematic of the documentary. This differentiation is marked in advance by the TV network, in what has been called, within this research, broadcast formats.

Referències bibliogràfiques

  • Altman, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós Comunicación.
  • Antezana Barrios, L. y Mateos-Pérez, J. (2017). Construcción de memoria: la dictadura a través de la ficción televisiva en Chile (2011). Historia Crítica, 66: 109-128. DOI: https://dx.doi.org/10.7440/histcrit66.2017.06
  • Antona Jimeno, T. (2016). La televisión de una audiencia cautiva: Historia de la programación durante el franquismo. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
  • Bustamante Ramírez, E. (2006). Radio y televisión en España. Historia de Una Asignatura Pendiente de La Democracia. Barcelona: Gedisa. ISBN: 84-9784-163-8.
  • Cabeza San Deogracias, J. (2014). Planeta azul (Rodríguez de la Fuente, 1968-1974): Un laboratorio del documental moderno de naturaleza. Estudios sobre el mensaje periodístico, 20(especial), 193–208. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.45098
  • Cabeza San Deogracias, J. y Gómez-García, S. (2012). El diseño de la realidad televisiva en el documental de naturaleza: El Hombre y la Tierra. Serie Venezolana (Félix Rodríguez de la Fuente, 1974). Estudios sobre el mensaje periodístico 18(1), p.275-291. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.n1.39370
  • Creeber, G., Miller, T. y Tulloch, J. (2001). The television genre book. London: British Film Institute.
  • Chicharro-Merayo, M. y Gómez-García, S. (2014). Memoria de un golpe de estado televisivo: ficción y história sobre el 23-F. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 65: 219-245. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v21n65/v21n65a9.pdf
  • Contreras, J. M. (1988, mayo, 13). TVE proyecta ampliar su emision a 24 horas diarias desde enero del próximo año. El País. Recuperado de: https://elpais.com/diario/1988/05/13/radiotv/579477604_850215.html
  • Cortés Lahera, J.A. (1999). La estrategia de la seducción: la programación en la neotelevisión. Pamplona: Eunsa. ISBN: 84-313.1676-4
  • Gómez-García, S. y Martín, J. (2020). Radio Nacional de España en el laberinto franquista. La construcción de la radio estatal tras la Guerra Civil (1939-1945). Historia y Comunicación Social, 25(1). DOI: https://doi.org/10.5209/hics.69230
  • Grierson, J. (1966). Grierson on Documentary. London: Collins.
  • Huyssen, A. (2000). Present pasts: Media, politics, amnesia. Public Culture, 12: 21–38. Recuperado de: https://www.muse.jhu.edu/article/26184.
  • Martín-Quevedo, J. (2014). Los programas informativos en la Segunda Cadena: proyectos y realidades (1966-1975). Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 20: 73–89. Recuperado de: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.45103
  • Martín-Quevedo, J. (2016). La programación de la Segunda Cadena de TVE durante el franquismo (1966-1975). Tesis de doctorado. Universidad Complutense de Madrid.
  • Martín-Quevedo, J. y Fernandez Ramírez, L. (2020). Una propuesta metodológica para el análisis histórico de la programación en televisión. El ejemplo de la Segunda Cadena de TVE (1966-1975). Revista espacios, 41(12): 4-11. Recuperado de: http://revistaespacios.com/a20v41n12/a20v41n11p04.pdf
  • Montero Díaz, J., (dir.), (2018). Una televisión con dos cadenas. Programas y programación (1956-1990). Madrid: Catedra - Signo e Imagen. ISBN: 9788437638409
  • Montero Díaz, J., Rubio, Á., Antona, T., Martín, J., y Fernández, L. (2014). Los telediarios franquistas. Una investigación sobre las fuentes. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 2, 24 págs. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1006
  • Palacio, M. (2001). Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa. ISBN: 9788474328066
  • Paz Rebollo, M.A. (2003). The Spanish remember: movie attendance during the Franco dictatorship, 1943–1975. Historical Journal of Film, Radio and Television, 23:4: 357-374, DOI: https://doi.org/10.1080/0143968032000126645
  • Paz Rebollo, M. A., Martínez Valerio, L., & Mayagoitia Soria, A. (2020). Las series documentales españolas (1990-2010): entre la divulgación y la concienciación. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 26(2), 703-714. DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.67473
  • Rotha, P. (ed.1935; ed.1939). Documentary Film. New York: W.W. Norton & CO INC.
  • Rotha, P., Road, S. y Griffith, R. (ed.1952). Documentary Film. The use of the film medium to interpret creatively and in social terms the life of the people as it exists in reality (3d ed.). New York: Hastings House.
  • Vanguardia Española, La. (1973) Aquí Radiotelevisión Española. (1973, octubre, 31). La Vanguardia Española, p. 40.