Vanguardia impresa y representación gráfica. Publicidad del cemento en las revistas españolas de arquitectura y construcción (1925-1936)

  1. Egaña Casariego, Francisco 1
  2. Casariego Rozas, Miguel
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Liño: Revista anual de historia del arte

ISSN: 2341-1139 0211-2574

Year of publication: 2022

Issue: 28

Pages: 65-76

Type: Article

DOI: 10.17811/LI.28.2022.65-76 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Liño: Revista anual de historia del arte

Abstract

This article addresses the advertising of cement published in the Spanish architecture and construction magazines during the 1925-1936 period. Its research allowed to confirm the existence of a vanguard drawn around the advertising of this basic material in one of the most important sectors in the economy of the country: construction. One of the elements that most characterize this vanguard is the use of forced perspectives and unusual points of view in the drawing of architectures and civil works. This was intended to highligt the enormous possibilities of reinforced concrete, derivative of cement that expanded in our country during those years, overcoming the initial reluctance of a part of the architects and builders that were attached to the almost exclusive materials until that moment: stone, wood, ceramics and iron.

Bibliographic References

  • Aguilar, Manuel (1936): “La crisis de la industria del cemento. Sus causas y sus remedios”. En: Cemento, n.º 83, Barcelona, pp. 99-107.
  • Ben-Ami, Shlomo (1984): La dictadura de Primo de Rivera 1923-1930. Barcelona: Planeta.
  • Bonet, Juan Manuel (1995): Diccionario de las vanguardias en España, 1907-1936. Madrid: Alianza Editorial.
  • Bonet, J. M. (2008): “Leyendo A. C.”. En: A. C. La revista del G.A.T.E.P.A.C. Madrid: cat. exp. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 21-31.
  • El cemento Portland y sus aplicaciones. Barcelona: Compañía General de Asfaltos y Portland ASLAND, 1926.
  • Egaña, Francisco (2015): “La metrópoli soñada. La imagen del rascacielos en la publicidad de las revistas españolas de arquitectura y construcción de los años treinta”. En: Actas de las VII Jornadas Arte y Ciudad. Madrid: Universidad Complutense pp. 225-234.
  • Egaña, Francisco y Eguizábal, Raúl (2017): “Almada en Madrid. Sus dibujos publicitarios para Cementos Cosmos”. En: Coloquio-Letras, n.º 194, Lisboa, pp. 87-103.
  • Egaña, Francisco (2019): “Vanguardia artística y publicidad comercial en la revista Obras (1931-1936)”. En: Liño, n.º 25, Oviedo, pp. 63-74.
  • Fiedler, J., y Feierabend, P. (2006): Bauhaus. Colonia: Tandem Verlag.
  • Fontán, Manuel (2012): “La vanguardia impresa, 1890-1950 (instrucciones de uso)”. En: La vanguardia aplicada (1890-1950). Madrid: cat. exp. Fundación Juan March, pp. 9-13.
  • López, Francisco Javier (2012): “Fotografía para la publicidad. El caso de A. C.”. En: Las revistas de arquitectura (1900-1975): crónicas, manifiestos, propaganda. Pamplona: Actas del Congreso Internacional de Arquitectos, pp. 655-662.
  • Marcadé, J. C. (2008): “Rodchenko, un infatigable descubridor de nuevos territorios del arte”. En: Rodchenko. La construcción del futuro. Barcelona: cat. exp., Caixa Catalunya, pp. 30-49.
  • Mosteiro, Javier (1996): Dibujo y proyecto en la obra de Luis Moya Blanco (tesis doctoral, Biblioteca de la ETSAM).
  • Muñoz, Francisco Javier (2005): “Lámparas, sillas y letras. La imagen publicitaria de la nueva arquitectura en España”. En: DC. Revista de crítica arquitectónica, n.º 13-14, Barcelona. URI: http:/hdl.handle.net/2099/2356.
  • Naranjo, Juan (2008): “Josep Sala”. En: A. C. La revista del GATEPAC. 1931-1937. Madrid: cat. expo. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 32-35.
  • Palomar, Patricio (1929): “La industria del cemento Portland en España”. En: Cemento, n.º 1, Barcelona, pp. 3-12.
  • Pérez, Juan Carlos (2000): El cuerpo en venta. Relación entre arte y publicidad. Madrid, Cátedra.
  • Ribera, José Eugenio (1934): “Recuerdos personales sobre el hormigón armado”. En: Hormigón y Acero, n.º 1, Madrid, pp. 23-33.
  • Sahl, H. (1933): “Willy Prager”. En: Gebrauchsgraphik, n.º 2, Berlín, pp. 36-40.
  • Sousa, E. de (1983): Re Começar. Almada em Madrid. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa de Moeda.
  • Tuñón de Lara, Manuel (1995): “La Segunda República”. En: Cuadernos de Historia 16, n.º 1.
  • Vicente, A. P. (1984): “Almada em Madrid”. En: Boletín de la Fundación Juan March, n.º 134, Madrid.