Género y menores youtubers internacionales en la creación de contenidosDesafíos más allá de la normativa

  1. Martín-Casado, Teresa-Gema 1
  1. 1 Universidad de Valladolid. España
Journal:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Year of publication: 2022

Volume: 13

Issue: 2

Pages: 253-278

Type: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM.20811 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Abstract

Considering how much time minors spend on social networks, there is an evident need to know and control the content of these networks as much as possible. Networks have a great impact on children and adolescents, hence the content they create and perceive plays a major role in their construction of meanings and critical sense. This study seeks to discover the gender representation displayed by boys and girls on their YouTube channels. To this end, the five most internationally successful minor youtubers were selected in order to analyse, using the content analysis method, the format, stereotypes, types of product, etc. to determine whether the creativity constructed by boys and girls differs by gender, thus promoting gender inequalities in their channels. We were able to confirm that the creation of content does not represent equality, it does not always occur, and it is not regulated or regarded as relevant.

Bibliographic References

  • Ad Standards. (2021). The Canadian Code of Advertising Standards. https://cutt.ly/VRb8isl
  • Advertising Standards Authority [ASA]. (14/06/2019). Offence. Use of estereotypes. Advertising Guides. https://cutt.ly/kRbn7x2
  • AIMC. (2021). Audiencia general de medios 2º Ola - Datos 2021. Asociación para la investigación de medios de comunicación. https://bit.ly/3BiSGp4
  • Amorós, C. (2000). 10 palabas clave sobre mujer. Navarra, España: Verbo Divino.
  • Bernárdez, A. (2018) Soft Power: heroínas y muñecas en la cultura mediática. Madrid: Fundamentos.
  • Buckingham, D. (2007) Media education goes digital: an introduction. Learning, Media and Technology, 32(2), 111-119. https://doi.org/10.1080/17439880701343006
  • Consejo Audiovisual de Cataluña. (21/01/2020). El CAC alerta de que el 77,2% de los vídeos de youtubers infantiles que publicitan juguetes incluyen estereotipos de género. Consejo Audiovisual de Cataluña. https://bit.ly/3DDsHLl
  • Craig, D. & Cunningham, S. (2017) Toy unboxing: Living in a(nunregulated) material world. Media International Australia, 163(1), 77-86. http://dx.doi.org/10.1177/1329878X17693700.
  • De Miguel, A. (2021) Ética para Celia. Madrid, España: Ediciones B.
  • EthanGamer. [YouTube] (2020 y 2021). https://bit.ly/3DKXbev
  • EFE. (8/3/2019). De 1920 a hoy: la igualdad de género aún no está en la Constitución de EE.UU. Agencia EFE. https://bit.ly/3mSVYv4
  • FTC. (2021). Children’s Privacy. Federal Trade Comission. https://cutt.ly/hRcOkdq
  • García Gajate, M. (2020). Creación de identidad sexual e identidad de género a través de tres youtubres infantiles. Congreso internacional Comunicación y Pensamiento. https://cutt.ly/YYmxcps
  • Government of Canada (2021). Mujeres e igualdad de género en Canada. https://femmes-egalite-genres.canada.ca/en.html
  • Gutiérrez, A. (2008). La educación para los medios como alfabetización digital 2.0 en la sociedad Red. Comunicação e Sociedade, vol. 13 (pp. 101-18) https://doi.org/10.17231/comsoc.13(2008).1147
  • Herrero-Diz P.; Ramos-Serrano, M. y Nó. J. (2016): Los menores como usuarios creadores en la era digital: del prosumer al creador colaborativo. Revisión teórica 1972-2016. Revista Latina de Comunicación Social, 71 (pp. 1301-1322). http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1147/67es.html ; DOI: 10.4185/RLCS-2016-1147
  • IAB Spain. (2021). Estudio anual de redes sociales 2021. https://bit.ly/3wpnbbW
  • InMujeres (2007) Ley General para la igualdad entre mujeres y hombres. Instituto Nacional de las Mujeres. Mexico. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/lgimh.pdf
  • Jenkins, H. (2008). Convergence culture. New York: University Press
  • Jenkins, H.; Ford, S. & Green, J. (2015). Cultura Transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona: Gedisa
  • Kotler, P. (2018) Marketing 4.0. Lid: Madrid.
  • Lange, P. G. (2014) Kids on YouTube. United States: Left Coast Press.
  • Las ratitas. [YouTube] (2020 y 2021). https://bit.ly/3mN2TGx
  • Ley 34/1988 de 11 de noviembre, General de Publicidad . BOE-A-1988-26156. https://www.boe.es/eli/es/l/1988/11/11/34/con
  • Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la violencia de género. BOE-A-2004-21760. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2004-21760
  • Martín-Casado, T. G. (2010). El tratamiento de género en la creación del mensaje publicitario. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid. https://cutt.ly/8RQbQeI
  • Martín-Casado, T. G. (2012) La mujer en la creatividad publicitaria del siglo XXI: de protagonista a profesional del mensaje publicitario. Comunication Pappers, 1, 105-114. https://bit.ly/3zwHy7SOrtiz
  • Martín-Casado, T. G. (2016). El sexismo en la creatividad publicitaria; Limitar el estereotipo, por derecho. Revista Opción, 32(10), 188-208. https://bit.ly/3yAUmc3
  • Martín-Casado, T. G. (2018) Estrategias creativas de la comunicación del siglo XXI. La "buena" creatividad adaptada a los nuevos medios. En V. Tur-Viñes; I. García-Medina; T. Hidalgo Marí, Creative Industries Global Conference (pp. 197-208). http://doi.org/10.14198/MEDCOM/2017/12_cmd
  • Martín-Casado, T. G. (2019). Ruptura del sistema Publicitario a través de la creatividad publicitaria de las mujeres influencers, marca. Un nuevo modelo publicitario se define a través de la red. En S. Liberal y L. Mañas, Las redes sociales como herramienta de comunicación persuasiva (pp. 239-264). Madrid: McGraw-Hill.
  • Martínez- Pastor, E. M.; Núñez, P. & Cherigny, F. (2021).Entertainment or advertising? YouTube channels displaying content created by kids. In V. de La Ville; P. Garnier & G. Brougère, Cultural and Creative Industries of Childhood and Youth: An interdisciplinary exploration of new frontiers (pp. 63-68). https://bit.ly/3oFguQB.
  • Martínez-Pastor, E.; Ongkrutraksa, W. y Vizcaíno-Laorga, R. (2020). Una aproximación a los niños Youtubers tailandeses. El caso de los menores como prescriptores de juguetes. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 11(1), 213223. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.2.1
  • Martínez-Pastor, E.; Vizcaíno-Laorga, R.; Nicolás, M. A.; Serrano, I. y García, S. (2018). Familias y niños: El negocio de los canales de niños Youtuber. Fundación BBVA. https://bit.ly/3t6fYMo
  • Martínez-Pastor, E. y Nicolas, M.A. (2016) Comunicación, Publicidad e Imagen. Publicidad Digital. Hacia una integración de la planificación, creación y medición. Madrid: Esic.
  • Martínez -Pastor, E. y Vizcaíno-Laorga, R. (2016) Guía Legal sobre niños influencers. Madrid: IAB Spain y Universidad Rey Juan Carlos. file:///C:/Users/usuario/Downloads/gua_legal_nios_influencers_iab_spain_2018.pdf
  • Nicoll, B. & Nansen, B. (2017). Toy unboxing videos and the mimetic production of play. In Proceedings of the 18th Annual Conference of the Association of Internet Researchers. https://bit.ly/3bW5ffD
  • ONU (2015). Declaración y Plataforma de acción de Beijing. Capitulo J. Las mujeres y los medios de comunicación, IV Conferencia Mundial sobre la Mujer, ONU, Septiembre 1995. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/255666/Tratado_de_Beijing.pdf
  • ONU. (2021). Objetivo 5: Lograr la igualdad entre los géneros y empoderar a todas las mujeres y niñas. Objetivos de Desarrollo Sostenible 2030. https://cutt.ly/fRzAVcp
  • Ortiz-Sobrino, M. A; Marta-Lazo, C. & Gabelas-Barroso, J. A. (2019). Children and adolescents in front of screens: a paradigm shift in the relationship and mediation model. Historia y comunicación social, 24, 353-365. http://doi.org/10.5209/hics.64499
  • Puleo, A. (2000). Patriarcado. En C. Amorós (Ed.), 10 palabras clave sobre mujer (pp. 21-53). Navarra, España: Verbo Divino.
  • Ryan,S World. [YouTube] (2020 y 2021). https://bit.ly/3yzPZOf
  • Salvá, N.(11/4/2020) Las mujeres de EEUU: discriminadas por ley. Elperiodico.com; https://cutt.ly/HYmfQLk
  • Scolari C. A. (2012). Media Ecology: Exploring the Metaphor to Expand the Theory. Communication Theory, 22(2), 204-225. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2012.01404.x
  • Scolari, C. A. (2013). Media evolution: Emergence, dominance, survival, and extinction in the media ecology. International Journal of Communication, 7, 1408-1441. https://bit.ly/3jyOonS
  • Scolari, C. A. & Fratichelli, D. (2017) The case of the top Spanish YouTubers: Emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 25. http://dx.doi.org/10.1177/1354856517721807
  • Serrano Maillo, M. I. (2013). El derecho a la imagen de los menores en las redes sociales. Referencia especial a la validez del consentimiento. En L. Corredoira y L. Cotino (Dirs.), Libertad de expresón e información en Internet: amenazas y protección de los derechos personales (pp. 435-450). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • SiS vr Bro. [YouTube] (2020 y 2021). https://bit.ly/38BJcsJ
  • SocialBlade. (2021). YouTube, Twitch, Twitter, & Instagram Statistics. https://socialblade.com/
  • Truffello, P. (2017) Legislación extranjera para prevenir estereotipos contra la mujer en la publicidad y medios de comunicación. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, 1-10. http://cutt.ly/kRbQpWU
  • Tur-Viñes, V.; Núñez-Gómez, P. y González-Río, M. J. (2018). Menores influyentes en YouTube. Un espacio para la responsabilidad. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1211-1230. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1303
  • Turiel, H. y Bonaga,C. (2016). Mamá quiero ser YouTuber. Barcelona: Editorial Planeta.
  • TV Ana Emilia. [YouTube] (2020 y 21). https://bit.ly/2Yb2TWt
  • Unicef. (2019). Estado mundial de la infancia 2019: Niños en un mundo digital. https://uni.cf/3BvFvBv
  • Urbaneja, N. (2019). Ana Emilia, la pequeña influencer con más de 6 millones de seguidores en YouTube. La Meta. https://bit.ly/3mWqowG
  • Villacampa, E.; Aran, S. y Fedele, M. (2020) Jugando a ser YouTubers: prácticas digitales para la prevención de la violencia de género. Zer, 25(48), 287-308. https://doi.org/10.1387/zer.21020
  • Vizcaíno-Laorga, R.; Martínez Pastor, E. & Serrano Maíllo, I. (2019) Just Within the Limits of the Law: Minors from Consumers of Advertising to Creators of Advertising in Spain. An International Journal of Pure Communication Inquiry: KOME, 7(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.17646/KOME.75698.99