Ciudades patrimoniales, turismo cultural y perfiles de los visitantesalgunas consideraciones a partir del caso de estudio de Cuenca (Ecuador)

  1. José Prada Trigo 1
  2. Daniela Armijos Chillogallo 1
  3. Abrahan Crespo Cordova 1
  4. Leonardo Torres León 1
  1. 1 Universidad de Cuenca, Ecuador
Journal:
Lurralde: Investigación y espacio

ISSN: 0211-5891

Year of publication: 2016

Issue: 39

Pages: 199-216

Type: Article

More publications in: Lurralde: Investigación y espacio

Abstract

Cultural tourism is one of the new forms of tourism growth has increased in recent years at international level. In Latin America, destinations of great importance, such as Machu Picchu, the sites of Aztec culture or Easter Island, have been consolidated in recent years, with the proliferation of emerging destinations, such as Cuenca (Ecuador). Thousands of tourists come every year to this city in search of their heritage, culture and gastronomy. However, no studies inquire such a fundamental issue as the different profiles of these visitors. This article, from the exploitation of the results of a survey of tourists, proposes a division between different types of tourists and analyzes its distinctive features. The results, which open new lines of research, show substantial differences between cultural tourists, circumstantial cultural tourists and not cultural tourists.

Bibliographic References

  • Alegre, J. y Cladera, M. (2007). Analysing the effect of satisfaction and previous visits on tourist intentions to return. European Journal of Marketing, Vol. 43, N. 5-6, 670-685.
  • Baud, J. M., y Ypeij, J. L. (Eds.). (2009). Cultural tourism in Latin America: the politics of space and imagery. Boston: Leiden.
  • Bieger, T., y Lasser, C. (2002). Market segmentation by motivation: The case of Switzerland. Journal of Travel Research, Vol. 41, N.1, 68-76.
  • Chacón, J. (1977) Libro segundo de Cabildos de Cuenca, (Cabildos II). Guayaquil: Archivo Histórico del Guayas.
  • Dolničar, S. (2004). Beyond “commonsense segmentation”: A systematics of segmentation approaches in tourism. Journal of Travel Research, 42(3), 244-250.
  • Donaire, J. A. (2008). Turismo cultural: Entre la experiencia y el ritual. Barcelona: Vitel-la.
  • Espinoza, P. E., y Calle, C. (2002). La cité cuencana: el afrancesamiento de Cuenca en la época republicana (1860-1940) (Vol. 1). Cuenca: Universidad de Cuenca.
  • Gelbman, A., & Ron, A. S. (2009). Heritage and cultural tourism: The present and future of the past. Tourism Geographies, 11(1), 127-129.
  • González, M. V. (2008). Intangible heritage tourism and identity. Tourism Management, 29(4), 807-810.
  • Green Consulting (2011). Plan estratégico de desarrollo turístico del destino Cuenca y su área de influencia. Quito: Fundación Municipal de Turismo para Cuenca. Ministerio de Turismo. Recuperado de: http://blog.espol.edu.ec/ricardomedina/files/2011/10/ PlanDesarrolloTuristicoCuenca.pdf
  • Jansen-Verbeke, M. (1997). Urban tourism. Managing resources and visitors. Tourism, development and growth: The Challenge of Sustainability. Routledge, Londres, 217-233.
  • Lew, A. A. (2014). Introduction to special issue–cultural geographies of tourism: Image, identity and place. Tourism Geographies, 16(2), 171-173.
  • Malo, C. (1991). Peso y presencia de Cuenca en la historia del Ecuador. En Cuenca y su futuro. Cuenca: Cordes/Universidad del Azuay, p 20-62.
  • Martínez, J. et al. (2004) Santa Ana de las Aguas. Cuenca: Ediciones Libri Mundi/Enrique Grosse-Luemern.
  • McKercher, B. (2002). Towards a classification of cultural tourists. International journal of tourism research, 4(1), 29-38.
  • Norman, A. (2011). Spiritual tourism: Travel and religious practice in western society. Nueva York: Bloomsbury Publishing.
  • Nyaupane, G. P., & Andereck, K. L. (2014). Visitors to cultural heritage attractions: an actiVitYBaseD integrateD tYPologY. Tourism Culture & Communication, 14(1), 17-26.
  • Organización Mundial del Turismo. OMT (2011). Cultural heritage and tourism development. Recuperado de: http://sdt.unwto.org/es/node/38026
  • Organización Mundial del Turismo. OMT (2013). Turismo y patrimonio cultural inmaterial. Recuperado de: http://www2.unwto.org/es/node/39354
  • Pulido-Fernández, J. I., & Sánchez-Rivero, M. (2010). Attitudes of the cultural tourist: a latent segmentation approach. Journal of Cultural Economics, 34(2), 111-129.
  • Richards, G. (Ed.). (1996). Cultural tourism in Europe. Wallingford: CABI.
  • Romero Cevallo, R. (2005). ¿Cultura y desarrollo? ¿Desarrollo y cultura? Propuestas para un debate abierto. Cuadernos PNUD, Serie de Desarrollo Humano, No. 9. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001440/144076s.pdf
  • Santana, A. (2003). Turismo cultural, culturas turísticas. Horizontes antropológicos, 9(20), 31-57.
  • Sanz, J. A., Herrero, L. C., y Bedate, A. M., (2001) Turismo cultural y Patrimonio Histórico aplicación multivariante al estudio de la demanda. En Estudios turísticos. 150(1), 113-132.
  • Silberberg, T. (1995). Cultural tourism and business opportunities for museums and heritage sites. Tourism management, 16(5), 361-365.
  • Steinberg, F. (1996). Conservation and rehabilitation of urban heritage in developing countries. Habitat International, 20(3), 463-475.
  • Toselli, C. (2006). Algunas reflexiones sobre el turismo cultural. Pasos. Revista de turismo y patrimonio cultural, 4(2), 175-182.