El turista culturaltipologías y análisis de las valoraciones del destino a partir del caso de estudio de Cuenca-Ecuador
- José Prada-Trigo 1
- Daniela Armijos Chillogallo 2
- Abraham Crespo Cordova 3
- Leonardo Torres León 4
-
1
Universidad de Concepción
info
- 2 Instituto Tecnológico del Azuay (Ecuador)
-
3
Universidad Nacional de Loja
info
-
4
Universidad de Cuenca
info
ISSN: 1695-7121
Año de publicación: 2018
Volumen: 16
Número: 1
Páginas: 55-72
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural
Resumen
Cultural tourism has become one of the fastest growing modalities, assuming a development op‑ portunity for many spaces outside of traditional “sun and beach” destinations. However, there is a limited the number of works about the typologies and valuations of these cultural tourists. In this sense, this article proposes an approach to the types and different ratings that different groups of tourists made on the city of Cuenca, in Ecuador. Based on the analysis and interpretation of the results of a survey of tourists visiting this city, this paper explores these issues.
Referencias bibliográficas
- Alegre, J., y Cladera, M. 2009. Analysing the effect of satisfaction and previous visits on tourist intentions to return. European Journal of Marketing, 43 (5/6), 670‑685.
- Alegre, J., y Garau, J. 2010. Tourist satisfaction and dissatisfaction. Annals of tourism research, 37 (1), 52‑73.
- Amorin, E., Gandara, J.M., Tarlow, P., y Korstanje, M. 2012. Seguridad percibida en la ciudad de Curitiba. Un sondeo exploratorio en residentes locales y turistas. Revista de análisis turístico, (14), 1‑9.
- Antón, C., Camarero, C., y Laguna‑García, M. 2014. Towards a new approach of destination loyalty drivers: satisfaction, visit intensity and tourist motivations. Current Issues in Tourism, 1‑23.
- Ballart Hernández, J., y Juan i Tresserras, J. 2001. Gestión del patrimonio cultural. Editorial Ariel.
- Bercial, R.Á., y Timón, D.A.B. 2005. Nuevas tendencias en el desarrollo de destinos turísticos: marcos conceptuales y operativos para su planificación y gestión. Cuadernos de turismo, (15), 27‑44.
- Chen, C.F., y Chen, F.S. 2010. Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism management, 31(1), 29‑35.
- Durston, A. 1994. Un Régimen Urbanístico en la América Hispana colonial: el Trazado en Damero Durante los Siglos XVI‑XVII. Historia (28), 59‑115.
- Fernández, M.D., y Picos, A.P. 2005. Predicciones en el nivel de satisfacción percibida por los turistas a partir de variables motivacionales y de valoración de la visita. Informacion comercial espanola-monthly edition, 821, 241.
- Forgas‑Coll, S., Palau‑Saumell, R., Sánchez‑García, J., y Callarisa‑Fiol, L.J. 2012. Urban destination loyalty drivers and cross‑national moderator effects: The case of Barcelo‑ na. Tourism Management, 33 (6), 1309‑1320.
- Gelbman, A., y Ron, A.S. 2009. Heritage and cultural tourism: The present and future of the past. Tourism Geographies, 11 (1), 127‑129.
- George, R. 2003. Tourist’s perceptions of safety and security while visiting Cape Town. Tourism Management, 24, 575‑585.
- Hernández, J.B. 2002. El patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso. Ariel.
- Huh, J., Uysal, M., y McCleary, K. 2006. Cultural/heritage destinations: Tourist satisfaction and market segmentation. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 14 (3), 81‑99.
- Huh, J., y Uysal, M. 2004. Satisfaction with cultural/heritage sites: Virginia historic triangle. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 4 (3‑4), 177‑194.
- Jansen‑Verbeke, M. 1997. Urban tourism. Managing resources and visitors. Tourism, development and growth: The Challenge of Sustainability. Routledge, Londres, 217‑233.
- Kerstetter, D.L., Confer, J.J., y Graefe, A.R. 2001.An exploration of the specialization concept within the context of heritage tourism. Journal of Travel Research, 39 (3), 267‑274.
- Lew, A.A. 2014. Introduction to special issue–cultural geographies of tourism: Image, identity and place. Tourism Geographies, 16 (2), 171‑173.
- Mawby, R.I. 2000. Tourists’ perception of security: the risk‑fear paradox. Tourism Economics, 6 (2), 109‑121.
- McKercher, B. 2002.Towards a classification of cultural tourists. International journal of tourism research, 4 (1), 29‑38.
- McKercher, B., y du Cros, H. 2003. Testing a cultural tourism typology. International Journal of Tourism Research, 5 (1), 45‑58.
- Muradas, I.M., Taño, D.G., y Armas, R.J.D. 2001. La cultura como componente de la oferta de los destinos turísticos maduros. Estudios turísticos, (150), 41‑55.
- Norman, A. 2011. Spiritual tourism: Travel and religious practice in western society. Bloomsbury Publishing. Nyaupane, G.P., y Andereck, K.L. 2014. Visitors to cultural heritage attractions: An activity‑based integrated typology. Tourism Culture & Communication, 14 (1), 17‑26.
- Prada, J., Armijos, D., Crespo, A., y Torres, L. 2016. Ciudades patrimoniales, turismo cultural y perfiles de los visitantes: algunas consideraciones a partir del caso de estudio de Cuenca (Ecuador). Lurralde, 39, 199‑216.
- Richards, G. 2001. El desarrollo del turismo cultural en Europa. Estudios turísticos, (150), 3‑13.
- Rodríguez, M.C., Talaya, Á.E., Jiménez, J.A.M., y Martínez, M.E.A. 2011. Medición de motivaciones del turismo cultural en ciudades Patrimonio de la Humanidad. Revista de análisis turístico, (12), 80‑85.
- Romero Cevallos, R.R. 2005. ¿Cultura y desarrollo? ¿Desarrollo y cultura?: propuestas para un debate abierto. En Cuadernos PNUD. Serie desarrollo humano (No. 9). PNUD/UNESCO.
- Santos, X.M. 2006. El turismo cultural en Galicia. En Galicia & Terranova & Labrador. Comparative Studies on Economics, Political and Sociocultural Processes (pp. 107‑126). Santiago de Compostela: Universidad de Santiago.
- Silberberg, T. 1995. Cultural tourism and business opportunities for museums and heritage sites. Tourism management, 16 (5), 361‑365.
- Troitiño, M.A. 1998. Turismo y desarrollo sostenible en ciuddes históricas. Eria, 47, 211‑227.
- Turner, L.W., Reisinger, Y.V., y McQuilken, L. 2002. How cultural differences cause dimensions of tourism satisfaction. Journal of Travel & Tourism Marketing, 11 (1), 79‑101.
- Velasco, M. 2009. Gestión turística del patrimonio cultural: enfoques para un desarrollo sostenible del turismo cultural. Cuadernos de Turismo, 23, 237‑253.
- Yoon, Y., y Uysal, M. 2005. An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: a structural model. Tourism management, 26 (1), 45‑56.