Integración de la competencia mediática en los libros de texto de Lengua y Literatura de la ESO
- Higueras-Ruiz, María-José 1
- Núñez-Delgado, María Pilar 1
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 1130-2496, 1988-2793
Ano de publicación: 2022
Volume: 33
Número: 4
Páxinas: 691-700
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista complutense de educación
Resumo
In contemporary society, the complete presence of audiovisual media requires a priority development of media competence and all its dimensions (technique, ethic, content...) in education systems. Textbook is the more used material inside the classrooms, which provides the majority of contents and activities. For this reason, it is expected to satisfy this social and curricular demand. The global objective of this research is study to what extend activities aimed at promoting media literacy are included in recent manuals of two editorial projects of Language and Literature in the four years of secondary school. To do so, we have applied an evaluative research design in order to analyze the number and type of these activities, as well as methods used and skills promoted in their implementation. The findings show a low number of activities (6.30%). Tasks associated with looking for information on the Internet are the most numerous (2.9%), and those regarding social networks are the least included ( .13%). It is also observed that these activities are not enough involved with promoting media literacy’s capacities. It is concluded the requirement of a greater incorporation -quantity and quality- of audiovisual activities in textbooks. Moreover, teachers need to be trained to compensate these weakness, and improve the formation of citizens in digital society.
Referencias bibliográficas
- Aguaded, J.I. (2013). El Programa «Media» de la Comisión Europea, apoyo internacional a la educación en medios. Comunicar, 40, 7-8. https://doi.org/10.3916/c40-2013-01-01
- Ambròs, A. (2019). Cine, transmedia y educación: relatos en pantalla. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(1), 1-18. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.128644
- Botía, M., & Marín, A. (2019). La contribución de los recursos audiovisuales a la educación. En P. Rivera, P. Neut, P. Luchini, & S. Pascual (Eds.), Pedagogías Emergentes en la Sociedad Digital (pp. 91-102). Universitat de Barcelona.
- Buabeng-Andoh, C. (2019). Factors That Influence Teacher’ Pedagogical Use of ICT in Secondary Schools: A Case of Ghana. Contemporary Educational Technology, 10(3), 272-288. https://bit.ly/32gNq9T
- Chiappe, A., Amado, N., & Leguizamón, L. (2020). Educommunication in digital environments: an interaction ́s perspective inside and beyond the classroom. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 6(1), 34-41. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2020.v6i1.4959
- European Commission (2009). Recommendation of 20 August 21011 on media literacy in the digital environment for a more competitive audiovisual and content industry and an inclusive knowledge society. Official Journal of the European Union, L. 227/9, (08/22/2009). https://bit.ly/3bWJoVB
- Fernández-Palop, M.P., & Caballero, P.A. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: Fortalezas y debilidades. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 201-217. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.229641
- Ferrés, J., & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
- Fominaya, C. (2019, 23 de octubre). El libro de texto aún reina frente al digital en el aula. ABC. https://bit.ly/3wBiIla
- Giang, V. (2013, 18 de septiembre). Gamification” techniques increase your employees’ ability to learn by 40%. Business Insider. https://bit.ly/32jupne
- Gutiérrez, A., & Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 38, 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03
- Gutiérrez-Ordóñez, S., Serrano-Serrano, J., Pérez-Fernández, D., & Luna-Fernández, R. (2016). Lengua y literatura, ESO 1. Anaya.
- Gutiérrez-Ordóñez, S., Serrano Serrano, J., Pérez Fernández, D., & Luna Fernández, R. (2016). Lengua y literatura, ESO 3. Anaya.
- Gutiérrez Ordóñez, S., Serrano-Serrano, J., Pérez-Fernández, D., & Luna-Fernández, R. (2017). Lengua y literatura, ESO 2. Anaya.
- Gutiérrez-Ordóñez, S., Serrano-Serrano, J., Pérez-Fernández, D., & Luna-Fernández, R. (2017). Lengua y literatura, ESO 4. Anaya.
- INTEF (Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado) (2017). Marco común de competencia digital docente. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf
- Lau, W.W.F., & Yuen, A.H.K. (2014). Developing and validating of a perceived ICT literacy scale for junior secondary school students: Pedagogical and educational contributions. Computers & Education, 78, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.04.016
- Ley Orgánica 3/2020 (LOMLOE), de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
- Li, C., Dong, Z., Untch, R., & Chasteen, M. (2013). Engaging computer science students through gamification in an online social network based collaborative learning environment. International Journal of Information and Education Technology, 3(1), 72-77. https://doi.org/10.7763/ijiet.2013.v3.237
- López Belmonte, J., Moreno Guerrero, A., Pozo Sánchez, S., & López Núñez, J. (2020). La Formación Profesional ante el reto de las TIC: Proyección de la realidad aumentada entre su profesorado y predictores de uso. Revista Complutense De Educación, 31(4), 423-433. https://doi.org/10.5209/rced.65443
- López-Manjón, A., & Postigo, Y. (2016). ¿Qué libro de texto elegir? La competencia visual en las actividades con imágenes. Revista Eureka, 13(1), 84-101. https://bit.ly/3fH1RqJ
- Marín-Díaz, V., & Cabero, J. (2019). Las redes sociales en educación: Desde la innovación a la investigación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 25-33. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24248
- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte & Observatorio de la Lectura y el Libro (2018). El sector del libro en España. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://bit.ly/2ToGP8F
- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (s/d). Proyecto de orden por la que se desarrolla el Marco de Competencia Digital Docente, se regulan los niveles competenciales y se establece el Portfolio de la Competencia Digital Docente como Instrumento de Certificación de dicha Competencia.https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:30328de1-6172-4a1c-8fac-ceac7e24dc1d/competencia-digital.pdf
- Molina, S., & Alfaro, A. (2019). Ventajas e inconvenientes del uso del libro de texto en las aulas de Educación Primaria. Percepciones y experiencias de docentes de la Región de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 179-197. https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.332021
- Núñez, M.P., & Liébana, J.A. (2004). Reflexión ética sobre la (des)igualdad en el acceso a la información. Comunicar, 22, 39-45. https://doi.org/10.3916/c22-2004-07
- Orden de 15 de enero de 2021, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la etapa de Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía, se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad, se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado y se determina el proceso de tránsito entre distintas etapas educativas.
- Ramírez-García, A., & González-Fernández, N. (2016). Competencia mediática del profesorado y del alumnado de educación obligatoria en España. Comunicar, 49, 49-58. https://doi.org/10.3916/c49-2016-05
- Sánchez-Rodríguez, V. (2011). Innovaciones metodológicas en educación secundaria: Tic, música y medios audiovisuales. EDETANIA, 39, 151-157. https://bit.ly/32hxZud
- Santos, G., Ramos, E., Escola, J., & Reis, M. (2019). ICT literacy and school performance. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 18(2), 19-39. https://bit.ly/3flOop2
- Sevilla, B. (2013). Recursos audiovisuales y educación. Cuadernos de Documentación Multimedia, 24, 153-165. https://doi.org/10.5209/rev_CDMU.2013.v24.46367
- Torres-Núñez, M. (2017). El uso de las TIC como instrumento motivador en el aula de Lengua y Literatura. En J. Ruiz-Palmero, J. Sánchez-Rodríguez, & E. Sánchez-Rivas (Eds.), Innovación docente y uso de las TIC en educación. UMA Editorial. https://bit.ly/3utuMn4
- Transmedia Literacy (Ed.) (2018). Teacher’s Kit. https://bit.ly/3uNBWmI
- UNESCO [Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong K., & Cheung, C.] (2011). Alfabetización mediática e institucional. Currículum para profesores [Institutional and media literacy. Curriculum for teachers]. Paris: UNESCO. https://bit.ly/3vnUpqI
- Valtonen, T., Tedre, M., Mäkitalo, K., & Vartiainen, H. (2019). Media Literacy Education in the Age of Machine Learning. Journal of Media Literacy Education, 11(2), 20-36. https://doi.org/10.23860/JMLE-2019-11-2-2
- Varela, J. (2008). El libro de texto ante la incorporación de las TIC a la enseñanza. Universidad de Santiago de Compostela. https://bit.ly/3uxvMH7
- Zayas, F., Pérez-Esteve, P., & García-Aceña, A.L. (2016). Lengua castellana y literatura, 2.º ESO. SM.
- Zayas, F., Pérez-Estece, P., García-Aceña, L., & Boyano, R. (2016). Lengua castellana y literatura, 4.º ESO. SM.
- Zayas, F., Pérez-Esteve, P., García-Aceña, A.L., & Boyano, R. (2020). Lengua castellana y literatura, 1.º ESO. SM.
- Zayas, F., Pérez-Esteve, P., García-Aceña, A.L., Boyano, R., & García-García, A. (2016). Lengua castellana y literatura, 3.º ESO. SM.
- Zhu, S., Yang, H. H., Xu, S., & MacLeod, J. (2020). Understanding Social Media Competence in Higher Education: Development and Validation of an Instrument. Journal of Educational Computing Research, 57(8), 1935-1955. https://doi.org/10.1177/0735633118820631