Violencia intrafamiliar y campañas de Marketing Social frente a una sociedad cubana cada vez más envejecida

  1. Díaz Iturriagagoitía, Marianela
  2. Rojas Hernández, Belkis
Revista:
Avances

ISSN: 1562-3297

Año de publicación: 2017

Volumen: 19

Número: 4

Páginas: 340-351

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Avances

Resumen

The present study deepens in the manifestations of interfamily violence in the elderly, an age group that shows an accelerated increase in Cuba; this in turn has searched an approach to its prevention from the use of Social Marketing as mechanism to involve and raise awareness of more people about this social evil. Its objective: to design a Social Marketing campaign for the prevention of interfamily violence in the elderly in the municipality of Pinar del Rio. With this propose, a methodology was proposed in which the object of study was assumed from the multidimensionality, which inquired about the relationship between interfamily violence, older adult and the treatment of the subject from the communication, from the mix of paradigms of quantitative and qualitative research. Meanwhile, different theoretical and empirical methods such as historical-logic, analysis and synthesis, the survey, the in-depth interview and discussion groups were used, which guided and enriched the investigative work. Under this guideline, it was possible to verify the validity on interfamily violence in the elderly in the municipality of Pinar del Río, as well as the importance and effectiveness of prevention of these social problems with the accompaniment of social communication tools, in order to change attitudes, raise awareness and create a public opinion according to the situation and real extent of the situation.

Referencias bibliográficas

  • Alvarez, V. e Íbis, M. (2006). Metodología de orientaciones humanísticas interpretativas: diseños cualitativos de investigación. La Habana, Cuba.
  • Artiles, I. (1998). Violencia y Sexualidad. La Habana, Cuba: Ed. Científico Técnica.
  • Duran, A. (2003). Convivir en familias sin violencia. Una metodología para la intervención y prevención de la violencia intrafamiliar. La Habana: CIPS.
  • Espina, E. (1998). Hombres que maltratan a su compañera. ¿Víctimas o victimarios?. (Trabajo de Diploma). Facultad de Sociología, Universidad de La Habana, Cuba.
  • Fernández Núñez D., Gallardo Sánchez Y., y Fonseca Arias, M. (2011). La violencia al adulto mayor un problema en un área de salud granmense. Revista del Hospital Psiquiátrico de La Habana, 8(2). Recuperado de: http://www.revistahph.sld.cu/hph0211/hph04211.html ISSN 1813-6257
  • Fernando Martínez, G. (2008). El Marketing Social, una alternativa metodológica pertinente para el diagnóstico y tratamiento de las indisciplinas sociales. Revista Ciencia en su PC (2), 33-42. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181320254005 ISSN: 1027-2887
  • García Rosique, R. M., Guisado Zamora, K., y Torres Triana, A. (2011) Maltrato intrafamiliar hacia el adulto mayor en el del Policlínico Reynold García de Versalles Matanzas. Revista Médica Electrónica, 38(6), 826-836. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1684-18242016000600004ISSN 1684-1824
  • González Gallardo, G. (2015). Violencia intrafamiliar y su influencia en la salud mental de la población del Consultorio Médico-17 del Policlínico «Juan B. Contreras Fowler», municipio de Ranchuelo, Cuba.
  • Kotler, Ph. y Armstrong, G. (2008). Fundamentos de Marketing. México: Pearson Prentice Hall. ISBN: 978-970-26-1186-8
  • Pérez Nájer, C. (2012). Violencia sobre el adulto mayor. Estrategia para reducir la victimización en el municipio de Ciego de Ávila. (Trabajo de Diploma) Ciego de Ávila, Cuba.
  • Seguí, G. (2012). El Marketing Social como alternativa para combatir la violencia intrafamiliar. Communication Papers, (1), 11-16. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/299283238/Marketing-social-alternativaISSN 2014-6752
  • Tamayo Verdecia, M. E. y Hernández Rando, L. I. (2008). Una mirada interdisciplinaria a la luz del perfeccionamiento legislativo en violencia de género. II Conferencia Internacional Mujer, Género y Derecho. Mayo 2008, La Habana.
  • Veitia, I. (1995). Consideraciones sobre la violencia contra la mujer en las relaciones de pareja. (Trabajo de Diploma). Facultad de Sociología, Universidad de La Habana, Cuba.