Articulaciones Estéticas para una Espiritualidad Sublime. El paisaje contemporáneo en el arte patagónico a partir de la fotografía y el muralismo

  1. Enrici, Aldo 1
  2. Romano, Cintia 1
  3. Ciselli, Graciela 1
  4. Ciancia, Daniela 1
  5. Ricardo, Damián 1
  6. Espinosa, Martha 1
  7. Coca, Juan Romay 1
  1. 1 Universidad Nacional de la Patagonia Austral
    info

    Universidad Nacional de la Patagonia Austral

    Río Gallegos, Argentina

    ROR https://ror.org/023f76417

Revista:
Informe Científico Técnico UNPA

ISSN: 1852-4516

Ano de publicación: 2020

Volume: 12

Número: 1

Páxinas: 76-95

Tipo: Artigo

DOI: 10.22305/ICT-UNPA.V12.N1.704 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Informe Científico Técnico UNPA

Resumo

The present writing involves part of the conclusions pertaining to the interdisciplinary project 29A340 "Forms of Understanding of Identity. Landscape, Art and Cultural Heritage in Patagonia ". Characteristics of landscape art will be exhibited in outstanding landmarks. Subsequently, the characteristics of contemporary art will be mentioned in Patagonia artists who take into account the presence of the wind as spirituality. The concept of "sublime spirituality" is developed for that. It is based on the articulation of the aesthetic concepts of "sublimity" and "spirituality" of impurities. The exponents selected for this case are theoreticians of the sublime: Longino, Kant, Burke and the main expositor of the intellectual interiority of the artist: Vasili Kandinski. The development of landscape meanings in the Western world is a process of change in perception technologies and modes of representation. To this are added the sensitive relationships with mediation between the spectator and the cultural and material space. The changing historicity of the landscape and the identity of the Patagonian community are defining characteristics of the current that we sustain. Specifically, we will refer to works by two Patagonian artists: Mario Baigorria in photography and Dolores Morón in Muralismo.

Referencias bibliográficas

  • ASKINS, R. A. (2014). Saving The World’s Deciduous Forests. New Haven: Yale University Press.
  • BAENA, F. B. (2015). “Límites del paisaje”. Estudios sobre Arte Actual, (3), 8.
  • BERGSON, H. (2013). Essai sur les données immédiates de la conscience. Flammarion.
  • BERQUE, A. (2009). El pensamiento Paisajero. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • BURKE, E. [1754] (1987). Indagación Filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y de lo bello. Traducción, introducción y notas de Menene Gras Balaguer, Madrid, Tecnos.
  • CÁCERES, Alicia. P., AMPUERO, C., FRIAS, P., NORAMBUENA, M., MELGAREJO, G. (2019). Vulnerabilidad ante precipitaciones extraordinarias, en una ciudad intermedia de la Patagonia Austral Argentina. Informes Científicos Técnicos-UNPA, 11(1), 82-105.
  • ENRICI, A. (2015). “El turista como crítico de arte”. Revista Reflexiones Marginales. UNAM, México.
  • ENRICI, A., CISELLI, G (2010). Hermeneutic UNPA publicaciones.unpa.edu.ar) N°9. Fotografía patagónica de la actividad obrera en tiempos del bicentenario. http://publicaciones.unpa.edu.ar/index.php/1/article/view/24.
  • ENRICI, A. (2017). La solidaridad y la metáfora como ejes de territorialidad en Latinoamérica. En GARCÍA Barrera, Francesco Maniglio (Editores). Los Territorios Discursivos de América Latina.
  • ESPERANZA, R. (2007). Poussin, paisajes de la razón. Exposicion de Nicolás Poussin. Comisario: Pierre Rosenberg. Museo de Bellas Artes de Bilbao. Plaza del Museo, 2. Bilbao.
  • FREUD, S. [1926] (2011). Inhibición, síntoma y angustia. Amorrortu. Madrid.
  • GARCÍA, H. M. (2013). La representación gráfica del espacio: hacia la humanización del espacio urbano a través del arte efímero. Calle 14: Revista de investigación en el campo del arte, 8(11), 52-65. https://www.redalyc.org/pdf/2790/279029761005.pdf
  • GLOBAL CONCEPTUALISM. Points of origins (Catalog). New York. Queen’s Museum of Art, 1999.
  • GONZÁLEZ LINAJE, M. (2005) La pintura de paisaje: del taoísmo chino al romanticismo europeo: paralelismos plásticos y estéticos. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. https://scholar.google.com.ar/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=GONZ%C3%81LEZ+LINAJE%2C+M.+%282005%29+La+pintura+de+paisaje%3A+del+tao%C3%ADsmo+chino+al+romanticismo+europeo&btnG=
  • HEIDEGGER, M: (1969) Die kunst und der Raum (el arte y el espacio). St Gallen Erler Verlag. 1969
  • I MERCADER, A. (2012); Kandinsky y la evolución de la forma. http://libroesoterico.com/biblioteca/autores/kandinsky_wassily/tesis_Doctoral_%20La_Evolucion_y_la_forma.pdf
  • JORGE, F. S. (2013). La puesta en escena del espíritu. Sujeto del devenir en Bergson. Cuadernos del Sur - Filosofía 42, 143-160 (2013), ISSN 1668-7434. http://revistas.uns.edu.ar/csf/article/view/1550
  • KANT, I [1790] (1952).Crítica de la facultad de juzgar. Caracas, Monte Ávila.
  • KANDINSKY, V. {1910}, (1960), De lo espiritual en el arte. Buenos Aires: Ediciones Galatea Nueva Visión.
  • LA RUBIA, L. El sistema de la homogeneización, la estetización del mundo, la desilusión estética y las psicopatologías de la hiperexpresión. En Sáez, L/Pérez, P./Hoyos, I. (eds.), Occidente enfermo. Filosofía y patologías de civilización, München, GRIN Verlag GmbH, 2011, pp. 115-124] http://digibug.ugr.es/handle/10481/19722
  • LEAL, C. O. (2011). Estado del arte en las conceptualizaciones del paisaje y el paisaje urbano. Una revisión bibliográfica. GeoGraphos: Revista Digital para Estudiantes de Geografía y Ciencias Sociales, 2(7), 1-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3646670
  • LONGINO [1642](1992): Del Sublime. Ed. de C. M. Mazzucchi, Milán, Vita e Pensiero, Università Cattolica.
  • LYOTARD, (1998). “Lo sublime y la vanguardia”. En: Lo inhumano: charlas sobre el tiempo. Buenos Aires: Ed. Manantial.
  • MALINOWSKI, B. [1922] (1961). Argonauts of the Western Pacific. An account of Native Enterprise and Adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea. Penguin Publishing Group. Londres.
  • MONET, C (1998). Monet in 20th century. Yale, University Press.
  • MONGAN, E. (1960). Berthe Morisot, Dibujo, Pasteles, Acuarelas. Nueva York, Shorewood Publishing.
  • NAVARRO BELLO, G. (2003). Una aproximación al paisaje como patrimonio, identidad y constructo mental de una sociedad. Revista de Diseño Urbano y Paisaje. Vol. 1, Nº 1. Centro de Estudios Arquitectónicos, Urbanísticos y del Paisaje, CEAUP. Chile.
  • NOGUE, “El paisaje como constructo social”. En La construcción social del paisaje, Madrid, Ed. Biblioteca Nueva, 2007.
  • REINHARDT, A., Art-as-art: the selected writings of Ad Reinhardt, Berkeley, University of California Press, 1975.
  • RORTY, R. (1991). Contingencia, Ironía y Solidaridad. Barcelona, Paidós.
  • RORTY, R (2001) La belleza racional, lo soblime no discursivo y la comunidad de filósofos y filosofas. Logos. Anales del Seminario de Metafísica. file:///C:/Users/Aldo/Downloads/17311-17387-1-PB.PDF
  • SLOTERDIJK, P. (2001) Nich gerettet. Versuche nach Heidegger. Suhurkamp, Verlag, Frankfurt am Main, 2001).
  • TUÑON, J.L. (2012).”Los Servicios del Arte”. Blog. Imágenes de obras. Recientes y anteriores. Artículos de estética. Critica de la cultura. Entrevistas. Avisos. http://joseluistunon.blogspot.com.ar/2012/04/los-servicios-del-arte.html
  • VATTIMO, G.1986. “Ornamento y Monumento”. El final de la modernidad. Barcelona, Gedisa.
  • WAGNER, H. & FORTIN, M. J. (2005). Spatial Analysis of Landscapes: Concepts and Statistics. Ecology, nº 86 (8), 2005. https://esajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1890/04-0914