La perspectiva del profesorado en un escenario de pandemia desafiante

  1. Blanca García Gómez 1
  2. Juan R. Coca 1
  3. Cristina Mesquita 2
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  2. 2 Instituto Politécnico de Bragança
    info

    Instituto Politécnico de Bragança

    Bragança, Portugal

    ROR https://ror.org/00prsav78

Revista:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Año de publicación: 2022

Título del ejemplar: Avances en investigación educativa (bis)

Volumen: 51

Número: 2

Páginas: 181-190

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Aula abierta

Resumen

This paper aims to understand higher education teachers’ perspectives facing the necessity to adopt a full online learning methodology brought by the COVID-19 pandemic situation. For this, we carried out a quantitative study by means of an online survey of professors at a medium-sized Spanish university with a staff of around 2,700 teachers, belonging to different categories and areas of knowledge. The aspects dealt with were a) the tools used for teaching and evaluation, b) the perception of the teacher’s previous preparation, c) the personal assessment of the work carried out, and d) the limitations observed in the development of teaching activity.The main conclusions include the high number of teachers who had never taught online, the feeling of unease when facing an unknown scenario, the excessive stress derived from the need to transfer teaching to an unknown scenario, the excessive use of transmission of contents via virtual campus, the perception of ICT as mere assistants of the teaching-learning process or the excessive concern for pla-giarism linked to the evaluation via exam

Referencias bibliográficas

  • Agreda, M., Hinojo, M. A., and Sola, J. M. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la educación superior española. Píxel-Bit, (49), 39-56. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.03
  • Amaya, A., Cantú, D., and Marreros, J. G. (2021). Análisis de las competencias didácticas virtuales en la impartición de clases universitarias en línea, durante contingencia del COVID-19. RED. Revista Educación a Distancia, 21(64). http://dx.doi.org/10.6018/red.426371
  • Area-Moreira, M., Bethencourt-Aguilar, A., and Martín-Gómez, S. (2020). De la enseñanza semipresencial a la enseñanza online en tiempos de Covid-19. Visiones del alumnado. Campus Virtuales, 9(2), 35-50.
  • Area-Moreira, M., Bethencourt-Aguilar, A., Martín-Gómez, S., and San Nicolás-Santos, B. (2021). Análisis de las políticas de enseñanza universitaria en España en tiempos de Covid-19. La presencialidad adaptada. RED. Revista Educación a Distancia, 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450461
  • Barbosa, S., and Amariles, M. (2019). Learning styles and the use of ICT in university students within a competency-based training model. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 1-6. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.296
  • Bozkurt, A., and Sharma, R. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083
  • Cabero, J. (2014). Nuevas miradas sobre las TIC aplicadas en la educación. Andalucía Educativa, 81. http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/web/revista-anda-lucia-educativa/en-portada/-/noticia/detalle/nuevas-miradas-sobre-las-tic-aplicadas-en-la-educacion-julio-cabe-ro-almenara-1
  • Cabero-Almenara, J., and Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25-34.
  • Cecilio-Fernandes, D., Parisi, M. C. R., Santos, T. M., and Sandars, J. (2020). The COVID-19 pandemic and the challenge of using technology for medical education in low and middle income countries. MedEdPublish. https://doi.org/10.15694/mep.2020.000074.1
  • Cervantes, E., and Gutiérrez, P. (2020). Resistir la Covid-19. Intersecciones en la Educación de Ciudad Juárez, México. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 7-23.
  • Díaz-Guillen, P.A., Andrade Arango, Hincapié Zuleta, A.M., and Uribe, A. P. (2021). Análisis del proceso metodológico en programas de educación superior en modalidad virtual. RED. Revista Educación a Distancia, 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450711
  • Fabregat, J.; Guardia, L. and Forés, A. (2016). La perspectiva del profesorado respecto a la evaluación favorecedora del desarrollo de competencias. En: E. Cano García and M. Fernández F. (Eds.), Evaluación por competencias: la perspectiva de las primeras promociones de graduados en el EEES (pp. 67-80). Octaedro.
  • Fernández-Regueira, U., Gewerc, A., and Llamas-Nistal, M. (2020). El profesorado universitario de Galicia y la enseñanza remota de emergencia: condiciones y contradicciones. Campus Virtuales, 9(2). 9-24.
  • García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., and Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 12. https://doi.org/10.14201/eks.23013
  • Garrison, D., and Anderson, T. (2010). El e-learning del Siglo XXI. Investigación y práctica. Octaedro.
  • González-Calvo, G., Barba-Martín, R.A., Bores-García, D., and Gallego-Lema, V. (2020). Aprendiendo a ser docente sin estar en las aulas. La COVID-19 como amenaza al desarrollo profesional del futuro profesorado. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 2(9), 152-177. http://doi.org/10.17583/rimcis.2020.5783
  • Guri-Rosenblit, S. (2018). La enseñanza electrónica (e-teaching) en la educación superior: Un prerrequisito esencial para el aprendizaje electrónico (e-learning). Journal new approaches in educational research, 7(2), 93-97. https://doi.org/10.7821/naer.2018.7.298
  • Hodges, Ch., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., and Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Horn, B. and Staker, H. (2014). Blended Learning Definitions. San Francisco: Jossey-Bass. http://www.christenseninstitute.org/blended-learning-definitions-and-models
  • Llorens-Largo, F. (2020). Re-diseño exprés de la docencia para una adaptación de emergencia a la no presencialidad. Conferencia en Ciclo. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=6NH0cUm7wqY
  • Marciniak, R. (2015). La educación superior virtual en Polonia: Condiciones de su organización, funcionamiento y evaluación. Memorias del Encuentro Internacional de Educación a distancia, 4, 1-13
  • Mateo-Berganza, M., and Lee, C. (2020). Una revolución silenciosa. En M. Mateo-Berganza y C. Lee (Eds.), Tecnología: Lo que puede y no puede hacer por la educación. Una comparación de cinco historias de éxito. (pp. 20-33). Banco Iberoamericano de desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002401
  • Mercader, C. (2019). Las resistencias del profesorado universitario a la utilización de las tecnologías digitales. Aula Abierta, 48(2), 167-174. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.167-174
  • Mercader, C., and Gairín, J. (2017). ¿Cómo utiliza el profesorado universitario las tecnologías digitales en sus aulas? REDU-Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 257-273.
  • Muller, L., and Goldenber, G. (2020). Education in times of crisis: The potential implications of school closures for teachers and students. Chartered College of Teaching. https://my.chartered.college/wp-content/uploads/2020/05/CCTReport150520_FINAL.pdf
  • Niño, S., Castellanos-Ramirez, J.C., and Patrón, F. (2021). Contraste de experiencias de estudiantes universitarios en dos escenarios educativos: enseñanza en línea vs enseñanza remota de emergencia. Revista de Educación a Distancia, 21(65). https://doi.org/10.6018/red.440731
  • Pérez-López, E., Vázquez Atochero, A., and Cambero Rivero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), pp. 331-350. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
  • Pinto, A., Cortés, O., and Alfaro, C. (2017). Hacia la transformación de la práctica docente: modelo espiral de competencias TIC TAC TEP. Pixel-bit. Revista de Medios y Educación, 51, 37-51. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.03
  • Prestridge, S. (2017). Examining the shaping of teachers’ pedagogical orientation for the use of technology. Technology, Pedagogy and Education, 26(4), 367-381. https://doi.org/10.1080/1475939X.2016.1258369
  • Roig-Vila, R., Urrea-Solano, M., and Merma-Molina, G. (2021). La comunicación en el aula universitaria en el contexto del COVID-19 a partir de la videoconferencia con Google Meet. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), pp. 197-220. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27519
  • Sánchez, M., Martínez, A., Torres, R., Servín, M., Hernández, A., Benavides, M., Rendón, V., and Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-24.
  • Sangrá, A. (Coord.) (2020). Decálogo para la mejora de la docencia online. Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos. UOC. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/122307/1/9788491807766_no_venal.pdf
  • Torres-Díaz, J. C., Gómez, H., Arias, S., Infante Moro, A., de Castro Lozano, C., and Torres, S. (2015). Social learning environments. In International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL) (pp. 128-131). IEEE.
  • Valdivieso, T. S., and Gonzáles, M. A. (2016). Competencia digital docente: ¿Dónde estamos? Perfil del docente de educación primaria y secundaria. El caso de Ecuador. Píxel-Bit, 49, 57-73. Rec. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61714
  • Venegas-Ramos, L., Luzardo Martínez, H. J. and Pereira Santana, A. (2020). Conocimiento, formación y uso de herramientas TIC aplicadas a la Educación Superior por el profesorado de la Universidad Miguel de Cervantes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 71, 35-52. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1405
  • Vlachopoulos, D., and Makri, A. (2019). Online communication and interaction in distance higher education: A framework study of good practice. International Review of Education, 65, 605-63. https://doi.org/10.1007/s11159-019-09792-3
  • Zempoalteca, B., Barragán, J. F., González-Martínez, J., and Guzmán, T. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura, 9(1), 80-96. https://doi.org/10.32870/Ap.v9n1.922