Pedro rodríguez, una història de l'alta costura espanyola

  1. ROSÉS CASTELLSAGUER, SÍLVIA
Dirigida por:
  1. Silvia Ventosa Muñoz Director/a
  2. Raquel Pelta Director/a

Universidad de defensa: Universitat de Barcelona

Fecha de defensa: 21 de noviembre de 2012

Tribunal:
  1. Anna Calvera Sagué Presidente/a
  2. Javier Gimeno Martínez Secretario/a
  3. María Lourdes Cerrillo Rubio Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 343096 DIALNET

Resumen

La investigació històrica en el camp de la moda podem considerar-la relativament recent, ja que encara resten molts buits de coneixement, atès que manquen estudis en profunditat sobre el tema. Des de fa uns anys, ja comptem amb publicacions d¿història general de la moda, en els quals, tot i el seu caràcter generalista, ens ofereixen un apropament rigorós a la disciplina. Tanmateix, també disposem de monografies entorn a creadors destacats, com és el cas de Coco Chanel, Christian Dior o Cristóbal Balenciaga, entre d¿altres. Malgrat tot, el camp de la història de la moda segueix sent una disciplina respecta de la qual encara queda molt per conèixer. Aquesta situació s¿accentua en tractar concretament l¿àmbit espanyol, car, fins al moment, gairebé no disposem de recerques que ens permetin conèixer i explicar l¿evolució d¿aquest sector al llarg de la història. Un sector, d¿altra banda, que en l¿actualitat travessa una greu crisi, així com succeeix en d¿altres àmbits; cal recordar però que en el 2005 comptava amb una facturació de 20.000 milions d¿euros. Un motiu afegit prou important a tenir en compte, per tal de no seguir ignorant aquest sector de la creativitat. En l¿actualitat la moda espanyola ha caigut en l¿anonimat en el panorama internacional, en el qual destaquen molt poques firmes nacionals, sense comptar és clar amb la important presència de grups com Inditex o Mango. Un fet que contrasta amb l'apogeu que va viure la moda espanyola en el passat, malgrat que avui coneguem aquest episodi tan sols de manera parcial. La història de la moda espanyola va tenir el seu màxim esplendor durant la dècada dels anys cinquanta, un moment que coincidirà amb l¿etapa daurada de l¿alta costura internacional. Aquesta etapa va ser possible gràcies a un grup de creadors, dels quals no disposem de gaire informació per la manca d¿estudis realitzats. Entre tots ells va sobresortir la figura de Pedro Rodríguez, essent un dels més reconeguts en la seva època. Una etapa en la qual, comptant amb aquest modisto com un dels seus principals promotors, es viurà el naixement i consolidació de l¿alta costura a l¿estat espanyol. Pedro Rodríguez va obrir la seva casa de costures el 1919, a la ciutat de Barcelona, des d¿on n¿establirà posteriorment dues més, a Madrid i a San Sebastián. A partir d¿aquí, atresorarà una prolífica carrera professional i una intensa activitat creativa que es perllongarà seixanta anys, durant els quals crearà un estil personal i contribuirà de manera fefaent al naixement i consolidació de l¿alta costura espanyola. Tot i la seva gran contribució -un fet que el va convertí en una figura destacada i altament valorada en la seva època- s¿ha constatat l¿oblit amb el qual compta en l¿actualitat i les importants llacunes de desconeixement que existeixen en els nostres dies sobre les seves aportacions. Tot i el desconeixement existent vers al món de la moda espanyola i, concretament de Pedro Rodríguez, en els darrers anys s¿ha iniciat una tasca de documentació del seu llegat. Aquest és el cas del Museu Tèxtil i d¿Indumentària del Disseny Hub Barcelona, que a l¿any 2009 va iniciar la catalogació d¿una important donació de vestits del modisto, anomenada ¿Guarda-roba de Maria Brillas¿, en la qual vaig tenir l¿oportunitat de treballar. Arran d¿aquesta tasca i del conseqüent aprofundiment en el coneixement de la seva obra, es va posar de manifest a l¿equip del Museu i a mi mateixa, l¿injust oblit respecte de la seva figura i l¿elevat interès de les seves creacions. Partint d¿aquestes premisses, aquesta investigació pretén demostrar que Pedro Rodríguez va ser una peça fonamental perquè l¿alta costura visqués el seu moment de màxim esplendor durant els anys 1950 i 1960. A partir d¿aquesta hipòtesi, volem exposar que, a més de la gran qualitat de les seves creacions i de l¿alt grau d¿innovació d¿aquestes, va ser un factor clau per a l¿articulació d¿un ¿sistema¿ de la moda a Espanya, mitjançant la confecció dels calendaris de col·leccions, la instauració de les desfilades com a aparador de les noves propostes en moda i, finalment, el impuls de les setmanes de la moda espanyola que permetien que els creadors autòctons poguessin presentar les tendències que havien de regir cada temporada. Creiem certament que, en estudiar Pedro Rodríguez, estem investigant paral·lelament la història de la moda espanyola del segle XX, ja que aquest modisto és una peça estratègica que ens permet desxifrar el període més esplendorós de la moda del nostre país. Paradoxalment, en l¿actualitat, la seva memòria i, el que és més important, les seves aportacions, han caigut d¿una manera incomprensible en l¿oblit, provocant que Pedro Rodríguez i les fites que la moda espanyola van aconseguir aleshores siguin totalment desconegudes per als professionals del sector en els nostres dies. Considerem que aquest oblit és del tot injust per a ell i erroni si el que pretenem és reconstruir la nostra història amb veracitat, exhaustivitat i rigor.