La música en el Noticiario Documental (1942-1981)análisis del plano sonoro del noticiario franquista

  1. Matas de Íscar, Irene 1
  2. Pérez-Borrajo, Aarón
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
SERIARTE

ISSN: 2792-8713

Année de publication: 2022

Número: 2

Pages: 5-25

Type: Article

DOI: 10.21071/SERIARTE.V2I.14207 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: SERIARTE

Résumé

Historically, musical discourse has functioned as one of the axes on which propaganda is generated. In this research we focus on the analysis of the music of the Documentary Newsreel as a document used by Francoism to contribute to the indoctrination of Spanish society. This sound dimension is usually relegated to the background in comparison with the rest of the elements that make up this audiovisual medium. For this reason, in this article we propose an approach to the tune, the pre-existing music and the original music used in this platform. The impact of this musical material on Spanish society was such that it still forms part of its collective imaginary. In short, through these three dimensions, we will examine the role played by music in NO-DO, thus contributing to a deeper understanding of the mechanisms used by the Regime to influence viewers through the audiovisual sphere.

Références bibliographiques

  • ANTA FÉLEZ, J. L. (2018), «El NO-DO como mal de archivo. De locución propagandística a imaginario social», Revista de antropología experimental, n.º 18, pp. 53-60.
  • BOX VARELA, Z. (2008), La fundación de un Régimen: la construcción simbólica del franquismo, Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • BUSTO MIRAMONTES, B. (2016), La Galicia proyectada por NO-DO. La arquitectura del estereotipo cultural a partir del uso del folclore musical (1943-1981), Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
  • CASERO, E. (2000), La España que bailó con Franco. Coros y Danzas de la Sección Femenina, Madrid: Nuevas Estructuras.
  • CORONADO RUIZ, C. (2015), La gran pantalla en guerra: Segunda Guerra Mundial y noticiarios cinematográficos Luce (1940-1945), Madrid: Documentación de las Ciencias de la Información.
  • HERNÁNDEZ ROBLEDO, M. A. (2003), Estado e información. El NO-DO al servicio del Estado Unitario (1943-1945), Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
  • ILLESCAS, J. E. (2014), Industrias culturales y juventud en el sistema-mundo. El videoclip mainstream como mercancía y como reproductor de ideología, Alicante: Universidad de Alicante.
  • MATUD JURISTO, A. (2008). «La incorporación del cine documental al proyecto de NO-DO», Historia y Comunicación Social, vol. 13, pp. 105-118.
  • MIRANDA, L. (2007), «El compositor Manuel Parada y el cine patriótico de la autarquía: de 'Raza' a 'Los últimos de Filipinas'», Cuadernos de Música Iberoamericana, vol. 14, pp. 197-227.
  • MIRANDA, L. (2011), Manuel Parada y la música cinematográfica durante el franquismo: estudio analítico, Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Morgan, B. (2006), «Music in Nazi film: How different is Triumph of the Will?», Studies in European Cinema, vol. 3, n.º 1, pp. 37-53.
  • PÉREZ-BORRAJO, A., y MATAS DE ÍSCAR, I. (2021), «La II Concentración de la Sección Femenina (El Escorial, 1944). Funciones, espacios, y límites conductuales a partir de la dimensión músico-popular», en POZO PÉREZ, M. del (dir.), RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, A. (coord.), Estudios interdisciplinares de género, Cizur Menor: Thomson Reuters Aranzadi, pp. 679-694.
  • REIG TAPIA, A. (1996), Franco «Caudillo»: Mito y realidad, Madrid: Tecnos.
  • RODRÍGUEZ LÓPEZ, R. A. (2019), «De música, propaganda y publicidad en el NoDo», Fotocinema: revista científica de cine y fotografía, n.º 18, pp. 273-290.
  • RODRÍGUEZ MATEOS, A. (2005), «La memoria oficial de la Guerra Civil en NO-DO (1943-1959)», Historia y Comunicación Social, vol. 10, pp. 179-200.
  • RODRÍGUEZ MATEOS, A. (2018), «Entre el funambulismo y la autocomplacencia. La crónica política internacional en el noticiario NO-DO (1945-1959)», Revista de antropología experimental, n.º 18, pp. 33-51.
  • SÁNCHEZ-BIOSCA, V. (2014), «El NO-DO y la eficacia del nacionalismo banal», en MICHONNEAU, S. (ed.), NÚÑEZ SEIXAS, X. M. (ed.), Imaginarios y representaciones de España durante el franquismo, Madrid: Colección de la Casa Velázquez, pp. 177-195.
  • SÁNCHEZ NORIEGA, J. L. (2002), Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión, Madrid: Alianza Editorial.
  • SANZ FERRERUELA, F. (2012), «La idea de cruzada en el cine español del primer franquismo (1938-1951)», en GARCÍA CUETOS, M. P. (ed.), ALMARCHA, M. E. (ed.), HERNÁNDEZ MARTÍNEZ, A. (ed.), Historia, restauración y reconstrucción monumental en la posguerra española, Madrid: Abada, pp. 407-436.
  • SEDEÑO VALDELLÓS, A. M. (2007), «El videoclip como mercanarrativa», Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, n.º 16, pp. 493-504.
  • TRANCHE, R., y SÁNCHEZ-BIOSCA, V. (2006), NO-DO. El tiempo y la memoria, Madrid: Cátedra, Filmoteca Española.