Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4)
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
-
2
Universidad de Salamanca
info
ISSN: 1134-3478
Datum der Publikation: 2023
Titel der Ausgabe: Educación para la ciudadanía digital: Algoritmos, automatización y comunicación
Nummer: 74
Seiten: 37-47
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación
Zusammenfassung
This article analyses and reflects on the ethical aspects of using artificial intelligence (AI) systems in educational contexts. On the one hand, the impact of AI in the field of education is addressed from the perspective of the Sustainable Development Goals (specifically, SDG4) of the UNESCO 2030 Agenda, describing the opportunities for its use by teachers and students. On the other hand, there is an emphasis on the uncertainties caused by the fears of some who think, for example, that AI robots will replace human teachers. The methodology used is based on a documentary review, supported by reports and studies conducted by researchers as well as institutions and organizations committed to the development of AI and its capacity for action in the educational field, and the ethical questions that experts and organizations around the world are raising. The results seek to influence and deepen the ethical implications that AI can have in the educational field. Finally, some critical questions about the ethics and challenges of AI in education are proposed, concluding with the need to add proposals with new research and political actions which could lead to the creation of an ethical observatory of AI for education.
Informationen zur Finanzierung
Geldgeber
-
Universidad Complutense de Madrid
- 970620
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
- PID2020-118345RB-I00
Bibliographische Referenzen
- Affde (Ed.) (2021). Impacto de la IA en la industria del e-learning para 2021 y más allá. Affde. https://bit.ly/3Gvqd3f
- Aguaded, I., & Romero-Rodríguez, L.M. (2015). Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. Education in the Knowledge Society, 16, 44-57. https://doi.org/10.14201/eks20151614457
- Alonso-De-Castro, M.G., & García-Peñalvo, F.J. (2022). Successful educational methodologies: Erasmus+ projects related to e-learning or ICT. Campus Virtuales, 11, 95-114. https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.1022
- Benjamins, R., & Salazar, I. (2020). El mito del algoritmo. Cuentos y cuentas de la Inteligencia artificial. Ediciones Anaya Multimedia. https://bit.ly/3QfzhwR
- Boden, M.A. (2022). Inteligencia Artificial. Turner Publicaciones S.L. https://bit.ly/3zVqBqo
- Bonami, B., Piazentini, L., & Dala-Possa, A. (2020). Education, Big Data and Artificial Intelligence: Mixed methods in digital platforms. [Educación, Big Data e Inteligencia Artificial: Metodologías mixtas en plataformas digitales]. Comunicar, 65, 43-52. https://doi.org/10.3916/C65-2020-04
- Canavilhas, J. (2022). Inteligencia artificial aplicada al periodismo: estudio de caso del proyecto «A European Perspective» (UER). Revista Latina de Comunicación Social, 80, 1-13. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1534
- Comisión Europea (Ed.) (2020). Libro Blanco sobre la inteligencia artificial: Un enfoque europeo orientado a la excelencia y la confianza. https://bit.ly/3aTX8n2
- Craig, S. (2018). Tutoring and intelligent tutoring systems. Nova Science Publishers. https://bit.ly/3yS92W8
- Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Virtual Education for All: Systematic Review. Education in the Knowledge Society, 21, 1-13. https://doi.org/10.14201/eks.20327
- Cukier, K., Mayer-Schönberger, V., & De-Vericourt, F. (2021). Framers. La virtud humana en la era digital. Turner Publicaciones S.L. https://bit.ly/3OWbocD
- Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M.L., & García-Peñalvo, F.J. (2022). Método basado en Educación 4.0 para mejorar el aprendizaje: Lecciones Aprendidas de la COVID-19. RIED, 25(2), 49-72. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32320
- Flogie, A., & Aberšek, B. (2021). Artificial intelligence in education. In O. Lutsenko & G. Lutsenko (Eds.), Active learning-Theory and Practice. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.96498
- Flores-Vivar, J.M., & Zaharía, A.M. (2019). Las redes sociales académicas en la difusión de la producción científica. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, (3), 25-25. https://doi.org/10.5209/esmp.66993
- Fundación Telefónica (Ed.) (2015). El trabajo en un mundo de sistemas inteligentes. Ariel. https://bit.ly/3PWQlrQ
- García-Holgado, A., & García-Peñalvo, F.J. (2019). Validation of the learning ecosystem metamodel using transformation rules. Future Generation Computer Systems, 91, 300-310. https://doi.org/10.1016/j.future.2018.09.011
- Global Market Insights (Ed.) (2022). Industry trends. Elearning Market Report. https://bit.ly/3LZbT4l
- Holmes, W., Porayska-Pomsta, K., Holstein, K., Sutherland, E., Baker, T., Shum, S.B., Santos, O.C., Rodrigo, M.T., Cukurova, M., Bittencourt, I.I., & Koedinger, K.R. (2022). Ethics of AI in education: Towards a community-wide framework. International Journal of Artificial Intelligence in Education. https://doi.org/10.1007/s40593-021-00239-1
- Infobae (Ed.) (2017). La cruda advertencia de Stephen Hawking sobre el desarrollo de la inteligencia artificial. Infobae. https://bit.ly/38XreF4 IRCAI (Ed.) (2022).
- IRCAI Global Top 100 Report 2021. UNESCO. https://bit.ly/3J1qb4k
- Kiecza, D. (2022). Classroom: Practice sets: A more personal path to learning. The Keyword Google. https://doi.org/10.52188/jpfs.v5i1.224
- Lanier, J. (2018). Diez razones para borrar tus redes sociales de inmediato. Penguin Random House Grupo editorial. https://bit.ly/3Qljpct
- Latorre, C., Sierra, V., & Lozano, R. (2021). El docente del siglo XXI. Enfoques y metodologías para la transformación educativa. Prensas de la Universidad de Zaragoza. https://bit.ly/3aQZEdD
- Manrique-Losada, B., Zapata-Cárdenas, M.I., & Arango-Vásquez, S.I. (2020). Entorno virtual para cocrear recursos educativos digitales en la educación superior. Campus Virtuales, 9, 101-112. https://bit.ly/3zAmM8G
- Mondada, F., Retornaz, P., & Bonani, M. (2017). Bringing robotics to formal education: The Thymio open-source hardware robot. IEEE Robotics & Automation Magazine, 24(1), 77-85. https://doi.org/10.1109/MRA.2016.2636372
- Moreno, L., & Pedreño, A. (2020). Europa frente a EE.UU. y China. Prevenir el declive en la era de la inteligencia artificial. KDP. https://bit.ly/3PFeOS2
- Neil, C.O. (2017). Armas de destrucción matemática. Como el Big data aumenta la desigualdad y amenaza la democracia. Capitán Swing Libros. https://bit.ly/2Y0njfS
- Nye, B.D. (2015). Intelligent tutoring systems by and for the developing world: A review of trends and approaches for educational technology in a global context. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 25(2), 177-203. https://doi.org/10.1007/s40593-014-0028-6
- OECD (Ed.) (2021). OECD Digital Education Outlook 2021: Pushing the frontiers with artificial intelligence, blockchain and robots. OECD. https://doi.org/10.1787/589b283f-en
- Oliver, N. (2020). Inteligencia Artificial, naturalmente. Centro de Publicaciones. Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. https://bit.ly/3Olt5SE
- Osetskyi, V., Vitrenko, A., Tatomyr, I., Bilan, S., & Hirnyk, Y. (2019). Artificial intelligence application in education: Financial implications and prospects. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 2, 574-584. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i33.207246
- Parlamento Europeo (Ed.) (2021). La inteligencia artificial en los sectores educativo, cultural y audiovisual. https://bit.ly/3oldM1M
- Ramírez-Montoya, M.S., Castillo-Martínez, I.M., Sanabria-Z, J., & Miranda, J. (2022). Complex thinking in the framework of education 4.0 and open innovation-a systematic literature review. Journal of Open Innovation, 8(1). https://doi.org/10.3390/joitmc8010004
- Salazar, I., & Benjamins, R. (2021). El algoritmo y yo. GuIA de convivencia entre seres humanos y artificiales. Ediciones Anaya Multimedia. https://bit.ly/3BU2VUL
- Selwyn, N. (2019). ¿Debería los robots sustituir al profesorado? La IA y el futuro de la educación. Ediciones Morata. https://bit.ly/3zxyPmO
- Selwyn, N., Rivera-Vargas, P., Passeron, E., & Miño-Puigcercos, R. (2022). ¿Por qué no todo es (ni debe ser) digital? Interrogantes para pensar sobre digitalización, datificación e inteligencia artificial en educación. In P. Rivera-Vargas, R. Miño-Puigcercos, & E. Passeron (Eds.), Educar con sentido transformador en la universidad (pp. 137-147). Octaedro. https://doi.org/10.31235/osf.io/vx4zr
- Spirina, K. (2018). Is AI here to replace human teachers or is it a teacher’s assistant? Towards Data Science. https://bit.ly/3N27Xkq
- Túñez-López, J.M., & Tejedor-Calvo, S. (2019). Inteligencia artificial y periodismo. Doxa Comunicación, 29, 163-168. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a8
- UNESCO (Ed.) (2019). Artificial Intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. Unesco Working Papers on Education Policy. https://bit.ly/3z6BQvN
- UNESCO (Ed.) (2021a). Recomendación sobre la ética de la Inteligencia Artificial. UNESCO. https://bit.ly/3lTIvSf
- UNESCO (Ed.) (2021b). International Forum on AI and the futures of education developing competencies for the AI era. UNESCO. https://doi.org/https://bit.ly/3zoB6AS
- UNESCO (Ed.) (2022). K-12 AI curricula: A mapping of government-endorsed AI curricula. UNESCO. https://bit.ly/3B6f6xi
- United Nations (Ed.) (2019). The Sustainable Development Goals Report 2019. United Nations. https://bit.ly/34nbq60
- Urbán, A. (2021). UNESCO busca regular éticamente a la Inteligencia artificial. El Universal. https://bit.ly/3PQ4jMl
- Villas, M., & Camacho, J. (2022). Manual de ética aplicada en Inteligencia Artificial. Anaya. https://bit.ly/3vx7kZF
- Vitanza, A., Rossetti, P., & Mondada, F. (2019). Robot swarms as an educational tool: The Thymio’s way. International Journal of Advanced Robotic Systems, 16(1). https://doi.org/10.1177/1729881418825186