La impronta del showrunner en las series de ficción televisivaEl caso de Jenji Kohan
- Higueras Ruiz, María José
- Gómez Pérez, Francisco Javier
ISSN: 1137-1102
Any de publicació: 2017
Volum: 22
Número: 43
Pàgines: 219-236
Tipus: Article
Altres publicacions en: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria
Resum
The main purpose of this article is taking a look into the personal producer´s style of Jenji Kohan as showrunner of the North American television industry. To support this aim, the paper examines the Jenji Kohan´s career, and her last audiovisual works –Weeds (2005-2012) and Orange Is The New Black (2013- )– thanks to the analysis of context production, and narrative, aesthetic and thematic aspects. Finally, we discuss the findings obtained in order to elucidate the common labels which constitute the showrunner´s creative hallmark and reveal her creative responsibilities.
Referències bibliogràfiques
- Ávila, F. (2013, 10 de Julio). Jenji Kohan es libre en la red. Excelsior. Recuperado de http://www.excelsior.com.mx/funcion/2013/07/10/908324
- Barroso, J. (2002). Realización de los géneros televisivos. Madrid, España: Síntesis.
- Bennett, T. (2014). Showrunners: The Art of Running a TV Show. London, England: Titan Books.
- Buonanno, M. (2008). The Age of Television. Experiences and Theories. Bristol, U.K.: Intellect.
- Bordwell, D. y Thompson, K. (2012). Film Art, An Introduction (10th ed.). New York, N.Y.: McGraw-Hill.
- Carrasco, A. (2010). Teleseries: géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Miguel Hernández Communication Journal, 1(9), 174-200. Recuperado de http://rev.innovacionumh.es/index.php?journal=mhcj&page=article&op=view&path%5B%5D=22&path%5B%5D=42
- Cascajosa, C. (2005). Prime time: Las mejores series de TV americanas, de C.S.I. a Los Soprano. Madrid, España: Calamares Ediciones.
- – (2006). No es televisión, es HBO: la búsqueda de la diferencia como indicador de calidad en los dramas del canal HBO. ZER Revista de Estudios de Comunicación, 11(21), 23-33. Recuperado de http://www.ehu.eus/zer/es/hemeroteca/articulo/No-es-televisin-es-HBO-La-bsqueda-de-la-diferencia-como-indicador-de-calidad-en-los-dramas-del-canal-HBO/291
- – (2007). La caja lista: TV norteamericana de culto. Barcelona, España: Laertes.
- – (2016a). El ascenso de los "showrunners": Creación y prestigio crítico en la televisión contemporánea. Index Comunicación, 2(6), 23-40. Recuperado de http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/255/200
- – (2016b). La cultura de las series. Barcelona, España: Laertes.
- Clements, S. (2004). Showrunner. Producing variety and talk shows for television. Los Ángeles, C.A.: Silman-James Press.
- De Rosendo, N. y Gatell, J. (2015). Objetivo Writers´Room. Las aventuras de dos guionistas españoles en Hollywood. Barcelona, España: Alba.
- Diego, P. (2005). The profile of the fiction producer in television. Communication & Society 18(1), 9-30. Recuperado de http://www.unav.es/fcom/communication-society/es/articulo.php?art_id=63
- – (2010). La ficción en la pequeña pantalla. Navarra, España: EUNSA.
- Douglas, P. (2011). Writing the TV Drama Series: How to Succeed as a Professional Writer in TV (3rd ed.). Studio City, C.A.: Michael Wiese Productions.
- – (2015). The future of television. Your Guide to Creating Television in the New World. Studio City, C.A.: Michael Wiese Productions.
- Edgar Hunt, R., Marland, J. y Rawle, S. (2010). The Language of Film. Lausanne, Switzerland: AVA Publishing.
- Fernández-Díez, F. y Martínez-Abadía, J. (1994). La dirección de producción para cine y tv. Barcelona, España: Paidós.
- – (2003). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona, España: Paidós.
- – (2010). Manual del productor audiovisual. Barcelona, España: UOC.
- Feuer, J. (1984). The MTM Style. En J. Feuer, P. Kerr y T. Vahimagi (Eds.), MTM: "Quality Television" (pp. 32-60). London, England: British Film Institute.
- García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular. Una evolución de las series de televisión en España. Barcelona, España: Gedisa.
- García-Fanlo, L. (2016). El lenguaje de las series de televisión. Buenos Aires: Argentina: EUDEBA.
- Gervich, C. (2008). Small Screen, Big Picture. A Writer´s Guide to the TV Business. New York, N.Y.: Three Rivers Press.
- Gitlin, T. (2000). Inside prime time (4th ed.). Berkeley and Los Angeles, C.A.: University of California Press.
- Gómez-Martínez, P. J. (2015). La Dramedia: Rasgos diferenciadores y su proceso creativo. En B. Puebla-Martínez, N. Navarro-Sierra y E. Carrillo-Pascual (Eds.), Ficcionando en el Siglo XXI: La ficción televisiva en España (pp. 175-190). Madrid, España: Icono 14 Editorial.
- Gordillo-Álvarez, I. (2009). Manual de narrativa audiovisual. Madrid, España: Síntesis.
- Gross, T. y Miller, D. (2008, 16 de Junio). “Weeds” Creator Delivers Potent Product. Fresh Air. [Podcast]. Recuperado de http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=91498188
- – (2013, 13 de Agosto). “Orange” Creator Jenji Kohan: “Piper Was My Trojan Horse”. Fresh Air. [Podcast]. Recuperado de http://www.npr.org/2013/08/13/211639989/orange-creator-jenji-kohan-piper-was-my-trojan-horse
- IMBd: Internet Movie Database (2017). Recuperado de http://www.imdb.com/
- Jacoste, J. G. (2004). El productor cinematográfico (2ª ed.). Madrid, España: Síntesis.
- Kallas, C. (2014). Inside the Writers´ Room. Conversations with American TV Writers. Basingstoke, England: Palgrave Macmillan.
- Kellison, C. (2009). Producing for TV and New Media: A Real-World Approach for Producers (2nd ed.). Burlington, M.A.: Focal Press. Kirkpatrick, S. (2015). Writing for the Green Light. How to Make your Script the One Hollywood Notices. New York, N.Y.: Focal Press.
- Kubey, R. (2003). Creating Television. Conversations with the People Behind 50 Years of American TV. New York, N.Y.: Routledge.
- Landau, N. (2014). The TV showrunner's roadmap. Burlington, M.A.: Focal Press.
- Longworth, J. L. (2000). TV creators: Conversations with America's top producers of television drama. New York, N.Y.: Syracuse UP.
- – (2002). TV creators: Conversations with America's top producers of television drama, Vol. 2.New York, N.Y.: Syracuse UP.
- Martin, B. (2013). Difficult Men: Behind the Scenes of a Creative Revolution: From The Sopranos and The Wire to Mad Men and Breaking Bad. New York, N.Y.: Penguin Group.
- Millerson, G. (2009). Realización y producción en televisión (13ª ed.). Barcelona, España: Omega.
- Nahum, A. (2014). El fenómeno de la serialidad en la Tercera Edad Dorada de la Televisión. En E. Fuster (Ed.), La figura del padre nella serialitá televisiva (pp. 19-42). Navarra, España: Universidad de Navarra.
- Newcomb, H. y Alley, R. S. (1983). The Producer´s Medium. Conversations with Creators of American TV. Oxford, England: Oxford University Press.
- Newman, M. Z. y Levine, E. (2012). Legitimating Television: Media Convergence and Cultural Status. Nueva York: Routledge.
- Pearson, R. (2005). The Writer/Producer, in American Television. En M. Hammond y L. Mazdon (Eds.), The Contemporary Television Series (pp. 11-26). Edinburgh, Scotland: Edinburgh University Press.
- Pérez-Gómez, M. A. (2011). Previously on. Intercisciplinary Studies on TV series in the third golden age of television. Sevilla, España: Biblioteca de la Facultad de Comunicación. Universidad de Sevilla.
- Perren, A. (2011). In conversation: Creativity in the contemporary cable industry. Cinema Journal, 50(2), 132-138. Recuperado de https://works.bepress.com/alisa_perren/9/
- Perren, A. y Schatz, T. (2015). Theorizing television´s Writer-Producer: Re-viewing The Producer´s Medium. Television & Media, 16(1), 86-93. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1527476414552907
- Priggé, S. (2005). Created By… Inside the Minds of TV´s Top Show Creators. Los Ángeles, C.A.: Silman-James Press.
- Radish, C. (2013, 7 de Junio). Creator Jenji Kohan Talks “Orange is the New Black”, Her Research Into Prison Life, and Graphic Sex Scenes. Collinder. Recuperado de http://collider.com/jenji-kohan-orange-is-the-new-black-interview/
- Raya, I. (2012). El genre mixing en la ficción televisiva norteamericana. El caso de Joss Whedon. Revista de Comunicación, 1(10), 396- 411. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/31563
- Sánchez-Noriega, J. L. (2006). El análisis del filme. En J. L. Sánchez-Noriega, Historia del cine: Teorías y géneros cinematográficos, fotografía y televisión (pp. 58-72). Madrid, España: Alianza Editorial.
- Sarris, A. (2004). Notes on the auteur theory in 1962. En G. Mast, M. Cohen y L. Braudy (Eds.), Film theory and criticism: Introductory readings (6th ed.) (pp. 561-564). Nueva York, N.Y.: Oxford University Press.
- Schiff, R. y Holzman, W. (2014, 19 de Junio). Anatomy of a Script with Jenji Kohan: Part 1. Writers Guild Fundation. [Vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=EdJfmjc_jaY
- – (2014, 19 de Junio). Anatomy of a Script with Jenji Kohan: Part 2.Writers Guild Fundation. [Vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=KzEC1n1X3yU
- Steiner, T. (2015). Steering the Author Discourse: The Construction of Authorship in Quality TV, and the Case of Game of Thrones. International Journal of TV Serial Narratives, 1(2), 181-192. Recuperado de https://series.unibo.it/article/view/5903
- Thompson, E. y Mittell, J. (Eds.) (2013). How to Watch Television. New York, N.Y.: New York University Press.
- Tous-Rovirosa, A. (2009). El concepto de autor en las series norteamericanas de calidad. En J. F. Serafim (Ed.), Autor e autoria no cinema e na televisão (pp.121-169). Salvador: EDUFBA.
- Tous-Rovirosa, A. (2010). La era del drama en televisión. Perdidos, CSI: Las Vegas, El ala oeste de la Casa Blanca, Mujeres desesperadas y House. Barcelona, España: Editorial UOCpress.
- Valderrama, M., Boo, A. y Costas, N. (2013). Innovation and Transgression, Key to the Success of the Showtime Series. Revista Orbis, 26(9), 28-45. Recuperado de http://www.revistaorbis.org.ve/pdf/26/Art2.pdf
- Willmore, A. (2013, 8 de Junio). “Weeds” Creator Jenji Kohan on Her New Netflix Series “Orange Is The New Black” and Why “Likability is Bullsh*t”. Indiewire. Recuperado de http://www.indiewire.com/article/jenji-kohan-interview-orange-is-the-new-black
- Wirth, J. y Melvoin, J. (2004). Writing for Episodic TV. From Freelance to Showrunner. Los Angeles, C.A.: Writers Guild of America.
- Zettl, H. (1996). El manual de producción para vídeo y televisión (6a ed.). Andoain, España: Escuela de Cine y Televisión.