Educar y evaluar durante el confinamiento en Españamundo rural y urbano
- 1 Departamento de Didáctica General, Específica y Teoría de la Educación, Universidad de León, España
- 2 Departamento de Pedagogía, Universidad de Valladolid, Segovia, España
ISSN: 2444-8729, 1138-9737
Any de publicació: 2022
Número: 23
Tipus: Article
Altres publicacions en: Education in the knowledge society (EKS)
Resum
It analyzes the vision and proposals of members of family units in rural and urban Spain on how to educate and evaluate schools during the lockdown caused by the COVID-19 global health crisis. A descriptive study was carried out using the online survey methodology on a non-probabilistic sample of 3,376 cases. Data from urban and rural groups have been compared and analyzed through descriptive statistics, hypothesis contrasting, and qualitative content analysis. The results indicate that, although scarce, there are still digital gaps in access to means and resources to continue the educational process at home. There are statistically significant differences in access to computers, quality internet connection, curricular materials and resources between rural and urban groups, and the perception of the educational capability of adults in the household to accompany students in their tasks. Their evaluations in the last question posed are developed around the categories of (1) family experiences, (2) criticism of the management of the crisis, (3) proposals for improvement, (4) proposals for the next academic year.
Referències bibliogràfiques
- Almazán Gómez, A. (2020). Covid-19: ¿Punto Sin Retorno de la Digitalización de la Educación? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3),1-4.
- Álvarez-Zarzuelo, M. (2020). El confinamiento de niñas y niños en España en 2020 por la crisis del COVID-19: propuestas desde la Educación Social Escolar para la vuelta al centro escolar. RES: Revista de Educación Social, (30), 457-461. https://bit.ly/3iWpHPh
- Anaya, J. R. (2012). El fracaso escolar, causas y alternativas. En la calle: revista sobre situaciones de riesgo social, (21), 9-13. https://bit.ly/33RGZGW
- Asociación Española de Psiquiatría del Niño y del Adolescente (2020). COVID-19, crisis y respuesta en salud mental. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 37(1), 3-4. https://doi.org/10.31766/revpsij.v37n1a1
- Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.
- Cabrera Rodríguez, L. J. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 114-139. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125
- Cancelo, M., Vázquez, E. y Bastida, M. (2019). Empleo en el sector TIC y competencias educativas: ¿brecha digital? Economistas, (167), 235-241. https://bit.ly/2RNWsCj
- Cejudo García, E. y Navarro Valverde, F. (2019). La despoblación rural como reto social. Algunos apuntes. Perspectives on rural development, 9(3), 17-40. https://doi.org/10.1285/i26113775n3p17
- Cotino Hueso, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de educación y derecho, 6(21), 1-29. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283
- Díez Gutiérrez, E. y Gajardo Espinoza, K. (2020). Educar y evaluar en tiempos de Coronavirus: la situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://doi.org/10.17583/remie.2020.5604
- EU Kids Online. (2018). Los niños y niñas de la brecha digital en España. https://bit.ly/33StQ0a
- Ferro Casas, J. P. (2018). Aprendizajes digitales en la escuela rural. Universitat de Barcelona.
- García Monteagudo, D. (2015). La percepción social del medio rural: un análisis para su aplicación en el aula. En de la Riva, J., Ibarra, P., Montorio, R., y Rodrigues, M. (Eds.) Análisis espacial y representación geográfica: innovación y aplicación (pp. 1385-1394). Universidad de Zaragoza-AGE.
- García-Gómez, F. J. (2004). Brecha digital, brecha social, brecha económica, brecha cultural: la biblioteca pública ante las cuatro caras de una misma moneda. Pez de Plata: Bibliotecas Públicas a la Vanguardia, 1(3), 22-37.
- García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella García, V. y Grande de Prado, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 12-26. https://doi.org/10.14201/eks.23086
- Gobierno de España. (2020). Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. https://bit.ly/3bZDDnD
- Hernández, J. V. (2020). Impacto de la pandemia SARS-COV2 en nuestros jóvenes. Revista Latinoamericana de Investigación Social, 3(1), 9-14. https://bit.ly/3kFcOty
- Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020, 27 de marzo). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27, 1-15. https://bit.ly/3aIIWc0
- INE. (2019, 16 de octubre). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. INE. https://bit.ly/2RMAIqi
- Martín, J. M. y Rogero, J. (2020). El coronavirus y la asfixia educativa: el confinamiento deja sin protección a la infancia más vulnerable. eldiario.es. https://bit.ly/3wNsynx
- Martín Criado, E. y Gómez Bueno, C. (2017). El mito de la dimisión parental. Implicación familiar, desigualdad social y éxito escolar. Cuadernos de Relaciones Laborales, 35(2), 35-49. https://doi.org/10.5209/CRLA.56777
- Martínez Seijo, M. L. (2019). La Escuela rural, una escuela de oportunidades y de futuro. Letra internacional, (128), 26-28.
- Millán, M. (2020). Deberes escolares a domicilio, la antítesis de los Reyes Magos. https://bit.ly/2ZZHvS3
- Morales Romo, N. (2017a). La articulación entre escenarios digitales y Justicia Social para los escolares y personas mayores del medio rural. Prisma Social, (18), 278-308.
- Morales Romo, N. (2017b). Las TIC y los escolares del medio rural, entre la brecha digital y la educación inclusiva. Bordón. Revista de pedagogía, 69(3), 41-56. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.52401
- Ozamiz-Etxebarria, N., Dosil-Santamaria, M., Picaza-Gorrochategui, M. y Idoiaga-Mondragon, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saúde Pública, 36, e00054020. https://doi.org/10.1590/0102-311X00054020
- Pinilla, V. y Sáez, L.A. (2017). La despoblación rural en España: Génesis de un problema y políticas innovadoras. CEDDAR.
- Recaño, J. (2017). La sostenibilidad demográfica de la España vacía. Perspectives Demogràfiques, (7), 1-4. https://doi.org/10.46710/ced.pd.esp.7
- Rico, J. (2017). Retos y políticas contra la despoblación desde todos los frentes. Desarrollo Rural y Sostenible, (34), 12–15. https://bit.ly/2RPjuZu
- Rogero-García, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 174-182. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126
- Sastre Reyes, J. (2019). La brecha digital en las escuelas rurales: un estudio de caso. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 5(2), 189-196. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.4995
- Salemink, K., Strijker, D. y Bosworth, G. (2017). The community reclaims control? Learning experiences from rural broadband initiatives in the Netherlands. Sociologia Ruralis, 57, 555-575. https://doi.org/10.1111/soru.12150
- Zubillaga, A. y Gortázar, L. (2020). COVID-19 y educación: problemas, respuestas y escenarios. Fundación COTEC.
- Zurro, J. J. y Rueda, J. D. (2018). Una nueva edad media para el mundo rural. Las políticas contra la despoblación y la incertidumbre de la desprotección. En A. Gentile, A. L. Hernández y B. Miranda (Eds.), Actas del VII Congreso de la Red Española de Política Social (REPS): Políticas sociales ante horizontes de incertidumbre y desigualdad (pp. 219–232). Universidad de Zaragoza.