La gestión de la comunicación en el ciclismo profesional. El caso de la Vuelta a Asturias
- Alonso García, Raúl 1
- Ballesteros-Herencia, Carlos A. 1
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1390-8634, 1390-3837
Any de publicació: 2023
Títol de l'exemplar: (March 2023-August 2023): Trends and challenges of sports journalism in the era of digital disruption.
Número: 38
Pàgines: 65-85
Tipus: Article
Altres publicacions en: Universitas-XXI: Revista de Ciencias Sociales y Humanas
Resum
This research analyzes the communication management of the Vuelta a Asturias, one of the oldest cycling competitions on the Spanish calendar, included in the UCI Europe Tour 2.1 category. The study describesthe information management of both the specialized press and cycling teams and organization. A triangulation of methods was carried out, based on a bibliographic review, to carry out a content analysis of the information published in El Comercio, La Nueva España, Marca and Ciclismo a Fondo during the days before and during the 2021 edition. The results of these first two phases were used to carry out aseries of interviews with communication professionals in charge of organizing and disseminating the As-turian test. In this way, it has been possible to describe, on the one hand, how the communication management is from the cycling teams themselves and the organization of the event, and on the other, how the coverage of this event is carried out by the journalists in charge of these specialized tasks. A rapid andprogressive application of new technologies by journalists and communication departments, a creative process of information disintermediation by cycling teams, the importance of generating identification processes and sports sponsorship as a key piece of information were detected
Referències bibliogràfiques
- Alcoba, A. (1993). Cómo hacer periodismo deportivo. Madrid.
- Ballesteros, C. (2021). Propuesta para un plan integral de comunicación en la gestión deportiva. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10, 160-177. https://doi.org/10.24310/riccafd.2021.v10i3.12847
- BIC (2011). Cómo elaborar el plan de comunicación. Manuales prácticos de la PYME. bit.ly/3iC2qr3
- Blanco, R. y Porro, M. (2022). Un estudio de los efectos de la promoción turística y el impacto mediático de la Vuelta Ciclista a España en el contexto de la región de Extremadura. Eracle. Journal of Sport and Social Sciences, 5, 126-147. https://doi.org/10.6093/2611-6693/9628
- Breva, E., Sanahuja, G., Mut, M. y Campos, C. (2019). Inversión y evaluación del patrocinio deportivo en España. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 9(17), 139-164. https://doi.org/https://doi.org/10.5783/revrrpp.v9i17.581
- Cano-Tenorio, R., Cristófol, F. J. y Paniagua, F. J. (2019). Los clubes de fútbol y sus medios de comunicación propios. Tipos de contenidos más compartidos. En L. M. Romero y D. E. Rivera (coords.), La comunicación en el escenario digital (pp. 699-729). Pearson-UTPL.
- El Comercio (2014, abril 25). La Vuelta a Asturias no se celebrará tras no conseguir su financiación. Diario El Comercio.
- De la Cruz, J. F. (2002). Periodismo y ciclismo. Perspectivas del papel organizador de la prensa. Revista Latina de Comunicación Social, 5(50). http://bit.ly/3l4SI1a
- Domínguez, S., Álvarez M. y Martí D. (2012). Dirección de comunicación corporativa en internet. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 2, 45-70. https://doi.org/10.5783/revrrpp.v2i3.61
- Gambau, V. (2006). Deporte y Comunicación. Introducción al libro de actas. En Investigación Social y Deporte (pp. 11-12). AEISAD.
- Ginesta, X. (2020) Los medios propios de los clubes de fútbol españoles. De la revista oficial a los canales de TDT. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 16, 145-166. http://bit.ly/3wRuV7x
- Herrero, F. J., Suing, A., Ordóñez, K. E. y Martínez, C. A. (2021). Twitter as a comunication tool for la liga clubs: Quantitative analysis of their accounts’ behaviour En J. C. Figuereo y R. Mancinas (coords.), Las Redes de La Comunicación: Estudios Multidisciplinares Actuales (pp. 658-675). Dykinson.
- Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Editorial Bosch.
- InfoAdex (2021). Estudio InfoAdex de la Inversión Publicitaria en España 2021. bit.ly/3COVJZH
- Jimeno, M. A. y Rojas, J. L. (2017). La apuesta por el deporte en la prensa local española como elemento clave para hacer comunidad. Un análisis de las fotografías de portada. Estudios sobre el mensaje periodístico, 23, 1179-1197. https://doi.org/10.5209/ESMP.58039
- Gómez, S., Martí, C. y Opazo, M. (2008). Características estructurales de las organizaciones deportivas: principales tendencias en el debate académico. IESE Business School.
- Lobillo, G. (2018). Desarrollo comunicacional en los clubes de fútbol españoles. Estudio de caso: Sevilla FC. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 7, 34-46. https://doi.org/10.24310/riccafd.2018.v7i1.4858
- Marín, J. (2012). Narrativa televisiva y ciclismo. Cobertura de la Vuelta a España 2012 en TVE y rtve.es. En Actas del IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Universidad de La Laguna.
- Mayorga, S. (2019). La marca en los clubes de La Liga. Mediapolis, 8, 159-187. https://doi.org/10.14195/2183-6019_8_10
- Mediavilla G. (2001). La comunicación deportiva: un recorrido hasta la imagen positiva. Gaceta Gymnos, 9, 37-40.
- Mestre, J. (2004). Estrategias de gestión deportiva local. INDE.
- El Noroeste (1925, noviembre 23). Vuelta a Asturias. Diario El Noroeste.
- Olabe-Sánchez F. (2015). El gabinete de Comunicación como impulsor de la gestión comunicativa de los clubes de fútbol. Revista Mediterránea Comun, 6(1), 83-104. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2015.6.1.06v
- Pinheiro, F. y Marín-Montín, J. (2019). Media, comunicação e desporto. Uma introdução. Mediapolis, 8, 5-10. https://doi.org/10.14195/2183-6019_8_0
- Piñeiro, J. (2011). Astorga y el ciclismo de élite del siglo XX. Las visitas de la Vuelta, Argutorio: revista de la Asociación Cultural “Monte Irago”, 14(27), 31-39. http://bit.ly/3YnNlbG
- Región (1968, abril 30). Vuelta a Asturias. Diario Región.
- Rodríguez, S. (2015, marzo 15). Nueve décadas de historia ciclista. El Comercio.
- Sidorenko, P., Alonso-López, N. y Terol-Bolinches, R. (2022). empleo de la red social TikTok por los equipos de fútbol de Primera División de la Liga Española. Global Media Journal México, 18(35), 32-54. https://doi.org/10.29105/gmjmx18.35-2
- Torres-Romay, E. y García-Mirón, S. (2020). Patrocinio deportivo femenino. Situación actual y tendencias. Comunicación y Género, 3(2),125-137. http://dx.doi.org/10.5209/cgen.70373ARTÍCULOS
- Verschelden, N. (2016). Identidad y multilingüismo en la comunicación externa de los equipos ciclistas (Trabajo Fin de Máster). Universiteit Gent, Bélgica.
- Zapata, G. (2007). Comunicar para ganar en el deporte. En IV Jornadas Iberoamericanas de dirección y gestión deportiva (pp. 1-21). Universidad de Antioquía.