Poética del fuego en Rayuela de Julio Cortázar
- Batres , Izara 1
- Sevilla-Vallejo, Santiago 2
- 1 Universidad Internacional de la Rioja (UNIR), España
- 2 Universidad de Salamanca, España
ISSN: 0210-4547, 1988-2351
Argitalpen urtea: 2022
Zenbakien izenburua: Monográfico: Redes y rutas femeninas del exilio español en Argentina
Zenbakia: 51
Orrialdeak: 171-177
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Anales de literatura hispanoamericana
Laburpena
In Rayuela, Cortázar's capital work, fire as a metaphor is extremely important, since it becomes the expression of various fundamental aspects to understand the work, from the search proposed by the protagonist Horacio Oliveira, or the journey of an essential character in the message of the work, like Morelli, to the very foundations of Cortázar's literary theory, linked in turn with characteristics that define the main features of surrealism, such as subversion, the relevance of poetry, experimentation with language or reflection on time , also reflected in the multiple city prisms in Rayuela
Erreferentzia bibliografikoak
- Aznar Pérez, Mario (2013), “Cuento y poetismo en Julio Cortázar: la vida en el texto o una poética de la existencia”, Cartaphilus. Revista de investigación y crítica estética, 11, 16-34.
- Bancquart, Marie-Claire (1972). Paris des surrealists, Paris: Éditions Seghers.
- Batres Cuevas, Izara (2013). Cortázar y París: hacia una poética explícita de su narrativa: "último round". Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
- Blázquez, Adelaida (1983). Programa Esbozos (Radio Francia Internacional). Entrevista a Cortázar sobre Rayuela. Agosto de 1983, emitida en febrero de 1984. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=AtOCQl9lw_c
- Breton, André (1978). “El penacho”, en Poemas I. Madrid: Visor.
- Brun, Jean (1990). Heráclito o El filósofo del eterno retorno. Madrid: Edaf.
- Cortázar, Julio (1994). “Teoría del túnel”, en Obra crítica / I. Madrid: Alfaguara.
- Cortázar, Julio (1996). Rayuela. Edc. crítica coordinada por Julio Ortega y Saúl Yurkievich. Argentina: Colección Archivos, Allca XX.
- Cortázar, Julio (1999). Prosa del observatorio. Barcelona: Lumen.
- Cortázar, Julio (2007). “Morelliana siempre”, en La vuelta al día en ochenta mundos. México: Siglo XX, págs. 181-184.
- D'Amico, Alicia (1968). Buenos Aires, Buenos Aires. Buenos Aires: Sudamericana.
- Eliade, Mircea (1973). Mito y realidad. Madrid: Guadarrama.
- Eliade, Mircea (1974). Imágenes y símbolos. Madrid: Taurus Ediciones.
- Filer, Malva (1970). Los mundos de Julio Cortázar. Nueva York: Las Américas publishing company.
- Gallero, José Luis y Carlos Eugenio López (eds.). Heráclito: fragmentos e interpretaciones. Madrid: Árdora.
- García Flores, M. (1991), “Siete respuestas de Julio Cortázar (1967)”, en Rayuela. Edc. crítica coordinada por Julio Ortega y Saúl Yurkievich. Argentina: Colección Archivos, Allca XX.
- González Bermejo, Ernesto (1991), “La idea central de Rayuela es una especie de petición de autenticidad total del hombre”, en Rayuela. Edc. crítica coordinada por Julio Ortega y Saúl Yurkievich. Argentina: Colección Archivos, Allca XX.
- Harss, Luis (1981), “Cortázar o la cachetada metafísica”, en Los nuestros. Buenos Aires: Sudamericana.
- Hernández, A. M. (1991), “Conversaciones con Julio Cortázar”, en Rayuela. Edc. crítica coordinada por Julio Ortega y Saúl Yurkievich. Argentina: Colección Archivos, Allca XX.
- Hoyos Gómez, Camilo (2007), “Cortázar y París: un acercamiento al espacio interior”, Philia. Revista de la Bibliotheca Mystica et Philosophica Alois Haasm, nº 1, págs. 95-107
- Sevilla-Vallejo, Santiago (2019), “¿Sabría algún día quién es Horacio Oliveira?”, Barcarola. Revista de creación literaria 92-93, Dossier Julio Cortázar, págs. 171-176.
- Sevilla-Vallejo, Santiago (2021), “Hacia una identidad trascendente. Análisis psicocrítico frommiano de Rayuela de Julio Cortázar”, Revue Romane. Langue et littérature. International Journal of Romance Languages and Literatures.
- Sosnowski, Saúl (1973). Julio Cortázar: una búsqueda mítica. Buenos Aires: Noé.
- Yurkievich, Saúl (1984). A través de la trama. Barcelona: Muchnik Editores.