Descriptive and comparative of School Inclusion through Index for Inclusion

  1. Sergio Sánchez 1
  2. Henar Rodríguez 2
  3. Marta Sandoval 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Psychology, Society & Education

ISSN: 1989-709X 2171-2085

Año de publicación: 2019

Volumen: 11

Número: 1

Páginas: 1-13

Tipo: Artículo

DOI: 10.25115/PSYE.V11I1.653 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Psychology, Society & Education

Resumen

Aligning the paradigm of inclusive education, the main objective that promoted this study presented below was to evaluate the approach and inclusive measures implemented to 430 education professionals from different centres educational primary school in Spain. The questionnaire assesses the three dimensions that Booth & Ainscow (2011) define inclusive education (Cultures, Policies and Practices). In this study, it is performed a descriptive and comparative analysis of the questionnaire to analyse the barriers and facilitators to the implementation of inclusive educational approaches. The type of school (public, rural or private), schools are learning communities, number of teachers, results that analyse the content of the items of the instrument and turn relate the degree of inclusion as contributing variables support, number of pupils with special educational needs, type of school grouping, family involvement, coexistence and expectations.

Referencias bibliográficas

  • Ainscow, M., Farrel, P. & Tweddle, D. (2000). Developing policies for inclusive Education: a study of the role of local Education authorities. International Journal of Inclusive Education, 4(3), 211-229.
  • Ainscow, M., Booth, T. & Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. London: Routledge.
  • Bartram, D. (2001). Guidelines for test users: a review of national and international initiatives. European Journal of Psychological Assessment, 17, 173-186.
  • Booth, T. & Ainscow, M. (2002). The Index for Inclusion (2nd Ed.). United Kingdom: Centre for Studies on Inclusive Education.
  • Booth, T. & Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion: developing learning and participation in schools (3rd Ed). United Kingdom: Centre for Studies on Inclusive Education.
  • Booth, T., Simón, C., Sandoval, M., Echeita, G., & Muñoz, Y. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Promoviendo el Aprendizaje y la Participación enlas Escuelas: Nueva Edición Revisada y Ampliada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(3), 5-19.
  • Driessen, G., Smit, F. & Sleegers, P. (2005). Parental Involvement and Educational Achievement. British Educational Research Journal, 31 (4), 509-532.
  • Disability Rights Commission (2007). Maintaining Standards: Promoting Equality. Retrieved from: http://www.equalityhumanrights.com/uploaded_files/Education/maintaining_standards_summary_report.pdf
  • Durán, D., Echeita, G., Giné, C., Miquel, E., Ruiz, C. & Sandoval, M. (2005). Primeras experiencias de uso de la Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva (Index for Inclusion) en el Estado español. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1).
  • Retrieved from: http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/Vol3n1_e/Duranetal.pdf.
  • Dyson, A. (2001). Dilemas, contradicciones y variedades de la inclusión. In M. A. Verdugo & B. Jordán de Urríes (Eds.), Apoyos, autodeterminación y calidad de vida (145-160). Salamanca: Amarú.
  • Dyson, A. & Millward, A. (2000). School and special needs: Issues of Innovation and Inclusion. London: Paul Chapman.
  • European Commission (2005). Communication to the spring European council. Working together for growth and Jobs. A new star for the Lisbon Strategy. Brussels: European Commission.
  • Flecha, R. & Gómez, J. (2004). Participatory Paradigms: Researching with rather than on. In B. Crossan, J. Gallacher & M. Osbome (Eds.), Researching Widening Access: Issues and approaches in an international context (pp.129-140). London: Routledge.
  • Echeita, G. & Verdugo, M.A. (Eds.). (2004). La Declaración de Salamanca sobre Necesidades Educativas Especiales diez años después. Valoración y prospectiva, Salamanca: Publicaciones del INICO. Retrieved from: http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO9045/declaracion_salamanca_completo.pdf.
  • Echeita, G. (2008). Inclusión y exclusión educativa. “Voz y quebranto”. Revista
  • Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 9-18. Retrieved from: http://www.rinace.net/arts/vol6num2/art1.pdf.
  • Echeita, G. & Ainscow, M. (2010). La Educación Inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Comunicación presentada en el II Congreso Iberoamericano de Síndrome de Down. Universidad de Granada, Mayo. Retrieved from: http://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/sarrio/DOCUMENTOS,%20ARTICULOS,%20PONENECIAS,/Educacion%20inclusiva%20como%20derecho.%20Ainscow%20y%20Echeita.pdf.
  • Farrel, P. (2000). The impact of research on developments in inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 4 (2), 153-162.
  • Flecha, R. (2010). Prácticas educativas que fomentan la inclusión. Conclusiones del Proyecto Includ-ed. In Actas del Simposio Diversidad Cultural y Escuela: El desarrollo de la competencia intercultural.
  • Hambleton, R. K. (1993). Translating achievement tests for use in cross-national studies. European Journal of Psychological Assessment, 9, 57-68. Retrieved from: http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/13/d5/41.pdf.
  • Hambleton, R. K. (1994). Guidelines for adapting educational and psychological tests: a progress report. European Journal of Psychological Assessment, 10, 229-244.
  • Hambleton, R. K. (1996). Adaptación de tests para su uso en diferentes idiomas y culturas: fuentes de error, posibles soluciones y directrices prácticas. In J. Muñiz (Coor.), Psicometría. Madrid: Universitas.
  • Mitchell, D. (Ed.). (2005). Contextualizing inclusive education: Evaluating old and new international paradigms. Routledge.
  • Muñiz, J. & Hambleton, R. K. (1996). Directrices para la traducción y adaptación de los tests. Papeles del Psicólogo, 66, 63-70. Retrieved from: http://www.papelesdelpsicologo.es/vernumero.asp?id=737.
  • Sánchez, S., & Díez, E. (2013). La educación inclusiva desde el currículum: el diseño universal para el aprendizaje. Educación inclusiva, equidad y derecho a la diferencia, 107-119.
  • Sandoval, M., López, M. L., Miguel, E., Durán, D., Giné, C. & Echeita, G. (2002). Index for inclusion. Una guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Contextos educativos, 5, 227-238.
  • Stainback, S. & Stainback, W. (1999): Aulas Inclusivas. Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Madrid: Narcea.
  • Sebba, J. & Ainscow, M. (1996). International developments in inclusive education: zapping the issues. Cambridge Journal of Education, 26 (1), 5-18.
  • UNESCO (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring Access to Education for All. Paris: UNESCO. Retrieved from: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf
  • UNESCO (2008). Conferencia Internacional de Educación “la Educación Inclusiva: el Camino hacia el Futuro”. Ginebra. Retrieved from: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf
  • Van de Vijver, F. & Hambleton, R. K. (1996). Translating tests: Some practical guidelines. European Psychologist, 1, 89-99.
  • Vaughan, M. (2002). An Index for Inclusion. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 197-201.
  • Vislie, L. (2003). From integration to inclusion: focusing global trends and changes in the western European societies. European Journal of Special Needs Education, 18(1), 17-35.