Investigación educativala utilidad como criterio social de calidad
-
1
Universidad de Salamanca
info
ISSN: 0212-4068, 1989-9106
Datum der Publikation: 2018
Ausgabe: 36
Nummer: 2
Seiten: 315-330
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista de investigación educativa, RIE
Zusammenfassung
In general, the educational community considers the educational research does not provide useful results. We try to reflect on the basis of this opinion, trying to provide proposals in order to reach the objective that we consider prioritative in educational research: provide reasonable explanations of the facts or phenomena studied in order to contribute to the creation of a coherent body of knowledge, oriented to produce the necessary information to improve the educational practice. But it is not easy reach an agreement when we want to establish the true purpose of our research or delimit its characteristics: for some people it is about developing knowledge about educational processes while others consider the improvement of practice as a priority.
Bibliographische Referenzen
- Alonso, P. (2005). Calidad en investigación (2ª parte). Aproximación metodológica a las actividades de investigación. Revista de Investigación en Gestión de la Innovación y Tecnología, 33.
- Bunge, M. (1980). La investigación científica. Barcelona, España: Ariel.
- Bunge, M. (2003). La investigación básica. La gallina de los huevos de oro. Discurso de recepción del Doctorado Honoris Causa. Universidad de Salamanca. http://www.tindon.org/bunge.html
- Campbell, D.T., & Stanley, J. C. (1978). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu.
- Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona, España: Martínez Roca.
- CIDE (2001). Treinta años de investigación educativa institucional en España. Madrid, España: MEC-CIDE.
- Clark, J. A. (1994). Objectivity, subjectivity and relativism in Educational Research. Curriculum Inquiry, 24, 1, 81-94.
- De la Orden, A., & Mafokozi, J. (1999). La investigación educativa: Naturaleza, funciones y ambigüedad de sus relaciones con la práctica y la política educativas. Revista de Investigación Educativa, 17, 1, 7-29.
- Dendaluce, I. (1988). Una reflexión metodológica sobre la investigación educativa. En I. Dendaluce (ed): Aspectos metodológicos de la investigación educativa (13-45). Madrid, España: Narcea.
- Díaz Costa, E. (2009). Impacto de la investigación educativa en la práctica docente. Granada, España: Tais.
- Fernández Esquinas, M. (2003). Criterios de calidad en la investigación social: la producción de datos sociales. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 6, 47-77. Gibbons, M. y otros (1997). La nueva producción del conocimiento. Barcelona, España: Pomares-Corredor.
- Habermas, J. (1984). Ciencia y técnica como ideología. Madrid, España: Tecnos.
- Latorre, A. (2007). Investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona, España: Grao.
- Lewin, K. (1951). Field theory in social science. New York: Harper and Row.
- Lewin, K. (1978). La teoría de campo en la ciencia social. Buenos Aires: Paidós.
- MECD (2013). Objetivos educativos europeos y españoles. Estrategia educación y formación 2020. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Madrid, España: MECD.
- Perines, H., & Murillo, F. J. (2017). ¿Cómo mejorar la investigación educativa? Sugerencias de los docentes. Revista de la Educación Superior, 46, 181, 89-104. http://dx.doi.org/10.1016/j.resu.2016.11.003
- Sabariego, M. (2004). La investigación educativa: génesis, evolución y características. En R. Bisquerra (Coord.). Metodología de la Investigación Educativa (pp. 20-49). Madrid, España: La Muralla.
- Stenhouse, L. (1991). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid, España: Morata.
- Tejedor, F. J. (1988). El soporte estadístico en la investigación educativa. En I. Dendaluce (Ed.). Aspectos metodológicos de la investigación educativa (pp. 228-244). Madrid, España: Narcea.
- Tejedor, F. J. (1994). La experimentación como método de investigación educativa. En V. García Hoz (Coord.). Problemas y métodos de investigación en educación personalizada (pp. 256-285). Madrid, España: Rialp.
- Tejedor, F. J. (2004). Investigación educativa: ¿Hacia dónde vamos? En L. Buendía, D. González y T. Pozo (Coords.). Temas fundamentales en la investigación educativa (pp. 63-107). Madrid, España: La Muralla.
- Tejedor, F. J. (2005). Algunas reflexiones sobre el devenir de la investigación educativa a lo largo del siglo XX. En Trillo, F. (Coord.). Las ciencias de la educación de ayer al mañana (pp. 247-284). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela, España.
- Tejedor, F. J., & García-Valcárcel, A. (2012). Sociedad tecnológica e investigación educativa. Revista Española de Pedagogía, 251, 3-26.
- Tójar, J. C. (2001). Planificar la investigación educativa: Una propuesta integrada. Buenos Aires: Fundec.
- Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa: Comprender y actuar. Madrid, España: La Muralla.
- UOC (2013). Crear escuelas que preparen para el futuro. https://www.macba.cat/es/debates-edu-hans-richard-gerver
- Van Dalen, D. B., & Meyer, W. J. (1994). Manual de técnicas de investigación educativa. Buenos Aires: Paidós.