La instalación artístico-sonora como catalizadora de procesos de patrimonialización en la formación de futuros docentes

  1. de Castro Martín, Pablo 1
  2. Blanco García, Yurima 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
UNES: Universidad, escuela y sociedad

ISSN: 2530-1012

Any de publicació: 2023

Número: 15

Pàgines: 117-127

Tipus: Article

DOI: 10.30827/UNES.I15.27512 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: UNES: Universidad, escuela y sociedad

Resum

Introduction: This paper examines an experience developed by the students of the Degree in Early Childhood Education of the Faculty of Education of Palencia (University of Valladolid) based on the design and implementation of artistic-sound installations in natural spaces of the Campus. These practices create intense links with the formative process itself, contribute to their creative experiences shaping their identity and in the identification of their individual heritage as a contribution to their involvement in the revision and improvement of the educational system. Method: Project-based learning (PBL) methodology and ethnographic research are used; participant observation, design and application of an evaluation rubric and analysis and interpretation of qualitative data. Results: The pedagogical interest is reflected in the significant learning, the formation of key competences and the acquisition of specific competences of the subject. The results show creativity and effectiveness in the design of sound bodies and their modes of execution, the transformation of the school playground under artistic criteria of inclusion and respect for the environment and the importance of stimulating artistic and pedagogical synergies in the initial training of teachers. Conclusions: Meaningful practices (experiences, projects, educational artefacts...) will define the teaching identity of future teachers and promote a personal teaching heritage that they will complete in their professional development. Artistic-sound installations in educational contexts integrate the areas of musical and artistic expression and stimulate their application in schools. Collaborative work, creativity, entrepreneurship and a critical sense encourage identity processes and could be a continuous praxis in their future teaching.

Referències bibliogràfiques

  • Allaltuni, Z., Leonardi, M. A. y Anzoátegui, D. (2021). Tramas posibles entre educación, arte y conocimiento situado a partir del Taller de Arte e Identidad en Ensenada. Trayectoria. Práctica Docente en Educación Artística 9 (Julio) 113-127. http://ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/trayectoria
  • Cols, C. (2007). Organitzar i viure els espais exteriors a l’escola dels petits. Infància: educar de 0 a 6 anys, 157, 12-19. https://cutt.ly/MUzxUpn
  • Delalande, F. (1995). La Música es un juego de niños. Ricordi Americana
  • Esteban Arbués, A. (2014). Aprender con paredes, aprender sin paredes. En A. Esteban Arbués y P. Domínguez (coords.) Arteterapia y Creatividad: implicaciones prácticas, pp. 275-312. ASANART (Asociación Andaluza de Arteterapia).
  • Fontal, O. (2003). La posmodernidad: un contexto para interpretaciones artísticas y educativas. En Calaf, R. (Coord). Arte para todos. Miradas para enseñar y aprender el patrimonio (pp. 9-13). Trea.
  • Fontal, O. (2022): La educación patrimonial centrada en los vínculos. El origami de bienes, valores y personas. Trea.
  • Goetz, J.P. & LeCompte M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata.
  • James, E. A., Milenkiewicz, M.T. & Bucknam, A. (2008). Participatory Action Research for Educational Leadership. Sage Publications.
  • Junta de Castilla y León. (2021). Programa de renaturalización y adaptación al cambio climatico de patios escolares. (1-9-2021) https://praecyl.es/noticia/programa-de-renaturalizacion-y-adaptacion-al-cambio-climatico-de-patios-escolares
  • Majó, F. (2001). Por los proyectos interdisciplinarios competenciales. Aula de Infantil, (57), 5–10.
  • Marín Viadel, R. (2011). Metodologías artísticas de investigación en educación. Ediciones Aljibe.
  • Olano, M. A. (2007). El patio escolar, un espacio educativo. El Busgosu, (6), 30–35, http://hdl.handle.net/11162/4472
  • Peñalba, A. & Blanco-García, Y. (2020). Pedagogías creativas y trabajos por proyectos en los grados de Educación. El caso de la Facultad de Educación de Palencia. Didacticae, 7, 57-73. doi: 10.1344/did.2020.7.57-73
  • Schaeffer, P. (1966). Traité des Objets Musicaux: essai interdisciplines. Éditions du Seuil.
  • van Dijk-Wesselius, J. E.,van den Berg, A. E, Maas, J. & Hovinga, D. (2020). Green Schoolyardsas Outdoor Learning Environments:Barriers and Solutions as Experiencedby Primary School Teachers. Front. Psychol. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02919