La evolución del lenguaje visual en el packaging del vino

  1. Pascual Cabrerizo, María 1
  2. Martínez Lanzán, Gloria 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

ISSN: 2695-9631

Any de publicació: 2022

Títol de l'exemplar: Monograph: "The most current advertising"

Volum: 10

Número: 2

Tipus: Article

DOI: 10.37467/REVVISUAL.V9.3594 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

Resum

Packaging plays a leading role in wine marketing: sight is the main sense that the buyer will use, so the relevance of visual language is almost as important as that of words in wine communication. This paper looks at the evolution of visual language in packaging through a literature review and the analysis of more than 500 samples. The results show a clear evolution in design towards originality, but also a shift from playing a basically persuasive role to being key in the identifying function and contributing to the informative function.

Referències bibliogràfiques

  • Barba, L. M. (2021). La cata de vinos. Grijalbo.
  • Blethen, C. (2007). The Wine Etiquette Guide. Trafford Publishing.
  • Bujanda, L. (2008). El vino a través de la historia. Bodegas Fernández de Piérola, S. L.
  • Casamayor, P. (2022). Le vin en 50 questions. Hachette.
  • Cobbold, D., & Durand-Viel, S. (2013). Le vin par l’étiquette. Hachette.
  • Hekkert, P. (2006). Design Aesthetics. Principles of pleasure in design. Psychology Science, 48(2), 157-172.
  • Hidalgo, L. (2002). Tratado de viticultura general. (3ª ed.). Mundi-Prensa.
  • Lunardo, R., & Guerinet, R. (2009). The influence of label on wine consumption: its effects on young consumers’ perception of authenticity and purchasing behavior. En M. Canavari, N. Cantore, A. Castellini, E. Pignatti & R. Spadoni (Eds.). International Marketing and Quality Food Products (pp. 279-295). Wagenigen Academic Publishers.
  • Marcial, M. V. (2005). Epigramas. Vol. II. Libros 8-14. Consejo superior de Investigaciones Científicas.
  • Neiman, O. (2021). Le vin c’est pas sorcier. Hachette.
  • Pascual, M., & Martínez, G. (2022a). La etiqueta de vino: la evolución de un género. En M. Ibáñez (Ed.). Enotradulengua. Géneros y tipos textuales en el sector del vino (pp. 35-53). Peter Lang.
  • Pascual, M., & Martínez, G. (2022b). ¿Qué nos dice el etiquetado del vino? En A. M. Martínez, C. Paradinas y D. Muñoz (Eds.). Comunicación y soluciones digitales para nuevos contenidos (pp. 365-378). Gedisa.
  • Peñín, J. (2008). Historia del vino. Espasa.
  • Phillips, R. (2018). Wine. A social and cultural history of the drink that changed our lives. Infinite Ideas.
  • Pitte, J. R. (2021). La bouteille de vin. Historie d’une révolution. Éditions Tallandier.
  • Pivot, B. (2006). Dictionnaire amoureux du vin. Plon.
  • Réglementation des capsules représentatives de droits (2013). Bulletin officiel des douanes, 6987, de 29 de agosto. https://bit.ly/3zBCDoB
  • Rocchi, B., & Stefani, G. (2016). Consumers’ perception of wine quality: A Case Study. International Journal of Wine Marketing, 18(1), 6-16. https://doi.org/10.1108/09547540610657641
  • Rouzet, E. y Seguin, G. (2005). El marketing del vino. Mundi-Prensa.
  • Russo, V., Mauri, M., Chiappa, M., Ciceri, A., & Fici, A. (2020). Neuromarketing e vino : il ruolo delle etichette e la percezione della qualità. En V. Russo & P. Marin (Eds.). Comunicare il vino. Tecniche di neuromarketing applicate (pp. 205-228). Guerini Next.
  • Serdio, E. (2015). Diccionario profesional del vino. (2.ª ed.). Global Marketing.
  • Teague, L. (2011). Judge a Wine by What it Wears. The Wall Street Journal. 7 de mayo. https://on.wsj.com/3vfX9s3
  • Valero, E. (2010). Marketing y distribución. En E. Valero & O. Llamazares (Eds.). Cómo dirigir una bodega (pp. 141-186). Global Marketing.
  • Vandyke-Price, P. (1985). Wine: Lore, legends and traditions. Hamlyn.
  • Wagner, P., Olsen, J., & Thach, L. (2010). Wine Marketing and Sales: Success Strategies for a Saturated Market. The Wine Appreciation Guild.
  • Wiesenthal, M. (2011). Gran Diccionario del vino. Edhasa.