Hacia una educación inclusiva. La Educación Especial ayer, hoy y mañana

  1. Ortiz González, María del Carmen 1
  1. 1 Universidad de Salamanca. Facultad de Educación
Revue:
Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

ISSN: 2530-0350

Année de publication: 2023

Volumen: 54

Número: 1

Pages: 11-24

Type: Article

DOI: 10.14201/SCERO202354125096 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

Résumé

In the beginning of the new millennium, it is possible to look back on the situation of special education, in order to close some doors and open some windows to help renew the air that we are going to breath in the areas of theory and practice in the diversity field. Therefore, this paper is a review at a terminology and conceptual level in order to focus on future perspectives of the philosophy of educational inclusion and good practices in a school for all. We advance the idea of promoting a rich environment while maintaining the differences of a diverse world, and of improving personal and multicultural capabilities in order to grow in a world without physical, moral, or social barriers. If we have positive attitudes toward persons with disabilities, and if we develop the required strategies to answer possible needs, it will be possible to host everyone who comes, welcome them, and offer them the required supports to help them find –together with their significant ones– the pathway for their lives.

Références bibliographiques

  • AINSCOW, M. (1995). Necesidades educativas en el aula. Guía para la formación del profesorado. Narcea.
  • AINSCOW, M. (1999). Tendiéndoles la mano a todos los estudiantes: algunos retos y oportunidades. Siglo Cero, 30(1), 181, 37-49.
  • ARNAIZ, P. (1996). Las escuelas son para todos. Siglo Cero, 27(2), 16, 25-34.
  • ARNÁIZ, P. (1997). Integración, segregación, inclusión. En P. ARNÁIZ y R. DE HARO (Eds.), 10 años de integración en España: análisis de la realidad y perspectivas de futuro (pp. 313- 35). Universidad de Murcia.
  • ARNÁIZ, P. (1999). Currículum y atención a la diversidad. En M. Á. VERDUGO y B. JORDÁN DE URRÍES (Coords.), Hacia una nueva concepción de la discapacidad. Actas de las III Jornadas Científicas de Investigación sobre Personas con Discapacidad (pp. 15- 39). Amarú.
  • ARNÁIZ, P. Y ORTIZ, M. C. (1997). El derecho a una educación inclusiva. En A. SÁNCHEZ y J. A. TORRES (Coords.), Educación Especial I. Una perspectiva curricular, organizativa y profesional (pp. 191-207). Pirámide.
  • BRON, H. Y SMITH, H. (1996). Normalisation. A reader for the nineties. Routledge.
  • FERGUSON, D (1995). Celebrating Diversity. A response. Remedial and Special Education, 16, 199-202.
  • FUCHS, D. Y FUCHS, L. (1994). Inclusive schools. Movement and the radicalization of Special Education Reform. Exceptional Children, 60(4), 294-309.
  • GARCÍA, C. (1999). Diversidad e inclusión. En A. SÁNCHEZ PALOMINO y otros, Los desafíos de la educación especial en el umbral del siglo XXI. Actas de las XVI Jornadas Nacionales de Universidades y Educación Especial (pp. 11-31). Universidad de Almería.
  • MEC-UNESCO. (1995). Informe final. Conferencia mundial sobre necesidades educativas especiales. Acceso y calidad. Autor.
  • O’BRIEN, J., FOREST, M., SNOW, J. Y PEARPOINT, J. (1989). Action for inclusion. How to Improve Schools by Welcoming Children with Special Needs Into Regular Classrooms. The Frontier College Press.
  • O’HANLON, CH. (1995). Inclusive Education in Europe. David Fulton.
  • ORTIZ, M. C. (1996). De las necesidades educativas especiales a la inclusión. Siglo Cero, 27(2), 164, 5-13.
  • ORTIZ, M. C. (1997). Hacia una escuela para todos. En P. ARNÁIZ Y R. DE HARO (Eds.), 10 años de integración en España: análisis de la realidad y perspectivas de futuro. Universidad de Murcia.
  • PEARPOINT, J. y FOREST, M. (1992). Foreword. En S. STAINBACH y W. STAINBACH, Curriculum Considerations in Inclusive Classrooms. (Faciliting Learning for All Students). Paul Brookes, XV-XVIII.
  • PORTER, G. Y RICHELER, D. (Dirs.). (1992). Réformer les écoles canadiennes. Des perspectives sur le handicap et l’integration. Institut Roeher.
  • PRIANTE, C. M. (1997). Cambio de actitudes y cambio organizacional para la inclusión de personas con discapacidad: desarrollo y aplicación de un programa en el ámbito empresarial. Proyecto de Investigación no publicado. Máster en Integración de Personas con Discapacidad. Instituto de Integración en la Comunidad. Universidad de Salamanca.
  • STAINBACK, S. Y STAINBACK, W. (Eds.). (1992). Curriculum considerations in inclusive classrooms. Facilitating Learning for All Students. Brookes.
  • UNESCO. (1994). Declaración de Salamanca. Conferencia Mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. Autor.
  • VERDUGO, M. Á. Y SOLER-SALA, V. (Eds.). (1996). Convención de los derechos del niño hacia el siglo XXI. Universidad de Salamanca/Unicef.
  • VLACHOU, A. (1999). Caminos hacia una educación inclusiva. Muralla.
  • WANG, M. C. (1995). Atención a la diversidad del alumnado. Narcea.