Paisajes contemporáneos de la abstracción geométricaLa retícula en el espacio escénico

  1. González Cubero, Josefina
Revista:
Proyecto, Progreso, Arquitectura

ISSN: 2173-1616 2171-6897

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Espacios del drama

Número: 28

Pàgines: 18-33

Tipus: Article

DOI: 10.12795/PPA.2023.I28.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Proyecto, Progreso, Arquitectura

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

The grid is the conceptual and formal support used as a paradigm of modernity in the plastic arts during the twentieth century, present avant la lettre in architecture, and an element of late incorporation to scenography in the conception of the scenic space, even though it is nourished by them. Given its scarce and sporadic presence on the stage in the last century, the article exposes the breath it acquires in its decline and the forms it adopts in the current century, mainly in the classical scenographic practice in the Italian-style theatre. Through a succinct selection of examples, and applying an analytical and comparative methodology, an examination and taxonomy of how the grid has been denoted in the scenic space and what it has connoted as a signifying system is provided. Text theatre, opera and dance are the artistic territories of the performing arts that have been explored to reveal the functional, plastic and significant aspects of the landscapes of geometric abstraction configured by the grid.

Referències bibliogràfiques

  • ARNHEIM, Rudolf. Arte y percepción visual. Madrid: Alianza Editorial, 1979.
  • ARONSON, Arnold. Postmodern Design. En: Theatre Journal [en línea]. Baltimore: Johns Hopkins University Press, March 1991, vol. 43, n.º 1, pp. 1-13 [consulta: 04-05-2023]. DOI: https://doi.org/10.2307/3207947.
  • BABLET, Denis. La scena e l’immagine. Saggio su Josef Svoboda. Torino: Einaudi, 1970.
  • BURIAN, Jarka. Joseph Svoboda: Theatre Artist in an Age of Science. En: Educational Theatre Journal [en línea]. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, May 1970, vol. 22, n.º 2, p. 123-145 [consulta: 05-05-2023]. DOI: https://doi.org/10.2307/3205717.
  • CATALÁ DOMÈNECH, Josep María. Formas de la visión compleja. Genealogía, historia y estética de la multipantalla. En: Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen. Valencia: Institut Valencià de Cultura, 2004, n.º 48, pp. 76-101. ISSN: 0214-6606.
  • CATALÁ DOMÈNECH, Josep María. Guía de perplejos. El cine imposible de León Siminiani. En: FERNÁNDEZ GUERRA, Vanesa; GABANTXO URIAGEREKA, Miren, comps. Territorios y Fronteras: Experiencias documentales contemporáneas. Bilbao: Servicio de Publicaciones de la Universidad del País Vasco, 2012, pp. 71-86.
  • CHESTERTON, Gilbert Keith. Orthodoxy. London: Bodley Head, 1908.
  • CORTÉS, Juan Antonio. Historia de la retícula en el siglo XX: De la estructura Dom-ino a los comienzos de los años setenta. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2013.
  • DIDI-HUBERMAN, Georges. Cuando las imágenes toman posición. Madrid: Machado Libros, 2008. El ojo de la historia, 1.
  • EASTERLING, Keller; GUZMÁN VERRI, V. La acción es la forma: La charla TED de Víctor Hugo. En: Revistarquis [en línea]. San Pedro: Universidad de Costa Rica, 2019, vol. 8, n.º 1, p. 43 [consulta: 04-05-2023]. DOI: https://doi.org/10.15517/ra.v8i1.35796.
  • ELDERFIELD, John. Grids. En: Artforum. New York: Artforum Media, May 1972, n.º 10, pp. 52-59.
  • FRIEDMAN, Yona. L’ordre compliqué. Paris-Tel Aviv: L’Éclat, 2008.
  • HEIDEGGER, Martin. Conferencias y artículos. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1994, pp. 107-119.
  • HORMIGÓN, Juan Antonio, ed. Investigaciones sobre el espacio escénico. Madrid: Alberto Corazón Editor, 1970.
  • GOLDIN, Amy. Patterns, Grids, and Painting. En: Artforum. New York: Artforum Media, Special Painting Issue, Sept. 1975, n.º 14, pp. 50-54.
  • JAVIER, Francisco. El espacio escénico como sistema significante y otras reflexiones en torno del espacio teatral (1979). Buenos Aires: Leviatán, 2016.
  • KRAUSS, Rosalind. Retículas (1979). En: Krauss, Rosalind E. La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza, 1996, pp. 23-37.
  • LEHMANN, Hans-Thies. Some notes on postdramatic theatre, a decade later. En: Repensar la dramaturgia. Errancia y Transformación. Murcia: CENDEAC, Centro Párraga, 2010, pp. 331-349.
  • LEHMANN, Hans-Thies, Teatro posdramático (1999). Murcia: CENDEAC, 2013.
  • MARTÍNEZ VALDERAS, Jara. Manual de espacio escénico. Terminología, fundamentos y proceso creativo. Granada: Tragacanto, 2017.
  • PAVIS, Patrice. Diccionario del teatro (1996). Barcelona-Buenos Aires-México: Paidós, 1998.
  • PAVIS, Patrice. Dictionnaire de la performance et du théâtre contemporain. Paris: Armand Colin, 2014.
  • SERLIO, Sebastiano. Il primo libro d'Architettura [...]. Il Secondo Libro di perspettiva. Paris: Jehan Barbé, 1545.
  • STANISLAVSKI, Konstantin. El arte escénico. México-Madrid: Siglo Veintiuno Editores, 2003.
  • STEPUN, Fedor [Fyodor]. El teatro y el cine. Madrid: Taurus, 1960.
  • URSINI URŠIČ, Giorgio, ed. El mundo en un espejo. Josef Svoboda (catálogo de exposición). Madrid: Teatro Fernán Gómez. Centro de Arte, 2009.