El documental como herramienta de denuncia de la situación carcelaria y la impunidad judicial en América Latina

  1. Calvo de Castro, Pablo
  2. Sánchez Diez, Ingrid Estíbaliz 1
  3. Alzate Giraldo, Alberto Alejando
  1. 1 Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria
    info

    Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria

    Medellín, Colombia

    ROR https://ror.org/00s9vmn82

Revista:
Palobra: Palabra que obra

ISSN: 2346-2884

Año de publicación: 2021

Volumen: 21

Número: 2

Páginas: 261-275

Tipo: Artículo

DOI: 10.32997/2346-2884-VOL.21-NUM.2-2021-3889 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Palobra: Palabra que obra

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This text addresses the representations of the violation of rights in the judicial and penitentiary context of Latin America. An analytical review of six documentary feature films is carried out. These films investigate the subject of criminal law and the subject of the judicial system. The research offers a reflection on the strengths of documentary cinema as a reporting tool to make particular situations visible. Documentary cinema can also promote effective changes in systems that affect society as a whole. Furthermore, these study areas are in a context of inequality common to many sectors of the population in Latin America. A situation that has been attended by documentary cinema since the arrival of the New Latin American Cinema. Using a qualitative methodology, the following films are analyzed: The island of the lost children (Florence Jaugey, 2001, Nicaragua), The prison and the street (Liliana Sulzbach, 2004, Brazil), Justice (María Augusta Ramos, 2004, Brazil - Holland), The old thieves. The legends of Artegio (Everardo González, 2007, Mexico), Presumed guilty (Roberto Hernández and Geoffrey Smith, 2008, Mexico) and Claudia (Marcel Gonnet Wainmayer, 2010, Argentina). The results obtained are reflected from an analytical perspective that identifies those narrative strategies that consolidated the social focus of the documentary. Today these strategies have not lost their validity but have been adapted to continue reporting situations of injustice.

Referencias bibliográficas

  • Aumont, J. y Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona. Paidós.
  • Barnouw, E. (1996). El documental, historia y estilo. Barcelona: Gedisa.
  • Bordwell, D., Staiger, J. y Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona: Paidós.
  • Calvo de Castro P. (2019). Cine documental latinoamericano: conclusiones con base en un estudio trasversal con enfoque contextual y formal de 100 películas documentales. Kepes, 16(20), 126-151. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.6
  • Cavalcanti Tedesco, M. y Núñez, F. (2014). Pensar el documental en Latinoamérica: el singular método fílmico de Marta rodríguez y Jorge Silva. Cine Documental, 10, 27-44. https://goo.gl/ZQt2BK
  • Cerdán Los Arcos, J. (2015). Un lugar ético para las imágenes documentales (en el contexto de las ciencias sociales), en Fernández Guerra, V. (Coord.). Revisitando el documental; de Flaherty al webdoc. Cuadernos Artesanos de Comunicación. N. 83. La Laguna (Tenerife): Latina. https://goo.gl/QWM3BR
  • Flick, U. (2002). An introduction to Qualitative Methodology. Chicago: Markham.
  • Gómez Tarín, F. J. (2006). El Análisis de un texto fílmico. Castellón: Beira Interior.
  • Gómez Tarín, F. J. (2011). Elementos de Narrativa Audiovisual. Expresión y narración. Santander: Shangrila.
  • Gutiérrez San Miguel, B. (2006). Teoría de la narración audiovisual. Madrid: Cátedra. Signo e Imagen.
  • King, J. (1994). El carrete Mágico. Una historia del cine latinoamericano. Bogotá: Tercer Mundo.
  • Montiel, A. (2002). El desfile y la quietud. Análisis fílmico versus Historia del Cine. Valencia: Generalitat Valenciana.
  • Nichols, B. (2001). Los documentales y el modernismo: 1919-1939. Comunicación y Sociedad, Vol XIV, 2, 71-91.
  • Nichols, B. (2013). Introducción al documental. México DF: UNAM.
  • Pérez Murillo, M. D. (2010). Temas del cine documental como fuente para la historia de América Latina en el SXX. Naveg@mérica. Revista electrónica de la Asociación Española de Americanistas, 4, 1-15. http://revistas.um.es/navegamerica/article/view/99931
  • Plantinga, C. (1997). Rhetoric and Representation in Nonfiction Film. Nueva York: Cambridge University Press.
  • Renov, M. (1993). Theorizing Documentary. New York: Routledge.
  • Ruffinelli, J. (2012). América Latina en 130 documentales. Santiago de Chile: Uqbar Editores.
  • Schroeder Rodríguez, P. A. (2013). Teoría del Nuevo Cine Latinoamericano: de la militancia al neobarroco. Valenciana, 12, 129-154. https://bit.ly/3wFjY8c
  • Waldman, G. (2016). Apuntes para una cartografía (parcial) de la literatura latinoamericana a lo largo de los últimos cincuenta años. Del Boom a la nueva narrativa. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 226, 335-378. https://bit.ly/3ktiDN2