El periodismo como elemento decisivo en la trama de las series policiacas
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1137-0734
Year of publication: 2023
Issue Title: Símbolos para Europa
Volume: 28
Issue: 1
Pages: 191-204
Type: Article
More publications in: Historia y comunicación social
Abstract
The media play a key role in the script of Spanish police series. To quantify the presence of journalism, the series with police officers and journalists from the years 2020 and 2021 on Amazon Prime, Movistar, HBO and Netflix, mentioned in chronological order of appearance, have been selected. This research uses a structuralist method inspired by the book Morphology of the tale (1928), by the Russian Vladimir Propp, who extracted 31 irreducible functions or actions after analyzing one hundred traditional tales. This work is based on the self-made template Morphology of the journalist in the cinema, with 70 functions. Ten series with 81 chapters in total that show how the appearance of the press is frequent in the script.
Bibliographic References
- Aumont, J.; Bergala, A.; M., Michel y V. Marc (1996). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona: Paidós.
- Barris, A. (1976): Stop the presses! The newspaperman in American Films. Cranbury, New Jersey: A.S.Barnes and Co.
- Bazin, A. (2001). ¿Qué es el cine? Madrid: Libros de Cine Rialp.
- Bernárdez-Rodal, A. y Padilla-Castillo, G. (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016). Revista Latina De Comunicación Social, (73), pp. 1247-1266. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1305
- Bezunartea, O.; Cantalapiedra, M.J.; Coca, C.; Genaut, A.; Peña, S. y Pérez, J.A. (2007). Periodistas de cine y ética. Ámbitos, revista internacional de comunicacion, número 16, pp. 369-393.
- Bezunartea, O.; Cantalapiedra, M.J.; Coca, C.; Genaut, A.; Peña, S. y Pérez, J.A. (2007). Si hay sangre, hay noticia: recetas cinematográficas para el éxito periodístico. Palabra Clave, volumen 10, número 2, pp. 61-74.
- Bezunartea, O.; Cantalapiedra, M.J.; Coca, C.; Genaut, A.; Peña, S. y Pérez, J.A. (2008). ¿Y qué? Es periodista y además es guapa. Mujeres periodistas en el cine. Zer, volumen 13, número 25, pp. 221-242.
- Bezunartea, O.; Cantalapiedra, M.J.; Coca, C.; Genaut, A.; Peña, S. y Pérez, J.A. (2008). Divismo y narcisismo de los periodistas en el cine. Textual&VisualMedia: revista de la Sociedad Española de Periodística, número 1, pp. 107-120.
- Bezunartea, O.; Cantalapiedra, M.J.; Coca, C.; Genaut, A.; Peña, S. y Pérez, J.A. (2010). El perfil de los periodistas en el cine: tópicos agigantados. Intercom-Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. Volumen 33, número 1, p. 145.
- Bunyol, J.M. (2017). Historias de portada. 50 películas esenciales sobre periodismo. Barcelona: Editorial UOC.
- Camporesi, V. (2014). Pensar la historia del cine. Madrid: Cátedra.
- Canet, F. y Prósper, J. (2009). Narrativa audiovisual. Estrategias y recursos. Madrid: Síntesis.
- Caparrós Lera, J.M. (2007). Guía del espectador de cine. Madrid: Alianza Editorial.
- Cascajosa Virino, C. (2016). La cultura de las series. Barcelona: Laertes.
- Ehrlich, M C. (2006): Journalism in the movies. Illinois (EEUU): University of Illinois Press.
- Fedele, M., Planells-de-la-Maza, A.-J., & Rey, E. (2021). La ficción seriada desde el mitoanálisis: aproximación cualitativa a los argumentos universales en Netflix, Prime Video y HBO. Profesional de la Información, 30 (2). https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.21.
- Gómez-Tarín, F.J.; Marzal, J.J. (Coord.) (2015). Diccionario de conceptos y términos audiovisuales. Madrid: Cátedra, Signo e Imagen.
- Good, Howard (1989): Outcasts: The image of the journalists in contemporary filme. London: The Scarecrow Press.
- Good, Howard (2008): Journalism ethics goes to the movies. Maryland (EEUU): Rowman and Littlefield.
- Hernández-Carrillo, Cristina (2022). El retrato de la mujer adolescente en las ficciones televisivas contemporáneas. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria 22 (2), pp. 217-235, https://dx.doi.org/10.5209/arab.79556
- Lacalle Zalduendo, Claro (2022). Maternidades disfóricas en el policiaco televisivo español. Revista Signa 31 (2022), pp. 63-72 DOI: https://10.5944/signa.vol31.2022.32191
- Laviana, J. C. (1996): Los chicos de la prensa. Madrid: Nickel Odeón Dos.
- Marcos Ramos, María (2022). ETA catódica. Terrorismo en la ficción televisiva. Barcelona: Laertes.
- Mateos-Pérez, J. (2021). La investigación sobre series de televisión españolas de ficción. Un estudio de revisión crítica (1998-2020). Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 12(1), pp. 171-190. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM000016
- McNair, B. (2010). Journalists in filme. Heroes and Villains. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd.
- Mera Fernández, M. (2008): Periodistas de película. La imagen de la profesión periodística a través del cine. Revista Estudios sobre el mensaje periodístico, número 14, pp. 505-525. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0808110505A/11987
- Mínguez Santos, L. (2012): Periodistas de cine. El cuarto poder en el séptimo arte. Madrid: T&B Editores.
- Osorio Iglesias, O. (2009). La imagen de la periodista profesional en el cine de ficción de 1990 a 1999. Tesis en la Universidad de A Coruña.
- Pastor, Á. (2010). Quiero ser periodista: tras las motivaciones de la profesión periodística. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación. Número 34, volumen XVII, pp. 191-200. Recuperado de Dialnet-QuieroSerPeriodista-3167093.pdf
- Paz, M.A. y Montero, J. (1999). Creando la realidad. El cine informativo (1895-1945). Barcelona: Ariel Comunicación.
- Pérez Adán, J. (ed). (2004). Cine y sociedad. Prácticas de Ciencias Sociales. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.
- Propp, V. (1971). Morfología del cuento. Madrid: Editorial Fundamentos.
- Propp, V. (2011). Morfología del cuento. Madrid: Akal.
- San José de la Rosa, C. (2017). El perfil del periodista en el cine español (1942-2012). Tesis en la Universidad de Valladolid.
- San José de la Rosa, C. y Gil-Torres, A. (2019a). Cine para aprender: de los cuentos de Vladimir Propp a las películas españolas con periodistas. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, Vol. 8 (2), 2019: 42-66 ISSN: 2254-4496 http://revistacaracteres.net
- San José de la Rosa, C., Miguel Borrás, M. y Gil Torres, A. (2019b). Representación del periodista en el cine español desde 1990 hasta 2010. Doxa Comunicación, 29, pp. 139-159.
- San José de la Rosa, C., Miguel Borrás, M., & Gil-Torres, A. (2020). Periodistas en el cine español: héroes comprometidos con la verdad. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 26 (1), 317-326. https://doi.org/10.5209/esmp.67310
- San José de la Rosa, C. (2021). Estructuralismo de Propp en los periodistas héroes y villanos del cine español. Vivat Academia, 154, 245-262. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1350
- San José-De la Rosa, C., Gil-Torres , A. & Miguel-Borrás, M. (2022). El periodismo como protagonista esencial en la trama de la serie The Crown. Revista De Comunicación, 21(2), 263–283. https://doi.org/10.26441/RC21.2-2022-A13
- Tello Díaz, L. (2011). La imagen y la ética del periodista en el cine español (1896-2010). Tesis doctoral presentada en la Universidad Complutense de Madrid.