Instrumento para la identificación de competencias digitales docentesValidación de un instrumento basado en el DigCompEdu en la Universidad de la Salle, Colombia

  1. Betancur-Chicué, Viviana 1
  2. Goméz-Ardila, Sergio-Eduardo 1
  3. Cárdenas-Rodríguez, Yiny-Paola 1
  4. Hernández-Gómez, Sergio -Andrés 1
  5. Galindo-Cuesta, Jairo-Alberto 1
  6. Cadrazco-Suárez, Maryi-Adriana 1
  1. 1 Universidad de la Salle
Revista:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: La Investigación en Educación: innovación pedagógica y educación virtual

Número: 41

Páginas: 27-46

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Prisma Social: revista de investigación social

Resumen

There are multiple instruments for the diagnosis of digital competence in teaching (DTC), which require adaptations to suit the needs of each context in which the measurement is intended to be carried out. The study presents the validation of an instrument constructed at the University of La Salle, Colombia, to assess digital competence in teaching from the three areas of DigCompEdu linked to the pedagogical component, enriched in turn, with items for the identification of technological mediations in each area. For the construction of the instrument, references were compared, the areas were delimited, the items were designed and, after being submitted to peer review, a pilot test was implemented, from which statistical tests were applied to confirm its validity. It is concluded that the instrument is valid to identify the level of self-perception of the CDD in university contexts in the area of pedagogy and it is recommended to expand the application sample to confirm its relevance, as well as to integrate qualitative components that allow in-depth analysis of teaching know-how in order to offer contextualised training.

Referencias bibliográficas

  • Aráuz, A. F. (2015). Aplicación del análisis factorial confirmatorio a un modelo de medición del rendimiento académico en lectura. Revista de Ciencias Económicas, 33(2), 39-65. https://doi.org/10.15517/rce.v33i2.22216
  • Basantes, A., Cabezas, M. y Casillas, S. (2020). Los nano-MOOC como herramienta de formación en competencia digital docente. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, E32, 202-214. https://www.proquest.com/publiccontent/docview/2452331341/abstract/ADC43C69A8694F73PQ/1
  • Benali, M., Kaddouri, M. & Azzimani, T. (2018). Digital competence of Moroccan teachers of English. International Journal of Education and Development Using ICT, 14(2). https://www.learntechlib.org/p/184691/
  • Betancur-Chicué, V & García-Valcárcel, A. (2022). Necesidades de formación y referentes de evaluación en torno a la competencia digital docente: Revisión sistemática. Fonseca, Journal of Communication, 25, 25. https://doi.org/10.14201/fjc.29603
  • Bucci, T. T., Cherup, S., Cunningham, A. & Petrosino, A. J. (2003). ISTE standards in teacher education: A collection of practical examples. The Teacher Educator, 39(2), 95-114.
  • Butcher, N. (2019). Marco de competencias docentes en materia de TIC. UNESCO.
  • Cabero-Almenara, J. & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente “DigCompEdu”. Traducción y adaptación del cuestionario “DigCompEdu Check-In". EDMETIC, 9(1), 1. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
  • Cabero, J., Romero, J. y Palacios, A. (2020). Evaluación de los Marcos de Competencias Digitales Docentes mediante juicio de experto: utilización del coeficiente de competencia experta. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(2), 275-293. https://doi.org/10.7821/naer.2020.7.578
  • Castañeda, L., Esteve, F. y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia (RED), 56, 56. https://revistas.um.es/red/article/view/321581
  • Cepeda, M. P. y García, L. P. (2020). Competencias TIC en docentes de un programa de ciencias de la salud de Bogotá. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 73, 157-173. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1607
  • Comisión Europea. (2021). Análisis n.o 02/2021: medidas de la UE para atender el bajo nivel de competencias digitales. Tribunal de cuentas europeo. https://www.eca.europa.eu/es/Pages/DocItem.aspx?did=58096
  • Contreras, J., Piedrahita, A. y Ramírez, I. (2019). Competencias digitales, desarrollo y validación de un instrumento para su valoración en el contexto colombiano (Development and Validation of an Instrument to Assess Digital Competences in Colombia). Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(20). https://ssrn.com/abstract=3527544
  • Dias, S., Moreira, J. A. & Ferreira, A. G. (2020). Assessment of University Teachers on their digital competences. QWERTY - Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education, 15(1), 50-69. http://www.ckbg.org/qwerty/index.php/qwerty/article/view/341
  • Domingo, M., Bosco, A., Carrasco, S. y Sánchez, J. A. (2020). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-182. https://revistas.um.es/rie/article/view/340551/277061
  • Fernanda, M., Saavedra, C., Pilar, P. D., Barrios, M. y Zea, C. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Ministerio de Educación Nacional.
  • Fuentes, A., López, J. y Pozo, S. (2019). Análisis de la competencia digital docente: factor clave en el desempeño de pedagogías activas con realidad aumentada. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación - REICE, 17(2). https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002
  • García-Ruiz, R., Buenestado-Fernández, M. & Ramírez-Montoya, M. S. (2023). Evaluación de la competencia digital docente: instrumentos, resultados y propuestas. Revisión sistemática de la literatura. Educación XX1, 26(1), 1. https://doi.org/10.5944/educxx1.33520
  • Garzón, A., Martínez, T. S., Ortega, J. L., Marín, J. A. & Gómez, G. (2020). Teacher Training in Lifelong Learning—The Importance of Digital Competence in the Encouragement of Teaching Innovation. Sustainability (Basel, Switzerland), 12(7), 2852–. https://doi.org/10.3390/su12072852
  • Ghomi, M. & Redecker, C. (2019). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. CSEDU (1), 541-548. https://doi.org/10.5220/0007679005410548
  • INTEF. (2017). Marco común de competencia digital docente. http://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
  • Ministerio de Educación Nacional – MEN. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf
  • Lucas, M., Bem, P., Siddiq, F., Moreira, A. & Redecker, C. (2021). The relation between in-service teachers’ digital competence and personal and contextual factors: What matters most? Computers & Education, 160, 104052. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104052
  • Llopis, M., Viñoles, V., Esteve-Mon, F. & Segura, J. (2021). Diagnostic and educational self-assessment of the digital competence of university teachers. Nordic Journal of Digital Literacy, 16(3-4), 115-131. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2021-03-04-03
  • Pinto-Santos, A. R., Pérez-García, A. & Darder-Mesquida, A. (2022). Development of Teaching Digital Competence in Initial Teacher Training: A Systematic Review. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 14(1), 1-15. https://eric.ed.gov/?id=EJ1334493
  • Prieto-Ballester, J. M., Revuelta-Domínguez, F.-I. & Pedrera-Rodríguez, M.-I. (2021). Secondary School Teachers Self-Perception of Digital Teaching Competence in Spain Following COVID-19 Confinement. Education Sciences, 11(8), 8. https://doi.org/10.3390/educsci11080407
  • Punie, Y. & Redecker, C. (2020), European Framework for the Digital Competence of Educators. DigCompEdu. https://doi.org/10.2760/178382.
  • Restrepo, S. y Cifuentes, M. S. (2020). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital en Educación Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 28, 932-961.
  • Ruiz-Cabezas, A., Medina, M. C., Pérez, E. & Medina, A. (2020). University teachers’ training: the Digital Competence. [Formación del profesorado Universitario en la Competencia Digital]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 58, 181-215. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74676
  • Segrera, J. R., Páez, H. D. y Tovar, A. P. (2020). Competencias digitales de los futuros profesionales en tiempos de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(Esp.11), 222-232. https://www.redalyc.org/journal/279/27964922015/html/
  • Tomczyk, ?., Jáuregui, V. C., de La Higuera Amato, C. A., Muñoz, D., Arteaga, M., Oyelere, S. S., Akyar, Ö. Y. & Porta, M. (2021). Are teachers techno-optimists or techno-pessimists? A pilot comparative among teachers in Bolivia, Brazil, the Dominican Republic, Ecuador, Finland, Poland, Turkey, and Uruguay. Education and Information Technologies, 26(3), 2715-2741. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10380-4
  • Tourón, J., Martín, D., Asencio, N., Pradas, S. & Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD) / Construct validation of a questionnaire to measure teachers’ digital competence (TDC). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54. https://www.jstor.org/stable/26451540
  • UNESCO. (2011). UNESCO ICT competency framework for teachers.
  • UNESCO. (2012). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024