Entre Nietzsche y Spinozaestética afectiva desde la voluntad de poder

  1. Casado Chamizo, Sergio 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Revista de filosofía

ISSN: 0034-8244 1988-284X

Año de publicación: 2021

Número: 46

Páginas: 293-312

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/RESF.67419 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista de filosofía

Resumen

This article proposes an aesthetical interpretation of the relationship between philosophicals systems of Spinoza and Nietzsche from a common ontological basis. Although it is difficult to defend a reading of Spinoza by Nietzsche, if we go to the mediation from Indian thought between the pillars of their respective systems, we can establish a relationship between the will to power and the spinozist conatus. The propose of this research is twofold: on the one hand, to propose an aesthetical interpretation to the Spinoza’s philosophy from his system of affections; and, from there, mark to the affective foundation of this aesthetics from the Nietzschean will to power.

Referencias bibliográficas

  • Astor, D. (2018): Nietzsche. La zozobra del presente, Barcelona, Acantilado.
  • Barrios, M. (1990): La voluntad de poder como amor, Barcelona, Ediciones del Serbal.
  • Carvajal, J. y Cámara, M.ª L. de la (2008): Spinoza: de la física a la historia, Cuenca, Ediciones Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Castellanos Rodríguez, B. (2015): El inconsciente ontológico de Gilles Deleuze, Madrid, Dykinson.
  • Deleuze, G. (2004): Spinoza: filosofía práctica, Buenos Aires, Tusquets.
  • Deleuze, G. (2016): Nietzsche y la filosofía, Barcelona, Anagrama.
  • Domínguez, A. (2019): Spinoza. Vida, escritos y sistema de filosofía moral. Madrid: Guillermo Escolar.
  • Espinosa Rubio, L. (2001): “Spinoza y el cristianismo”. Cuadernos salmantinos de filosofía, 28, pp. 65-78.
  • Foucault, M. (1988): Nietzsche, la genealogía, la historia, Valencia, Pre-Textos.
  • Halbfass, W. (2003): “Schelling and Schopenhauer”, en A. L. Macfie (ed.), Eastern Influences on Western Philosophy: A Reader, Edinburgh, Edinburgh University Press, pp. 161-186.
  • Hoyos Sánchez, I. (2011): “La ontología naturalista de Spinoza como ontología de la pasión”. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 45, pp. 95-122.
  • Jara, J. (1998): Nietzsche, un pensador póstumo. El cuerpo como centro de gravedad, Barcelona, Anthropos/Universidad de Valparaíso.
  • Jiménez Moreno, L. (2001): Nietzsche: Antropología y Nihilismo, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.
  • Lenoir, F. (2019): El milagro Spinoza. Una filosofía para iluminar la vida, Barcelona, Ariel.
  • Maillard, Ch. (2014): India, Valencia, Pre-Textos.
  • Misrahi, R. (1975): Spinoza, Madrid, Edaf.
  • Modak, M. S. (1934): “Spinozistic Substance and Upanishadic Self: A Comparative Study”. Philosophy, 6, 24, pp. 446-458.
  • Nietzsche, F. (2008-2010): Fragmentos póstumos, Madrid, Tecnos. 4 vols.
  • Nietzsche, F. (2011): Obras completas, Madrid, Tecnos. 4 vols.
  • Nietzsche, F. (2012): Correspondencia, Madrid, Trotta. 6 vols.
  • Pablos Escalante, R. de (2016): “La voluntad como deseo consciente: Kuno Fischer entre Spinoza y Nietzsche”. Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 1, pp. 137-161.
  • Roldán López, C. (2018): “Nietzsche con Spinoza: estética de la inmanencia y potencia artística del pensamiento”. Claridades. Revista de filosofía, 10, pp. 93-105.
  • Said, E. W. (2012): Orientalismo, Barcelona, Debolsillo.
  • Sánchez Meca, D. (2005): Nietzsche. La experiencia dionisíaca del mundo, Madrid, Tecnos.
  • Sánchez Meca, D. (2013): “Psicofisiología nietzscheana del arte y de la decadencia”, en Rivera de Rosales, J. y López Sanz, Mª. C.: El cuerpo. Perspectivas filosóficas, Madrid, UNED.
  • Spinoza, B. (1988): Correspondencia, Madrid, Alianza.
  • Spinoza, B. (1990): Tratado breve, Madrid, Alianza.
  • Spinoza, B. (2013): Tratado político, Madrid, Alianza.
  • Spinoza, B. (2014): Tratado de la reforma del entendimiento. Principios de la filosofía de Descartes. Pensamientos metafísicos, Madrid, Alianza.
  • Spinoza, B. (2016): Ética demostrada según el orden geométrico, Madrid, Alianza.