Juegos en tiempo de violencia
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 2174-2464
Year of publication: 2019
Issue: 18
Pages: 278-297
Type: Article
More publications in: Impossibilia
Abstract
From the analysis of the Memoirs of six contemporary authors, this paper goes in depth in the games played by children, as this activity is narrated in the selected works. In this way, we will see not only how the Spanish Civil War and the post-war period influenced the childhood of the main characters, but also how children interpret violence through diversion. Moreover, we study the space where those games took place: the urban space for little boys and the private location of the house of the childhood for the girls.
Bibliographic References
- ABELLA, Rafael (2004). La vida cotidiana durante la guerra civil. La España nacional.Barcelona: Editorial Planeta.
- ALDECOA, Josefina (2004). En la distancia. Madrid: Alfaguara.
- ALTED VIGIL, Alicia (1996). Las consecuencias de la Guerra Civil española en los niños dela República: de la dispersión al exilio. Espacio, tiempo y forma, Serie V, H.ª Contemporánea, t.9, 207-228.
- ALTED VIGIL, Alicia (2005). La voz de los vencidos. El exilio republicano de 1939. Madrid:Santillana Ediciones Generales.
- ARMIÑÁN, Jaime de (2000). La dulce España. Memorias de un niño partido en dos. Barcelona:Tusquets Editores.
- BACHELARD, Gaston (1965). La poética del espacio. México: Fondo de Cultura Económica.
- BAENA, Rosalía (2000). Childhood: la autobiografía de infancia como subgénero narrativo enauge. Rilce, 16, 3, 479-489.
- BENJAMIN, Walter (1974). La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre historia. Santiago deChile: Ediciones LOM.
- CORREDERA GONZÁLEZ, María (2010). La guerra civil española en la novela actual.Silencio y diálogo entre generaciones. Madrid y Frankfurt am Main: Iberoamericana y Vervuert.
- FREUD, Sigmund (1981). El poeta y los sueños diurnos. En Obras completas. Tomo II (4ª ed.,pp. 1343-1348). Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
- GRAS, Dunia (1998). El cuarto de atrás: intertextualidad, juego y tiempo. Espéculo. Revista deestudios literarios. https://webs.ucm.es/info/especulo/cmgaite/dgras.htm [25/07/2019].
- M. REVERTE, Jorge (2018). Una infancia feliz en una España feroz. La vida de un niño en losaños cincuenta. Barcelona: Espasa.
- MARTÍN GAITE, Carmen (1978). El cuarto de atrás. Barcelona: Ediciones Destino.
- MORADIELLOS, Enrique (2014). El franquismo no fue un páramo cultural. Babelia. https://elpais.com/cultura/2014/12/30/babelia/1419944327_087282.html [08/01/2019].
- PAYÁ RICO, Andrés (2013). Aprender deleitando. El juego infantil en la pedagogía españoladel siglo XX. Bordón. Revista de pedagogía, 65, 1, 37-46.
- PIAGET, Jean (1961). La formación del símbolo en el niño. Imitación, juego y sueño. Imagen yrepresentación. México: Fondo de Cultura Económica.
- PONCE DE LÉON, José Luis S. (1971). La novela española de la guerra civil (1936-1939).Madrid: Ínsula.
- RIERA, Carme (2013). Tiempo de inocencia. Madrid: Alfaguara.
- RUIZ DE VELASCO GÁLVEZ, Ángeles y ABAD MOLINA, Javier (2014). El juegosimbólico. Barcelona: Editorial GRAÓ.
- RUIZ FRANCO, Rosario (2007). ¿Eternas menores? Las mujeres en el franquismo. Madrid:Editorial Biblioteca Nueva.
- SALAS LARRAZÁBAL, Ramón (1977). Pérdidas de la guerra. Barcelona: Planeta.
- SALINAS, Jaime (2003). Travesías. Barcelona: Tusquets Editores.
- SEVILLANO CALERO, Francisco (2012). La imagen del enemigo en la Guerra Civilespañola. En CANAL, Jordi y GONZÁLEZ CALLEJA, Eduardo. Guerra Civiles. Una clavepara entender la Europa de los siglos XIX y XX (pp. 105-117). Madrid: Casa de Velázquez.
- SIERRA, Verónica (2009). Palabras huérfanas. Los niños y la Guerra Civil. Madrid: SantillanaEdiciones Generales.
- TORRES, Rafael (2002). Víctimas de la victoria. Madrid: Oberon.
- VIGNA, Gaetano Antonio (2018). Tres miradas emocionadas al espacio en los textosmemorísticos. Cuadernos de Aleph, 10, 79-93.
- WIEVIORKA, Annette (1998). L’ère du témoin. Paris: Plon.