La enseñanza de la química desde la perspectiva de la Química Verde

  1. González-García, Pía José
  2. Pérez-Mendez, Claudio
  3. Figueroa-Duarte, Sebastián
Revue:
Revista Científica

ISSN: 0124-2253 2344-8350

Année de publication: 2016

Titre de la publication: January-April 2016

Volumen: 24

Número: 1

Pages: 24-40

Type: Article

DOI: 10.14483/UDISTRITAL.JOUR.RC.2016.24.A3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Revista Científica

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Green Chemistry (GC), as a research area, understood as the development of methodologies to modify products or processes in order to reduce or eliminate the risks posed to the environment and human health. Thus it is allowing research project lines in building knowledge and didactic approaches of the sciences, and to be considered as part of the ministerial programs. The objective of this study was to know and understand the significance given by teachers in the area to GC as a perspective for education. From the speeches issued by teachers participating in the study, four categories, was built. GC as: context for teaching chemistry, through significant learning chemistry appropriation, motivating environmental awareness and reflection of the institution and its relationship with teachers.

Références bibliographiques

  • Aduriz-Bravo, A. (2005). Hacia una didáctica de las ciencias experimentales basada en modelos. Segundo Congreso Internacional de Didáctica.
  • Aleixandre, M. (1997). Didáctica de las Ciencias Experimentales. ALAMBIQUE.
  • Anastas, P., & Kirchhoff, M. (2002). Origins, Currents Status, and Future Challenges of Green Chemistry . Accounts of Chemical Research, 35, 686-694.
  • Anastas, P., & Warner, J. (1998). Green Chemistry. Theory and practice . Oxford: Oxford University Press.
  • Anastas, P., & Warner, J. (2000). Green Chemistry: Theory and Practice. Estados Unidos: Oxford.
  • Anastas, P., & Williamson, T. (1996). Green Chemistry: An Overview. In Green Chemistry: Design Chemistry for the Environment. Washington, DC: ACS Synposium Series 626.
  • Andraos, J. (2011). A Database Tool for Process Chemists and Chemical Engineers to Gauge the Material and Synthetic Efficiencies of Synthesis Plans to Industrially Important Targets. Pure Appl. CHem, 83, 1362-1378.
  • Beyond Benning. (2014). http://www.beyondbening.org/about.html.
  • Bourne, R., & Poliakoff, M. (2011). Green Chemistry: what is the way forward? Mendeleev Commun, 21(5), 235-238.
  • Clark, J., Hunt, A., & Summerton, L. (2009). Green Chemistry for postgraduates. Educación Química.
  • Dunn, P. (2012). The importance of Green Chemistry in Process research and Development. Chem. Soc.Rev, 41, 1452-1461.
  • Eggleston, J. (1992). Teaching design and Technology. Buckingham: Open University Press.
  • Fernades de Goes, L., Hernrique Leal, S., Corio, P., & Fernadez, C. (2013). Aspecto do conhecimiento pedagógico do conteúdo de química verde em professores universitarios de química. Edu. quím., , 113-123.
  • García, E., González, J., López, A., Luján, J., Gordillo, M., Osorio, C., & Valdés, C. (2001). Ciencia, Tecnología y Sociedad: Una aproximación conceptual. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).
  • Gimeno Sacristan, J., & Pérez Gomez, A. (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Morata.
  • Izquierdo, M. (2003). Un nuevo enfoque de la Enseñanza de la Química: Contextualizar y Modelizar. Anales de La Asociación Química Argentina.
  • Lemke, J. (1997). Aprender a hablar ciencias. Lenguaje, aprendizaje y valores. Barcelona: PAIDOS.
  • Macedo, B., Katzkowicz, R, & Quintanilla , M. (2006). La educación de los derechos humanos desde una visión naturalizada de la ciencia y su enseñanza: aportes para la formación ciudadana. Construyendo ciudadanía a través de la educación científica. Santiago: UNESCO.
  • Meinardi, E. (2010). Educar en Ciencias. Buenos Aires: PAIDOS.
  • Meinardi, E., Revel-Chion, A., & González, E. (1998). Teoría y práctica de la educación ambiental. Buenos Aires, Argentina: AIQUE.
  • Mestres, R. (2010). A brief structured view of Green Chemistry: Principles and Practice. Chemical Society Reviews, 301-312.
  • Mestres, R. (2011). Química Sostenible. Madrid: Síntesis.
  • MINEDUC. (2014). Ministerio de Educación de Chile. Obtenido de http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/w3-channel.html
  • Moreira, M. (1994). Cambio conceptual : crítica a modelos actuales y una propuesta a a la luz de la teoría del aprendizaje significativo. Science and Mathematics Educations for the 21 st Century: Towards Innovatory Approaches. Concepción.
  • Mucchielli, A. (2001). Diccionario de métodos cualitativos en ciencias humanas y sociales. SINTESIS.
  • REDQS. (2014). Red Española de Química Sostenible. Obtenido de Http://redqs.s43eatj.com/redqs//presentacion/es/mision.jsp Solbes-Matarredona, J., & Torres-Merchán, N. Y. (2015). Alternativas para reflexionar aspectos críticos de la ciencia en el aula. Revista Científica, 2(22), 31-44. https://doi.org/10.14483/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.22.a3
  • Taylor , S., & Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós .
  • Winterton, N. (2001). Green Chem, 3, 73-75.