Necesito tiempo para aprender a medir el tiempo

  1. José Roberto Arias García
  2. Beatriz Fernández Díez
Journal:
Cuadernos de pedagogía

ISSN: 0210-0630 2386-6322

Year of publication: 2023

Issue: 547

Type: Article

More publications in: Cuadernos de pedagogía

Abstract

There are many aspects that every person must incorporate into their baggage of knowledge to be an active part of society. Measuring time is one of them. Breaking it down facilitates learning and valuing the contribution of other subjects that work on it is invaluable support.

Bibliographic References

  • Albaracín, Ll., Badillo, E., Giménez, J., Vanegas, Y. y Vilella, X. (2018). Aprender a enseñar matemáticas en la educación primaria. Síntesis.
  • Arias, J. R. y Fernández, B. (2022). Magnitud «tiempo» en Educación Infantil: su comprensión a partir deconexiones de la Expresión Corporal y la Danza con las matemáticas. Retos, 45, 64-74.
  • Beneke, S. J., Ostrosky, M. M. & Katz, L. G. (2008). Calendar Time for Young Children. Good Intentions Gone Awry. Young Children, 63(3), 12-16.
  • Berdonneau, C. (2008). Matemáticas activas (2-6 años). Graó.
  • Bueno, M. B. (1993). El desarrollo del conocimiento humano sobre el tiempo. Infancia y aprendizaje, 16(61), 29-54.
  • Chacón, M. del C. (2005). Didáctica de las matemáticas. Pearson.
  • Cremades-Andreu, R. (2009). El desarrollo del ritmo a través de la percusión corporal, el lenguaje y la improvisación en la educación Primaria. En Fernando José Sadio Ramos. Diálogo e comunicação: A educação com as artes (159-178). Junta de Andalucía y CIMA.
  • DeNegris, D. & Brooks, P. J. (2018). The Role of Language in Temporal Cognition in 6— to 10-Year-Old Children. Journal of cognition and development, Vol. 19(4), 431-455.
  • Dickson, L., Brown, M. & Gibson, O. (1995). El aprendizaje de las matemáticas. Ed. Labor y Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Díez, A., Cañadas, M. C., Picado, M., Rico, L. y Castro, E. (2016). Magnitudes y su medida en el currículo de primaria en España (1945-2013). Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, Vol. 20 (1), 341-359.
  • Dogan-Temur, O., & Inan, H.Z. (2011). Investigation of the way kindergarten teachers handle time concepts. Eurasian Journal of Educational Research, 43, 217-234.
  • Droit-Volet, S., Delgado, M., & Rattat, A. C. (2006). The development of the ability to judge time in children. Focus on child psychology research, 81-104.
  • Eden, S. & Passig, D. (2007). Three-dimensionality as an effective mode of representation for expressing sequential time perception. Journal educational computing research, Vol. 36(1), 51-63.
  • Esteve García, A.I. y López Pastor, V.M. (2014). La expresión corporal y la danza en Educación Infantil. «La Peonza»— Revista de Educación Física para la paz, 9, 3-26.
  • Flores, R. L. (2007). Effect of poverty on urban preschool children’s understanding of conventional time concepts. Early Child Development and Care, Vol. 177(2), 121-132.
  • Freeman, R., & Swim, T. J. (2009). Intellectual integrity: Examining common rituals in early childhood curriculum. Contemporary Issues in Early Childhood, 10(4), 366-377.
  • Friedman, W. J. (1982) Conventional time concepts and children’s structuring of time, in: W. J. Friedman (Ed.) The developmental psychology of time (New York, Academic Press), 171-208.
  • Friedman (2000).
  • Gerofsky, S. (2013). Learning Mathematics through dance. Proceedings of Bridges: Mathematics, Music, Art, Architecture, Culture. University of British Columbia, Vancouver, 337-344.
  • León, A. T. (2011). El concepto de tiempo en niños y niñas de primer a sexto grado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2 (9), 869-884.
  • McCormack, T. & Hoerl, C. (1999). Memory and Temporal Perspective: The Role of Temporal Frameworks in Memory Development. Developmental Review 19, 154-182.
  • Moreno, M. F., Gil, F. y Montoro, A. B. (2015). Sentido de la medida. En Pablo Flores y Luis Rico. Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en educación primaria (147-168). Editorial Pirámide.
  • Passig, D. (2009). Improving the sequential time perception of teenagers with mild to moderate mental retardation with 3D Immersive Virtual Reality (IVR). Journal of Educational Computing Research, 40(3), 263-280
  • Zabalza, M. A. (2014). Tiempos y espacios en la educación infantil. Reladei, 3(2), 13-15.