Borges y Bioy Casaressus colaboraciones literarias a la luz de la estilometría

  1. Carmen Morán Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I

ISSN: 1697-7750

Year of publication: 2023

Issue: 32

Pages: 167-184

Type: Article

More publications in: Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I

Abstract

The aim of this paper is to consider those literary collaborations created by Jorge Luis Borges and Adolfo Bioy Casares and published under “Honorio Bustos Domecq” name. Computational stylistics or stylometry is the methodology we are using. First, informations about their collaborative works are settled: Honorio Bustos Domecq is an heteronym in two books, but its role is reduced to a fictional author in the other two. Then, stylo is applied to a corpus of undoubted works (both Borges’ and Bioy’s), and to a doubted corpus (works by Bustos Dome cq). It allows us to identify the writing hands and habits. After that, we will c ompare each one of Bustos Domecq’s works with the undoubted corpus, so that collaborative procedures will be enlighted, and we will be able to identify each writer’s intervent ion.

Bibliographic References

  • Blasco, Javier. 2019. Estilometría. Disponible en: https://www.estilometria.com [Consulta realizada el 15 de julio de 2022].
  • Blasco, Javier. En prensa. «La boutade de la muerte del autor: el caso de Carmen Mola». Homenaje a Margarita
  • Santos Zas. Boulder (CO): University of Colorado at Boulder.
  • Blasco, Javier y Cristina Ruiz Urbón. 2009. «Evaluación y cuantificación de algunas técnicas de “atribución de autoría” en textos españoles». Castilla: Estudios de literatura 0: 27–47.
  • Block de Behar, Lisa. 2013. «Borges y Bioy Casares: versiones y diversiones de una confesada confabulación literaria». Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en: https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/borges-y-bioy-casares-versiones-y-diversiones-de-una-confesada-confabulacion-literaria/html/756f492f-fe42-4917-a01f-a5e0fa38f8b5_7.html [Consulta realizada el 15 de julio de 2022].
  • Borges, Jorge Luis. 1992. Obras completas II. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Borges, Jorge Luis y Adolfo Bioy Casares. 2007. Dos fantasías memorables. Un modelo para la muerte. Madrid: Alianza.
  • Borges, Jorge Luis y Adolfo Bioy Casares. 1987. Nuevos cuentos de Bustos Domecq. Madrid: Siruela.
  • Borges, Jorge Luis y Adolfo Bioy Casares. 1970. Un modelo para la muerte. Buenos Aires: Edicom.
  • Borges, Jorge Luis y Adolfo Bioy Casares. 2022. Crónicas de Bustos Domecq. Buenos Aires: Losada.
  • Borges, Jorge Luis y Adolfo Bioy Casares. 1985. Seis problemas para don Isidro Parodi. Barcelona: Planeta.
  • Bioy Casares, Adolfo. 2006. Borges. Ed. Daniel Martino. Barcelona: Destino.
  • Burrows, John. 2002. «“Delta”: A measure of stylistic difference and a guide to likely authorship». Literary and Linguistic Computing, 17(3): 267–287.
  • Eder, Maciej. 2015a. «Does size matter? Authorship attribution, small samples, big problem». Digital Scholarship in the Humanities 30(2): 167–182. DOI: https://doi.org/10.1093/llc/fqt066 [Consulta realizada el 18 de Julio de 2022].
  • Eder, Maciej. 2015b. «Taking stylometry to the limits: Benchmark study on 5,281 texts from Patrologia Latina». Digital Humanities 2015: Conference Abstracts. http://dh2015.org/abstracts
  • Eder, Maciej. 2016. «Rolling stylometry». Digital Scholarship in the Humanities 31(3): 457–469. DOI: https://doi.org/10.1093/llc/fqv010
  • Eder, Maciej, Rybicki, Jan y Mike Kestemont. 2016. «Stylometry with R: a package for computational text analysis», R Journal, 8(1): 107–121.
  • Evert, Stephan et al. 2017. «Understanding and explaining Delta’s measures for authorship attribution». Digital Scholarship in the Humanities 32(2): ii4–ii16. DOI: https://doi.org/10.1093/llc/fqx023
  • Fradejas Rueda, José Manuel. 2021. «Las “Siete partidas”, del pergamino a la red». En Alfonso el Sabio y la conceptualización jurídica de la monarquía en las ‘Siete Partidas’. Eds. Albert, Mechthild; Becker, Ulrike; Schmidt,
  • Elmar. Göttingen, Alemania: Vandenhoeck & Ruprecht, 2021. 223-264 DOI: https://uvadoc.uva.es/handle/10324/53399
  • Hernaiz, Sebastián. 2018-2020. «Introducción» y edición de Destiempo. Disponible en: https://ahira.com.ar/revistas/destiempo/
  • Jockers, Matthew L. y Daniela M. Witten. 2010. «A comparative study of machine learning methods for authorship attribution». Literary and Linguistic Computing 25(2): 215–223. DOI: https://doi.org/10.1093/llc/fqq001
  • López Parada, Esperanza. 1999. «El documento perdido, los coleccionistas y los falsificadores. Las antologías de Bioy y Borges». En Una mirada al sesgo: la literatura hispanoamericana desde los márgenes. Frankfurt am Maine, Madrid: Vervuert-Verlagsgesellschaf. 65–76.
  • Marengo, María del Carmen. 2002. La obra de Bustos Domecq y B. Suárez Lynch: problematización estética y campo cultural. Tesis doctoral University of Maryland.
  • Maquina, Montse y Sheila Queralt. 2014. «Similarity Threshold to detect plagiarism in Spanish». RAEL. Revista electrónica de lingüística aplicada 13(1): 79–95.
  • Martino, Daniel (ed.) 1989. ABC de Adolfo Bioy Casares. Buenos Aires: Emecé.
  • Mosteller, Frederick y David L. Wallace. 1964. «Inference in an Authorship Problem». Journal of the American Statistical Association 58(302): 275–309.
  • Navascués, Javier. 1997. «Borges y Bioy Casares en el cine: Los orilleros». En Jorge Luis Borges. In memoriam, ed. Dhingra, Anil. Nueva Delhi: JNU. 126–136.
  • Ocampo, Victoria. 1969. Diálogo con Borges. Buenos Aires: Sur. Disponible en: http://www.magicasruinas.com.ar/revistero/argentina/dialogos-borges-victoria-ocampo.htm [Consulta realizada el 15 de julio de 2022].
  • Pellicer, Rosa. 2000. «Borges, Bioy y Bustos Domecq: influencias, confluencias». Variaciones Borges: revista del Centro de Estudios y Documentación 10: 5–28.
  • Pellicer, Rosa. 2020. «B. Lynch Davis, H. Bustos Domecq, B. Suárez Lynch y otros escritores falsarios». Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura comparada 7: 499–509.
  • Prado, Esteban. 2010. «La crítica en las crónicas de H. Bustos Domecq». Espéculo. Revista de Estudios Literarios 44. Disponible en: https://webs.ucm.es/info/especulo/numero44/bustosdo.html
  • R Core Team (2022). URL: http://www.r-project.org/index.html
  • Rimoldi, Lucas. 2021. «Senderos que confluyen: los dúos autorales, su proceso y el caso de Borges-Bioy Casares». Confluenze 13.1: 434–451. DOI: https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/13113.
  • Ruiz Urbón, Cristina. 2022. «La configuración del autor literario a lo largo de la Historia». Siglo XXI. Literatura y cultura españolas 20: 1–33.
  • Sabsay–Herrera, Fabiana. 1998. «Para la prehistoria de H. Bustos Domecq: Destiempo, una colaboración olvidada de Jorge Luis Borges y Adolfo Bioy Casares». Variaciones Borges 5: 106–122.
  • Savoy, Jacques. 2020. Machine Learning Methods for Stylometry. Authorship Attribution and Author Profiling. Cham: Springer.
  • Yates, Donald A. 1982. «La colaboración literaria de Jorge Luis Borges y Adolfo Bioy Casares». En Actas del IV Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas celebrado en Salamanca, agosto de 1971, ed. Bustos Tovar, Eugenio de. Salamanca: Universidad de Salamanca: 855–863. Disponible en línea: https://www.cervantesvirtual.com/obra/la-colaboracion-literaria-de-jorge-luis-borges-y-adolfo-bioy-casares/ [Consulta realizada el 15 de julio de 2022].