La poesía como enfermedad en "El infierno musical" de Alejandra Pizarnik

  1. Martínez Comorera, Aleix 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Revista Letral

ISSN: 1989-3302

Año de publicación: 2021

Número: 26

Páginas: 49-74

Tipo: Artículo

DOI: 10.30827/RL.V0I26.16489 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista Letral

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This article analyses the relationship between the concepts of “writing” and “illness” in Alejandra Pizarnik’s work (1936-1972). The connection linking both concepts is exemplified, at first, through the extracts of her poetic and diary writing work, then to prove this specificity in the context of A Musical Hell (1971). Within the framework to carry out this research, Julia Kristeva’s Black Sun. Depression and Melancholia is used with the aim to give a theoretical and philosophical background to the proposed examples. Considering Kristeva’s analysis, as well as the previously drawn relationships, and focusing on this particular interaction in A Musical Hell (1971), the goal of this article is to argue that, in Pizarnik, poetic writing is lived as an illness.

Referencias bibliográficas

  • Aira, César. Alejandra Pizarnik. Rosario, Beatriz Viterbo Editora, 1998.
  • Baudelaire, Charles. Obra poética completa. Texto bilingüe. Edición de Enrique López Castellón. Madrid, Akal, 2003.
  • Benjamin, Walter. Baudelaire. Introducción y selección de José Manuel Cuesta Abad. Madrid, Abada Editores, 2014.
  • Calafell Sala, Núria. “IV. El cuerpo es un mapa de metáforas”. Sujeto, cuerpo y lenguaje: los Diarios de Alejandra Pizarnik (Tesis Doctoral), Universidad Autónoma de Barcelona, 2007, pp. 96-148.
  • Ferrández, Francisco. “La melancolía, una pasión inútil”. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq., vol. XXVII, n.º 99, 2007, pp. 169-184.
  • Ferrero, Graciela. “Autoficciones líricas (Una vez más, el ‘enigma enunciativo’)”. RECIAL, n.º 4, 2013, pp. 1-15.
  • Giordano, Alberto. “La enfermedad del diario. En torno a los Diarios de John Cheever”. Una posibilidad de vida: escrituras íntimas. Rosario, Beatriz Viterbo Editora, 2006, pp. 125-136.
  • González Hernando, Irene. “La piedra de la locura”. Revista Digital de Iconografía Medieval, vol. IV, n.º 8, 2012, pp. 79-88.
  • Heidegger, Martin. “Hölderlin y la esencia de la poesía”. Arte y poesía, FCE, Edición de Kindle, 2012, pp. 1-22.
  • Kristeva, Julia. Sol negro. Depresión y melancolía. Girona, Wanderkammer, 2017.
  • Kroll, Julia A. “Consciencia desdoblada: Agencia femenina y melancolía en la poesía de Alfonsina Storni, Rosario Castellanos, y Alejandra Pizarnik”. Hispanic Journal, vol. 29, n.º 2, 2008, pp. 69-85.
  • Lecea, Blanca Victoria de. “La disidencia psicológica: el alejamiento de la realidad en Alejandra Pizarnik”. Tonos Digital. Revista Electrónica de Estudios Filológicos, vol. 35, 2018, pp. 1-18.
  • Leibson, Leonardo. “Locura y poesía: el cuerpo del poema”. IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, 2017, pp. 451-454.
  • Pizarnik, Alejandra. Poesía completa (1955-1972). Edición a cargo de Ana Becciú. Barcelona, Lumen, 2016.
  • Pizarnik, Alejandra. Diarios. Nueva Edición de Ana Becciú. Barcelona, Lumen, 2017.
  • Pizarnik, Alejandra. Nueva correspondencia (1955-1972). Edición de Ivonne Bordelois y Cristina Piña. Barcelona, Lumen, 2017.
  • Rimbaud, Arthur. Obra completa bilingüe. Edición a cargo de Mauro Armiño. Girona, Atalanta, 2017.
  • Rosset, Clément. Lo real y su doble. Ensayo sobre la ilusión. Santiago de Chile, Hueders, 2015.
  • Rosset, Clément. El principio de crueldad. Valencia, Pre-Textos, 2008.
  • Santamaría, Alberto. “Alejandra Pizarnik: La estética romántica como principio de crueldad en Árbol de Diana”. Revista Letral, n.º 8, 2012, pp. 71-83.
  • Starobinski, Jean. “La mirada de las estatuas”. La tinta de la melancolía, México, FCE, 2017, pp. 382-404.