Las aulas virtuales en la creación y gestion de proyectos educativosEstrategia de capacitación a docentes

  1. Ramírez Gutiérrez, Yusmelkys Leonides 1
  2. Hernández Leyva, César 1
  3. Olano Hernández, Yicenia 1
  4. Ávila Escobar, Yaquelín 1
  5. Estrada Molina, Odiel 2
  1. 1 Universidad de Las Tunas
    info

    Universidad de Las Tunas

    Las Tunas, Cuba

    ROR https://ror.org/05fj29j73

  2. 2 Universidad de las Ciencias Informáticas. La Habana
Journal:
MIKARIMIN Revista Multidisciplinaria

ISSN: 2528-7842

Year of publication: 2017

Issue Title: Mayo-Agosto

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 69-86

Type: Article

More publications in: MIKARIMIN Revista Multidisciplinaria

Abstract

THE VIRTUAL CLASSROOMS IN THE CREATION AND MANAGEMENT OF EDUCATIONAL PROJECTS: TEACHER TRAINING STRATEGYABSTRACTThe university of the 21st century has as one of the pillars of professional training the use of ICT for self-management of knowledge in virtuality. Hence, virtual classrooms constitute one of the learning tools that characterize the current educational context, whose efficient use requires the professionalization and updating of the teaching staff who performs as the author of the same. In the current university, the use of virtual classrooms as a support for the development of face-to-face courses has, in recent times, achieved some progress, however, even its generalization and efficient use, among other causes due to insufficient preparation of teachers in general. The present work contributes a course of improvement in the form of video tutorial that contributes to the improvement of the permanent formation from the integration of the technological, the didactic and the pedagogical, as contribution to the development of the virtual classrooms as part of the implementation of the curricular strategy.KEYWORDS: Virtual classrooms; management of educational projects; virtuality; virtual learning projects.

Bibliographic References

  • Cabero, J. y otros. (2000) La formación virtual: principios, bases y preocupaciones. [Material consultado el 20 de septiembre de 2016]. Disponible en: http://tecnologiaedu.us.es
  • García Fernández, O. (2010) Concepción pedagógica de un entorno virtual de enseñanza – aprendizaje desarrollador para la formación docente. Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas no publicada. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Santiago de Cuba.
  • Gairín, J. (2006) Análisis de la interacción en comunidades virtuales. En EDUCAR, España: Universidad Abierta de Barcelona.
  • Izquierdo, J. M. (2004) La gestión académica del Proceso Docente Educativo, sustentada en las tecnologías de la Información y las comunicaciones. Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas no publicada. Universidad de Oriente CEES” Manuel F. Gran”. Santiago de Cuba.
  • Martínez, J.R. (s/a) Objetos de aprendizaje: una aplicación educativa en internet 2. [Material consultado el 4 de octubre de 2016]. Disponible en: http://eae.ilce.edu.mx/objetosaprendizaje.htm#uno
  • Martínez, L. (2014) Papel del docente en los entornos virtuales de aprendizaje. . [Material consultado el 20 de noviembre de 2016]. Disponible en: http://runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale/article/view/41
  • Vargas, M. (2008) Modelo de gestión para las instituciones dedicadas a la educación a distancia. En Congreso Virtual Iberoamericano de la Calidad en la Educación a Distancia.
  • Vigueaux, N. (2011). La cultura audiovisual de los profesionales de la educación desde su formación como guionistas de videos didácticos. Tesis de Maestría en Investigación Educativa no publicada. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Santiago de Cuba.